Persaudaraan Setia Hati Terate

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Persaudaraan Setia Hati Terate
Kerangka
KependekanSH TERATE
Cogan kataMemayu Hayuning Bawana (Memperindah keindahan dunia)
Jenis/bentuk sahPerguruan pencak silat
Tapak webpsht.or.id
Sejarah
Dibentuk2 September 1922; 101 tahun yang lalu (1922-09-02) (rintisan di Pilangbango)
1948; 76 tahun yang lalu (1948) (pembentukan organisasi)
PengasasKi Hadjar Hardjo Oetomo
Pengurusan
Ketua umum (2016–2026)Ir. Muhammad Taufiq, SH, M.Sc
Lokasi
Ibu pejabatJl. Merak No.10 , Kec. Manguharjo, Kota Madiun, Jawa Timur 63128
Lokasi
Kawasan perkhidmatanIndonesia, Malaysia, Belanda, Rusia (Moskwa), Timor Leste, Hongkong, Korea Selatan, Jepang, Belgia, Brunei Darussalam, Inggris, Singapore, Kairo, Jepang, dan Prancis
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Persaudaraan Setia Hati Terate (dikenal luas sebagai PSHT atau SH Terate) merupakan sebuah pertubuhan sukan yang dicetuskan oleh Ki Hadjar Hardjo Oetomo pada tahun 1922 dan kemudiannya disepakati nama tersebut akan menjadi Persaudaraan Setia Hati Terate pada kongres pertamanya di Madiun pada tahun 1948.

SH Terate merupakan pertubuhan seni bela diri campuran dan salah seorang pengasas bersama Persatuan Pencak Silat Indonesia (IPSI) pada 18 Mei 1948. Kini SH Terate dihadiri sekitar 7 juta ahli, mempunyai cawangan di 236 kabupaten/kota di Indonesia. , 10 komisariat di universiti dan 10 komisariat asing di Malaysia, Belanda, Rusia (Moscow), Timor Leste, Hong Kong, Korea Selatan, Jepun, Belgium dan Perancis.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Permulaan Setia Hati[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1903, Ki Ageng Ngabehi Soerodiwirjo (EBI: Ki Ageng Surodiwiryo) meletakkan asas pencak silat gaya Setia Hati di Kampung Tambak Gringsing, Surabaya (kawasan berhampiran Tanjung Perak). Sebelumnya, beliau menamakan gaya silat ini Djojo Gendilo Tjipto Muljo (EBI: Joyo Gendilo Cipto Mulyo) dengan sistem persaudaraan yang dinamakan Sedulur Tunggal Ketjer. Pada tahun 1917, beliau berpindah ke Madiun dan mengasaskan Persaudaraan Setia Hati di Winongo.

Permulaan SH Terate[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1922, Ki Hadjar Hardjo Oetomo (EBI: Ki Hajar Harjo Utomo), pengikut silat Setia Hati dari Pilangbango, Madiun, meminta izin kepada Ki Ageng Ngabehi Soerodiwirjo untuk mendirikan pusat pendidikan pencak silat aliran Setia Hati. . Hasrat ini dilatarbelakangi oleh keadaan semasa yang mana ilmu pencak silat hanya diajarkan kepada mereka yang berstatus bangsawan seperti bupati, wedana atau raden, maka Ki Hardjo Oetomo berhasrat agar ilmu pencak silat ini dapat dipelajari oleh rakyat biasa dan pejuang kemerdekaan. . Ki Ageng Ngabehi Soerodiwirjo bersetuju dengan idea ini asalkan pusat pendidikan itu kemudiannya perlu mempunyai nama yang berbeza. Akhirnya, SH PSC (Faithful Heart Brotherhood "Youth Sport Club") telah ditubuhkan. Pengikut lain Ki Ageng Ngabehi Soerodiwirjo yang pernah dihasut oleh beberapa pihak menganggap pembukaan SH PSC sebagai satu pengkhianatan sehingga SH PSC dianggap "SH murtad". Kemudian mereka yang menyokong penyucian mazhab Setia Hati dan mengaku sebagai penerus ajaran Ki Ageng Ngabehi Soerodiwirjo yang sah menyertai SH Panti. Selain itu, kewujudan tempat latihan ini dianggap oleh Pemerintah Kolonial Belanda sebagai sarana untuk melawan pemerintah kolonial sehingga Ki Hardjo Oetomo ditangkap dan dijatuhi hukuman buangan oleh Belanda di Jember, Cipinang dan Padang Panjang. Sistem yang diguna pakai oleh SH PSC ialah sistem paguron (kolej) di mana guru diletakkan di peringkat tertinggi sebagai penaung maktab. Sistem pendidikan ini merupakan pelopor kepada Ikhwan Setia Hati Terate.

Pada tahun 1942, salah seorang murid Ki Hadjar Hardjo Oetomo bernama Soeratno Sorengpati menukar nama SH PSC kepada Setia Hati Terate. Perubahan ini kemudiannya dipersetujui semasa kongres pertama yang diadakan di rumah Ki Hadjar Hardjo Oetomo di Madiun pada tahun 1948. SH Terate kemudiannya mengubah dirinya daripada sistem berbentuk perguruan kepada sistem berbentuk persaudaraan bagi mendukung konsep tersebut. pendemokrasian organisasi, tetapi konsep dan tradisi sistem kolej masih diteruskan. Selanjutnya, SH Terate terus berkembang, setelah Mas Irsjad (salah seorang murid Ki Hadjar Hardjo Oetomo) menjadi ketua dan memperkenalkan 90 senam dasar, gerak 1–4, gerak keris, dan gerak tongkat. Pergerakan maktab Mas Imam Koesoepangat turut dikemaskini bagi membezakan beliau dengan gerak kerja Djojo Gendilo Tjipto Muljo SH Winongo atau kini dikenali sebagai Setia Hati Panti.

Pranala luar[sunting | sunting sumber]