Perebutan Gaza 2007

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pertempuran Gaza, juga dirujuk sebagai pengambilan Gaza oleh Hamas, ialah konflik ketenteraan antara Fatah dan Hamas, yang berlaku di Semenanjung Gaza antara 10 dan 15 Jun 2007. Ia merupakan peristiwa penting dalam konflik Fatah–Hamas , berpusat pada perebutan kuasa, selepas Fatah kalah dalam pilihan raya parlimen 2006. Pejuang Hamas menguasai Semenanjung Gaza dan menyingkirkan pegawai Fatah. Pertempuran itu mengakibatkan pembubaran kerajaan perpaduan dan pembahagian de facto wilayah Palestin kepada dua entiti, Tebing Barat yang ditadbir oleh Pihak Berkuasa Palestin dan Gaza yang ditadbir oleh Hamas.

ICRC menganggarkan bahawa sekurang-kurangnya 118 orang terbunuh dan lebih 550 cedera semasa pertempuran dalam seminggu sehingga 15 Jun.

Sumbangan Perlembagaan Palestine

pada tahun 2003, Undang-undang Asas Pihak Berkuasa Palestin (PA) telah dipinda dan bentuk kerajaan separuh presiden telah ditubuhkan, di mana perlembagaan mewujudkan presiden jangka tetap yang dipilih secara langsung, ditambah dengan perdana menteri dan kabinet yang bertanggungjawab secara kolektif kepada badan perundangan. Walaupun sesetengah penulis menunjukkan kelebihan potensi separa presidenisme, konsensus akademik sebahagian besarnya tidak menyokong bentuk kerajaan ini.

"pada Januari 2006, Hamas memperoleh majoriti pada pilihan raya perundangan. Ini membawa kepada 'bersama-sama' antara seorang presiden Fatah dan seorang perdana menteri dan kerajaan Hamas dan mewujudkan 'dua pusat kuasa yang bersaing', yang dikatakan sangat merosakkan demokrasi yang rapuh dengan perlembagaan separuh presiden. Berikutan pilihan raya, dan dalam konteks situasi domestik dan antarabangsa yang amat sukar, Pihak Berkuasa Palestin (PA) terlibat dalam perang saudara. Menjelang Jun 2007, PA sebenarnya telah berpecah dua, dengan Hamas memerintah Semenanjung Gaza dan Fatah mengekalkan kuasa ke atas Tebing Barat. Pada bulan yang sama Presiden Abbas mengisytiharkan darurat dan memecat perdana menteri Hamas, Ismail Haniya, walaupun Hamas berpendapat bahawa keputusan ini tidak berperlembagaan dan masih menganggap Haniya sebagai ketua kerajaan yang sah. Walau apa pun kesahihan keadaan, pada masa ini struktur tadbir urus Undang-undang Asas telah rosak. Adalah sangat sukar untuk menentukan sejauh mana semi-kepresidenan bertanggungjawab terhadap masalah tadbir urus dalam PA dalam tempoh 2006–2007. Malah, kebiasaannya, kepentingan institusi dalam membentuk tingkah laku aktor politik dalam konteks Palestin sering diabaikan memihak kepada faktor lain, terutamanya sifat konflik yang wujud dalam hubungan antara Fatah dan Hamas. Lebih-lebih lagi, masalah dalaman dan luaran yang dihadapi oleh PA adalah lebih besar daripada yang dihadapi oleh hampir mana-mana bidang kuasa lain di dunia dan adalah naif untuk mencadangkan bahawa separuh presidenisme semata-mata adalah selain daripada faktor penyumbang kepada masalah yang dihadapi oleh Pihak berkuasa sejak Januari 2006"

Undang-undang Asas Palestin (2003) mengikut definisi berkaitan dengan penilaian kesahihan tindakan parti-parti Palestin selepas pilihan raya Perundangan Palestin 2006. Presiden Abbas mempunyai kuasa yang sangat khusus di bawah Undang-undang Asas. Perkara 88 - Jika presiden negeri atau perdana menteri, sekiranya perlu, mencadangkan pembubaran Majlis Perwakilan kepada Majlis Menteri, maka pembubarannya boleh diluluskan oleh majoriti dua pertiga ahlinya. Di bawah artikel 126, Presiden adalah ketua tertinggi pasukan keselamatan negara Palestin yang perlu diketuai oleh 'menteri yang sedar' (dilantik oleh Perdana Menteri - artikel 137). Perkara 137 menetapkan bahawa Perdana Menteri membentuk kerajaan Palestin dan bercakap untuknya, adalah ketua Majlis Perwakilan, dan bahawa beliau melantik menteri dan jawatan kanan. Perkara 153 melarang pembentukan kumpulan bersenjata di luar rangkaian pasukan keselamatan negara.