Kemahkotaan raja British

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Pertabalan raja British)
Kemahkotaan raja British dilakukan di Westminster Abbey.

Kemahkotaan raja British ialah istiadat (khususnya, upacara perasmian) raja British mengenakan mahkota dan dianugerahi alat kebesaran diraja. Upacara kemahkotaan ini setaraf dengan upacara pertabalan atau kemahkotaan di negara-negara lain.

Kemahkotaan biasanya dilakukan beberapa bulan selepas kemangkatan raja terdahulu, kerana kemahkotaan dianggap peristiwa gembira yang tidak sesuai apabila masih dalam tempoh berkabung. Sebagai contoh, Elizabeth II dimahkotakan pada 2 Jun 1953, walaupun sudah menaiki takhta pada 6 Februari 1952, pada hari kemangkatan ayahandanya. Ini juga memberikan masa untuk persediaan dilakukan.

Upacara ini dijalankan oleh Ketua Biskop Canterbury, paderi paling kanan bagi Mazhab Gereja England. Beliau dibantu para paderi lain dan kaum bangsawan. Ramai pegawai kerajaan dan tetamu ketua negara asing yang hadir.

Unsur-unsur penting kemahkotaan ini kekal tidak berubah selama seribu tahun yang lalu. Raja baharu mula-mula diperkenalkan, dan mendapat sanjungan daripada, rakyat. Baginda kemudian mengangkat sumpah untuk menegakkan undang-undang dan Gereja. Berikutan itu, raja disalep dengan minyak, dimahkotakan, dan dianugerahi alat kebesaran diraja, sebelum menerima penghormatan daripada rakyat.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pembangunan istiadat Inggris[sunting | sunting sumber]

Unsur-unsur utama dari istiadat kemahkotaan dan bentuk bersumpah terawal dapat dikesan untuk upacara yang disusun oleh Saint Dunstan untuk penobatan Edgar pada 973 AD di Bath Abbey. Ia menarik pada upacara yang digunakan oleh raja-raja Franks dan yang digunakan dalam pentahbisan para uskup. Dua versi istidat kemahkotaan, yang dikenali sebagai ordine (dari bahasa Latin ordo yang bermaksud "perintah") atau penangguhan, hidup dari sebelum Penaklukan Norman. Tidak diketahui sama ada yang pertama pernah digunakan di England dan ia merupakan pengembalian kedua yang digunakan oleh Edgar pada tahun 973 dan oleh Anglo-Saxon berikutnya dan raja-raja Norman awal.[1]

Penggantian ketiga mungkin disusun semasa pemerintahan Henry I dan digunakan pada istiadat kemahkotaan penggantinya, Stephen, pada tahun 1135. Semasa mempertahankan unsur-unsur yang paling penting dalam upacara Anglo-Saxon, ia meminjam banyak dari pentahbisan Rom Suci Maharaja dari Pontificale Romano-Germanicum, sebuah buku liturgi Jerman yang dikumpulkan di Mainz pada tahun 961M, dengan membawa tradisi Inggeris menjadi linear dengan amalan benua.[2] Ia tetap digunakan sehingga penobatan Edward II pada tahun 1308 apabila pencerapan keempat digunakan pertama kali, telah dikumpulkan selama beberapa dekad sebelumnya. Walaupun dipengaruhi oleh rakan sejawatannya dari Perancis, ordo baru ini berfokus pada keseimbangan antara raja dan para bangsawannya dan atas sumpah, yang mana tidak berkenaan raja absolutis Perancis.[3] Satu manuskrip dari penyambungan ini ialah Liber Regalis di Westminster Abbey yang telah dianggap versi definitif.[4]

Berikutan permulaan pembaharuan di England, budak lelaki Edward VI telah dinobatkan sebagai penobatan Protestan pertama pada tahun 1547, di mana Uskup Agung Thomas Cranmer mengajar khutbah menentang penyembahan berhala dan "kezaliman uskup Rom". Walau bagaimanapun, enam tahun kemudian, dia digantikan oleh saudara perempuannya, Mary I, yang memulihkan ritus Katolik.[5] Pada tahun 1559, Ratu Elizabeth I menjalani hukuman kemahkotaan Inggeris terakhir di bawah naungan Gereja Katolik; Walau bagaimanapun, desakan Elizabeth tentang perubahan untuk menggambarkan kepercayaan Protestannya mengakibatkan beberapa uskup enggan untuk merasmikan perkhidmatan itu dan ia dijalankan oleh Uskup Carlisle, Owen Oglethorpe yang berpangkat rendah.[6]

Istiadat di era moden[sunting | sunting sumber]

Liber Regalis diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris untuk pertama kalinya untuk istiadat kemahkotaan Raja James I pada tahun 1601, sebahagiannya sebagai hasil daripada reformasi di England yang memerlukan perkhidmatan untuk difahami oleh rakyat, tetapi juga percubaan oleh orang-orang kuno untuk mendapatkan semula identiti Inggeris yang hilang sebelum Penaklukan Norman.[7][8] Pada tahun 1685, Raja James II, yang beragama Katolik, memerintahkan versi perkhidmatan yang dipotong untuk menghilangkan Ekaristi, tetapi ini dipulihkan untuk raja kemudian. Hanya empat tahun kemudian, perkhidmatan ini disemak semula oleh Henry Compton untuk kemahkotaan William III dan Mary II. Teks Latin dibangkitkan untuk istiadat kemahkotaan Raja George I yang berbahasa Jerman pada tahun 1714, kerana itu adalah satu-satunya bahasa umum antara raja dan pendeta.

Membawa istiadat kemahkotaan kepada rakyat[sunting | sunting sumber]

Idea keperluan untuk mendapatkan sokongan popular untuk raja baru dengan membuat adat istiadat itu menjadi tontonan untuk orang biasa, bermula dengan istiadat kemahkhotaan di 1377 Richard II yang seorang budak lelaki berusia 10 tahun, fikir tidak mungkin menghormati semata-mata oleh penampilan fizikal. Pada hari sebelum istiadat kemahkotaan itu, raja lelaki dan penatunya bertemu di luar Bandar Raya London oleh Datuk Bandar London, aldermen dan syarikat livery bandar itu, dan dia dikendalikan ke Menara London di mana dia bermalam di malam hari. Keesokan harinya, raja mengembara dengan menunggang kuda dalam perarakan yang hebat melalui jalan-jalan bandar yang dihiasi ke bandar Westminster pada masa itu. Pancaragam-pancaragam yang dimainkan di sepanjang laluan itu, saluran awam mengalir dengan wain merah dan putih, dan sebuah istana tiruan telah dibina di Cheapside, mungkin untuk mewakili Yerusalem Baru, di mana seorang gadis melontarkan daun emas ke atas raja dan menawarkan kepadanya wain. Halaman yang sama atau lebih terperinci berterusan sehingga kemahkotaan Raja Charles II pada tahun 1661.[9] Pertunjukan Charles ditonton oleh Samuel Pepys yang menulis: "Begitu mulia persembahan dengan emas dan perak sehingga kami tidak dapat melihatnya". James II meninggalkan tradisi pertandingan untuk membayar perhiasan untuk permaisurinya[10] dan selepas itu hanya terdapat perarakan pendek dengan berjalan kaki dari Westminster Hall ke Westminister Abbey pada istiadat itu.

Acara persiapan sebelum istiadat[sunting | sunting sumber]

Masa majlis istiadat[sunting | sunting sumber]

Masa istiadat kemahkotaan berbeza-beza sepanjang sejarah Inggeris. Istiadat kemahkotaan Raja Edgar sekitar 15 tahun setelah aksinya pada tahun 957 dan mungkin dimaksudkan untuk menandakan titik puncak pemerintahannya, atau bahwa ia mencapai usia 30 tahun, usia di mana Yesus Kristus dibaptiskan.[11] Raja Harold II dimahkotakan pada hari setelah kematian pendahulunya, Edward the Confessor, yang terburu-buru mungkin mencerminkan sifat bertengkar penggantian Harold, sedangkan raja Norman yang pertama, William I, juga dimahkotakan pada hari dia menjadi raja, di Hari Natal, 25 December 1066, tetapi tiga minggu sejak penyerahan bangsawan dan uskup Inggeris di Berkhampstead, memberi masa untuk menyiapkan majilis istiadat yang menakjubkan. Sebilangan besar penggantinya dimahkotaan dalam beberapa minggu, atau bahkan beberapa hari, setelah mereka bergabung. Kebanyakan penggantinya telah dimahkotaan dalam beberapa minggu, atau bahkan beberapa hari, selepas kenaikan pangkat mereka. Edward I bertempur dalam Perang Salib Kesembilan apabila dia naik takhta pada 1272; dia dimahkotaan sejurus selepas kepulangannya pada tahun 1274. Istiadat kemahkotaan Raja Edward II, begitu juga, telah ditangguhkan oleh kempen di Scotland pada tahun 1307. Henry VI hanya berumur beberapa bulan apabila dia bersetuju pada 1422; beliau dimahkotaan pada tahun 1429, tetapi tidak secara rasmi memegang tampuk pemerintahan sehingga beliau dianggap cukup umur, pada tahun 1437.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Gosling, pp. 5–7.
  2. ^ Strong, pp. 43–44.
  3. ^ Strong, pp. 81–82.
  4. ^ Strong, p. 84.
  5. ^ Strong, pp. 204–206.
  6. ^ Strong, p. 208.
  7. ^ Gosling, p. 10.
  8. ^ Strong, p. 244
  9. ^ Strong, pp. 133–135.
  10. ^ Gosling p. 33
  11. ^ Strong, pp. 6–7.

Nota[sunting | sunting sumber]