Pergi ke kandungan

Rapunzel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ilustrasi oleh Johnny Gruelle

Rapunzel ialah sebuah cerita dongeng Barat yang dikarang oleh Grimm Bersaudara dari Jerman. Cerita ini mengisahkan seorang gadis berambut panjang yang bewarna perang itu tinggal di sebuah menara yang tidak mempunyai tangga dan mempunyai satu tingkap di atasnya. Ceritanya amat terkenal dengan kata-kata hikmah iaitu "Rapunzel, Rapunzel, turunkanlah rambut engkau." Namanya telah diambil pada sekuntum bunga iaitu Bunga Rapunzel.

sejarah[sunting | sunting sumber]

Kisahnya bermula dengan pasangan petani yang ingin mempunyai anak, mereka tinggal bersebelahan dengan taman yang dikelilingi oleh tembok kepunyaan ahli sihir jahat. Isteri hamil dan melihat beberapa Rapunzels (sejenis lobak) ditanam di taman, dan dia merasakan keinginan yang kuat. Suaminya menyelinap ke taman dua malam berturut-turut untuk mengumpul beberapa, tetapi pada malam kedua dia ditemui oleh ahli sihir, bernama Gothel, yang menuduhnya mencuri. Dia memohon belas kasihannya, dan ahli sihir itu memberinya beberapa lobak untuk dibawa kepada isterinya dengan syarat anak yang dikandungnya diberikan kepadanya sebaik sahaja dia dilahirkan.Tidak mempunyai pilihan lain, lelaki itu menerima. Bayi itu dilahirkan sebagai seorang gadis yang cantik; Ahli sihir itu muncul, menamakannya Rapunzel, dan membawanya pergi. Perkahwinan itu menderita tetapi kemudian mereka mempunyai lebih banyak anak, dan sedikit demi sedikit mereka melupakan anak sulung mereka. Apabila Rapunzel mencecah usia dua belas tahun, penyihir jahat Gothel mengurungnya di menara tinggi dan terpencil yang tersembunyi di dalam hutan, tanpa pintu masuk, dan pergi setiap hari untuk melawatnya, memintanya membiarkan rambutnya yang panjang berambut perang dan emas gugur, untuk memanjat. naik.dia.

Pada suatu hari, anak Raja negara itu mendengar Rapunzel menyanyi, Cari pintu tetapi, tanpa mencari jalan masuk, dia memutuskan untuk menunggu. Dia kembali setiap hari untuk mendengarnya, sehingga suatu hari dia dapat mendengar penyihir menyanyi kepada Rapunzel: "Rapunzel, Rapunzel, biarkan rambutmu gugur supaya saya dapat memanjat tangga emas," dan, dengan cara ini, putera raja mengetahui bagaimana untuk pergi ke sana. kepada dia. Dia memintanya untuk membiarkan rambutnya gugur. Sejak hari itu, dia mula melawatnya, mereka jatuh cinta dan dia melamarnya. Dia terima.

Mereka merancang cara untuk membawanya keluar dari menara: dia akan pergi setiap malam, mengelakkan ahli sihir yang melawatnya pada siang hari, dan dia akan membawa sutera, yang dengannya Rapunzel akan menenun sehingga ia membentuk sejenis tali. Tetapi ahli sihir itu mendapati bahawa putera itu melawat Rapunzel (kerana dia telah hamil), jadi dia memutuskan untuk menghukumnya dengan mengira rambutnya dan meninggalkannya di tengah padang pasir.

Apabila putera raja tiba pada waktu malam, ahli sihir itu menjaga menurunkan tocang yang dipotong dalam jangkauannya. Apabila putera raja naik dan bertemu dengan ahli sihir di menara, dia memberitahunya bahawa dia tidak akan melihat Rapunzel lagi. Dia, terdesak, melompat dari menara, jatuh pada beberapa duri dan buta. Dia akhirnya menyerah kerana dia tidak akan melihat wanita muda itu lagi. Tidak lama selepas itu, semasa putera raja mengembara di padang pasir, dia menemui Rapunzel dan anak lelaki yang dilahirkannya. Melihat dia dalam keadaan sedemikian, dia memutuskan untuk membawanya pulang. Rapunzel menangis sedih dan kecewa dengan kesakitan; Air mata Rapunzel jatuh ke dalam mata putera kacak itu dan dia dapat melihat semula. Kemudian, putera raja, Rapunzel dan anak lelaki mereka kembali ke kerajaan, dan mereka bahagia selama-lamanya.