Perekahan perisian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Perekahan perisian (dikenali sebagai "breaking" pada era 1980-an.)[1] ialah proses pengubahsuaian perisian secara tidak sah untuk membuang atau mematikan ciri yang menghalang penggunaan sepenuhnya program ini, terutama manipulasi ciri perlindungan salinan (nombor siri, kunci perkakasan, tarikh pemeriksaan dan pemeriksaan cakera, atau perisian gangguan layar nag).

Keretakan rata-rata merujuk kepada jenis perisian atau alat yang merosakkan. Beberapa alat ini adalah keygen, patch, lightlight, nuke dan loader.

Keygen adalah penjana lesen produk khusus yang menawarkan kemampuan untuk menghasilkan lesen "sah" bagi pihak anda sendiri. Patch ialah program komputer kecil yang menukar kod dari program lain. Patch mempunyai kelebihan untuk tidak memerlukan pelaksanaan memori yang besar kerana hanya beberapa bait yang diubah. Loader mengubah aliran permulaan program dan tidak menghilangkan perlindungan tetapi menghindari. Contoh loader yang terkenal ialah pelatih yang digunakan untuk memanipulasi corak permainan. Fairlight dilengkapi dengan fail pelanjutan .nfo yang tidak disertakan untuk pelepasan permainan. Nukewar mengesan keretakan yang sah.

Kesan[sunting | sunting sumber]

Kesan yang paling terlihat dan kontroversi dari perekahan peranti mudah alih ialah pengendalian operasi sepenuhnya peranti mudah alih tanpa lesen salinan rasmi. Ia memerlukan waktu lama dan kerja berdedikasi dari pasukan pemaju untuk menyiapkan sebuah peranti mudah alih berkualiti dan bernilai ekonomi, namun pada akhirnya, perjuangan mereka dirasakan tidak bermakna ketika versi rekahan untuk peranti mudah alih mereka tersedia secara percuma di internet. Perekahan mempengaruhi perniagaan yang bijak dan yang lebih penting, melemahkan motivasi pasukan pemaju peranti mudah alih.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kevelson, Morton. "Isepic". Ahoy!. m/s. 71–73.
  2. ^ Gaurav Rathee (5 Jun 2015). "Apa di Software Cracked" (blog).