Planet gergasi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Musytari</img>Zuhal</img>
Uranus</img>Neptun</img>
Empat objek planet gergasi
Musytari dan Zuhal (gergasi gas)
Uranus dan Neptun (gergasi ais)

Ditunjukkan mengikut susunan dari Matahari dan dalam warna sebenar. Saiz tidak mengikut skala.

Empat planet gergasi Sistem Suria menentang Matahari, mengikut skala
Jisim relatif planet gergasi Sistem Suria luar

Planet gergasi membentuk pelbagai jenis planet yang jauh lebih besar daripada Bumi. Mereka biasanya terdiri terutamanya daripada bahan takat didih rendah (gas atau ais), bukannya batu atau bahan pepejal lain, tetapi planet pepejal besar juga boleh wujud. Terdapat empat planet gergasi yang diketahui dalam Sistem Suria: Musytari, Zuhal, Uranus dan Neptun. Banyak planet gergasi luar suria telah dikenal pasti mengorbit bintang lain.

Mereka juga kadangkala dipanggil planet jovian, selepas Musytari ("Jove" ialah nama lain untuk tuhan Rom "Musytari"). Mereka juga kadangkala dikenali sebagai gergasi gas. Walau bagaimanapun, ramai ahli astronomi kini menggunakan istilah terakhir hanya untuk Musytari dan Zuhal, mengklasifikasikan Uranus dan Neptun, yang mempunyai komposisi berbeza, sebagai gergasi ais.[1] Kedua-dua nama ini berpotensi mengelirukan: semua planet gergasi terdiri terutamanya daripada bendalir di atas titik kritikalnya, di mana fasa gas dan cecair yang berbeza tidak wujud. Komponen utama ialah hidrogen dan helium dalam kes Musytari dan Zuhal, dan air, ammonia dan metana dalam kes Uranus dan Neptun.

Perbezaan yang menentukan antara kerdil perang jisim sangat rendah dan gergasi gas (~13 MJ) dibahaskan.[2] Satu aliran pemikiran adalah berdasarkan pembentukan; yang lain, mengenai fizik pedalaman.[2] Sebahagian daripada perdebatan berkenaan sama ada "kerdil coklat" mesti, mengikut definisi, telah mengalami gabungan nuklear pada satu ketika dalam sejarah mereka.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lunine, Jonathan I. (September 1993). "The Atmospheres of Uranus and Neptune". Annual Review of Astronomy and Astrophysics. 31: 217–263. Bibcode:1993ARA&A..31..217L. doi:10.1146/annurev.aa.31.090193.001245.
  2. ^ a b Burgasser, Adam J. (June 2008). "Brown dwarfs: Failed stars, super Jupiters" (PDF). Physics Today. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 8 May 2013. Dicapai pada 11 January 2016.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • SPACE.com: Q&A: The IAU's Proposed Planet Definition, 16 August 2006, 2:00 AM ET
  • BBC News: Q&A New planets proposal Wednesday, 16 August 2006, 13:36 GMT 14:36 UK

Pautan luar[sunting | sunting sumber]