Planogram

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Contoh planogram yang memaparkan produk tekstil

Planogram, juga dikenali sebagai plano-gram, plan-o-grams, skematik, POG atau secara ringkasnya pelan, merupakan perwakilan visual barangan atau perkhidmatan kedai yang dipamerkan. Ianya dianggap sebagai alat untuk dagangan visual. Menurut Kamus Merriam-Webster, planogram ialah sebuah "lukisan skematik atau rancangan untuk memaparkan barangan di kedai untuk memaksimumkan jualan."[1] Keberkesanan planogram boleh diukur dengan penghasilan jumlah jualan daripada kawasan tertentu apabila digambar rajah.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Planogram kebanyakannya digunakan dalam perniagaan runcit. Planogram mendefinisikan lokasi dan kuantiti produk untuk dipamerkan, selalunya dengan spesifikasi terperinci tentang bilangan muka produk dan jarak; susun atur rak, ketinggian, lebar, condong dan kedalaman serta keadaan penyejuk yang diperlukan atau disyorkan (contoh. daging segar berbanding wain putih). Sebarang maklumat lain yang dianggap penting atau berguna boleh dimasukkan. Peraturan dan teori untuk mencipta planogram ditetapkan di bawah syarat dagangan. Sebagai contoh, memberikan ruang rak yang terhad, pihak penjual mungkin memilih untuk menyediakan pelbagai jenis barangan atau mungkin mengehadkan sesuatu barangan tetapi meningkatkan bahagian muka setiap barangan untuk mengelakkan daripada kehabisan stok.[2] Pengilang selalu menghantar planogram ke kedai sebelum penghantaran barangan baru. Ianya berguna apabila pihak penjual mahu paparan runcit di pelbagai lokasi kedai dengan mempunyai rupa dan rasa yang sama. Selalunya, pengeluar barangan menghasilkan planogram dengan setiap produk baharu untuk menunjukkan cara produk itu boleh dikaitkan dengan produk sedia ada.

Organisasi barangan pengguna yang bergerak pantas dan pasar raya kebanyakannya menggunakan planogram berunsurkan teks dan kotak untuk mengoptimumkan ruangan rak, giliran inventori dan margin keuntungan. Jenama pakaian dan peruncit lebih tertumpu pada persembahan dan menggunakan planogram bergambar yang menggambarkan rupa dan identiti jenama bagi setiap produk.

Kaedah penempatan[sunting | sunting sumber]

Visual[sunting | sunting sumber]

Penempatan produk visual disokong oleh teori yang berbeza termasuk; peletakan secara mendatar, menegak dan blok. Peletakan produk mendatar meningkatkan kepekatan artikel tertentu. Kajian penyelidikan mencadangkan bahawa hubungan produk dengan tahap pandangan penglihatan pelanggan secara langsung dengan jualannya.[3] Ianya bergantung pada jarak pelanggan dari unit. Peletakan produk menegak meletakkan produk pada lebih daripada satu paras rak untuk mencapai 15 sentimeter (5.9 in) – 30 sentimeter (12 in) ruang penempatan. Produk serupa diletakkan dalam blok. Planogram boleh dibandingkan dengan buku. Kedai ialah buku dan modul individunya mewakili muka surat. Pelanggan secara beransur-ansur "membaca" modul individu dan secara automatik meneruskan dari kiri ke kanan, dari atas ke bawah seolah-olah seperti dia sedang membaca buku. Prinsip ini diikuti oleh majoriti peraturan untuk memamerkan barangan. Peraturan menyatakan bahawa barang sepatutnya disusun di atas rak bermula daripada barangan yang berharga murah sehingga kepada harga yang paling mahal. Selain itu, barangan juga boleh disusun mengikut urutan terbalik dan bergantung kepada jenis barang yang ingin dipromosikan oleh peniaga. Ini menjadikan perbezaan antara pengedar barangan murah dan mewah.[4]

Komersial[sunting | sunting sumber]

Penempatan komersial ditentukan oleh kedua-dua penempatan bahagian pasaran dan penempatan margin.[5] Syarikat penyelidikan bahagian pasaran seperti ACNielsen mengumpul data jualan untuk pelbagai jenis produk dan mengira bahagian pasaran produk dalam pelbagai segmen pasaran. Peletakan margin ditentukan oleh margin keuntungan barangan tertentu. Margin yang lebih tinggi meletakkan produk lebih berhampiran dengan bahagian hadapan kedai, yang berkemungkinan besar dapat menarik perhatian pelanggan.

Objektif terbitan[sunting | sunting sumber]

  • Untuk berkomunikasi cara menetapkan barang dagangan
  • Untuk memastikan tahap inventori mencukupi pada rak atau paparan
  • Untuk menggunakan ruang dengan berkesan (contoh lantai, halaman dan skrin)
  • Untuk memudahkan komunikasi identiti jenama peruncit
  • Untuk membantu dalam proses pemetaan kedai
  • Untuk meningkatkan kepuasan pelanggan dengan rak yang teratur dan menarik secara visual

Ciptaan[sunting | sunting sumber]

Konsep planogram berasal dari KMart. Planogram dicipta dengan bantuan perisian planogramming oleh Pakar Planogram, Pakar Perancang Angkasa atau Pengurus Perancang Angkasa. Industri runcit menggunakan perisian untuk memastikan stok yang betul. Peruncit beralih kepada perisian planogram untuk mencerminkan profil pelanggan tertentu setiap kedai dan permintaan setempat, sambil mengekalkan kawalan terpusat dan kecekapan rantaian bekalan.

Sebagai contoh, sesetengah pakej perisian yang memfokuskan kepada barangan pengguna yang bergerak pantas dan sektor barangan keras membuat penambahbaikan untuk memindahkan bahagian elemen rak kepada ukuran kedai tunggal, yang menurut pengeluar, seharusnya meningkatkan kecekapan.

Peruncit mengautomasikan penciptaan planogram khusus kedai melalui penggunaan peraturan perniagaan peringkat korporat dan kekangan yang menerangkan amalan terbaik. Penyelesaian planogramming sedemikian membolehkan syarikat ini bertindak balas dengan pemesejan, harga dan penempatan produk khusus lokasi dan bahasa berdasarkan peraturan perniagaan yang diperoleh daripada atribut lokasi, kempen dan lekapan untuk mencipta pelbagai setempat.

Kemajuan terkini dalam virtualisasi kedai dan kerjasama membolehkan pengilang, peruncit dan pakar pengurusan kategori dari seluruh dunia bekerja di kedai maya yang sama dalam masa nyata.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "planogram(plan·o·gram)". Merriam-Webster Dictionary. Merriam-Webster, Incorporated. Dicapai pada 4 February 2022.
  2. ^ Rajesh., Ray (2010). Supply chain management for retailing. New Delhi: Tata McGraw-Hill Education. ISBN 9780070145047. OCLC 616081266.
  3. ^ "The way the brain buys". The Economist. 2018-12-18.
  4. ^ "What is it PLANOGRAM". QuantRetail.com (dalam bahasa Inggeris).
  5. ^ "PLANOGRAM". prezi.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-10-17.