Perbincangan:Bani Israel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Maksud Israel[sunting sumber]

Didalam rencana ini tertulis "Istilah Israel bermaksud 'orang yang berjalan di malam hari" , apakah sumber atau dalil sahih yang mengatakan israel bermaksud sedemikian??? Adikhebat (Bual dengan saya) 11:46, 10 Julai 2010 (UTC)

Setahu saya dalam discovery channel, terdapat rencana yang menyatakan ketika israel dikejar, firaun mesir, mereka melarikan diri pada malam hari, dengan membawa api di belakang barisan, bagi mengelirukan tentera mesir. Bagamanapun, rencana itu tidak menyebut ia sebagai asal nama isral. Sebaiknya kita ikut wiki inggeris. Yosri (bincang) 15:46, 10 Julai 2010 (UTC)
memanglah kejadian mereka larikan diri itu tiada kena mengena asal nama mereka,sebelum mereka lari pun mereka digelar BANI ISRAEL,, nama bani israel diambil dari salah satu gelaran nabi yakub , kerana mereka keturunan nabi yakub,(Nabi yakub lahir lebih awal dari musa), tapi maksud perkataan ini masih samar-samar --Adikhebat (Bual dengan saya) 17:07, 10 Julai 2010 (UTC)
Jangan guna huruf besar kerana ia dianggap kurang sopan. Jika anda sudah cukup pasti SEBELUM DIORANG LARI DARI FIRAUN TU PUN MEMANG MEREKA DIGELAR BANI ISRAEL, betulkan sahaja dalam rencana bersama rujukannya. Tidak perlu bertanya soalah yang anda sudah tahu jawapannya. Yosri (bincang) 18:13, 10 Julai 2010 (UTC)
dalam rencana ni pun dah tulis yang nama bani israel (ישראל) tu diambil dari gelaran nabi yaakub bukan kejadian mereka dikejar fir'aun, jadi tidak ada apa-apa yang nak diperbetulkan, cumanya disini maksudnya sahaja betulkah ia bermaksud "orang yang berjalan pada malam hari"???, dalam wikipedia bahasa english katanya israel bermaksud ישר:to prevail over,אל:divine, saya tak mahir bahasa ibrani, jadi sesiapa tolong lah beritahu maksud nya. PS:maaflah jika huruf besar dianggap kurang sopan, (telah dikecilkan) :) --Adikhebat (Bual dengan saya) 03:33, 11 Julai 2010 (UTC)