Portal:Sukan/Pengenalan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
A collection of balls used in various sports

Sukan merujuk kepada semua bentuk pertandingan aktiviti fizikal atau permainan yang menggunakan, mengekalkan atau meningkatkan keupayaan fizikal dan memberi hiburan kepada para peserta melalui penglibatan yang terancang. Beratus-ratus sukan wujud, daripada sukan yang memerlukan hanya dua peserta hingga ke sukan yang mempunyai beratus-ratus peserta-peserta pada suatu masa, sama ada dalam pasukan atau bertanding sebagai individu.

Sukan pada amnya diiktiraf sebagai aktiviti-aktiviti yang berasaskan kemahiran keolahragaan fizikal atau kemahiran ketangkasan fizikal, dengan pertandingan utama terbesar seperti Sukan Olimpik mengaku hanya sukan yang menepati kriteria tersebut sahaja, dan organisasi lain seperti Majlis Eropah pula mengkategorikan aktiviti tanpa unsur fizikal sebagai sukan. Walau bagaimanapun, beberapa aktiviti yang berdaya saing, tetapi bukan fizikal, menuntut pengiktirafan sebagai sukan minda. Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (melalui ARISF) mengiktiraf kedua-dua catur dan bridge sebagai bona fide sukan, dan SportAccord, Antarabangsa sukan Persatuan Persekutuan, mengiktiraf lima bukan fizikal sukan, walaupun mengehadkan jumlah permainan minda yang boleh diterima sebagai sukan.

Sukan biasanya ditadbir oleh peraturan sukan atau adat yang bertujuan untuk memastikan persaingan yang saksama, dan membenarkan penentuan pemenang yang konsisten. Pemenang boleh ditentukan oleh perbuatan-perbuatan fizikal seperti menjaringkan gol atau melintasi garisan pertama, atau melalui pemberian markah berdasarkan prestasi atlet, dari segi objektif dan subjektif, oleh hakim.

Rekod keputusan sesebuah sukan lazimnya disimpan dan bagi sukan yang popular, maklumat ini biasanya diumumkan atau dilaporkan di berita. Di samping itu, sukan adalah merupakan sumber utama hiburan untuk penonton, dengan sukan tontonan yang menarik para pelancong ke tempat tersebut, dan mencapai golongan penonton yang lebih luas melalui penyiaran.


Acara yang sedang berlansung dalam sukan ·lagi banyak