Piromania

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Piromania
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan profesional Penafian perubatan
PengkhususanPsikiatri
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Piromania adalah gangguan kawalan impuls[1] di mana individu berulang kali gagal untuk menahan impuls untuk sengaja memulakan kebakaran,[1] untuk melegakan ketegangan atau untuk kepuasan segera. Istilah piromania berasal dari perkataan Yunani πῦρ (pyr, api). Piromania berbeza dari kebakaran senjaga, tetapan yang disengajakan untuk keuntungan peribadi, kewangan atau politik.[2] Piromania memulakan kebakaran untuk mendorong euforia, Piromania adalah sejenis gangguan kawalan impuls, bersama dengan kleptomania, gangguan letupan sekejap dan lain-lain. Piromania juga dikenali sebagai "Sindrom Jomeri", yang dinamakan sempena ahli psikologi yang mempelajari dan membangunkan bentuk rawatan pertama untuk gangguan itu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Pyromania | BehaveNet". behavenet.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 March 2015. Dicapai pada 27 February 2015. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ Robert E. Hales (2008). "Impulse Disorders Not Elsewhere Classified". Dalam Stuart C. Yudofsky; Glen O. Gabbard (penyunting). The American Psychiatric Publishing Textbook of Psychiatry. American Psychiatric Pub. m/s. 793. ISBN 9781585622573.