RevPAR

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

RevPAR, atau hasil setiap bilik yang tersedia (bahasa Inggeris: ''revenue per available room''), adalah metrik prestasi dalam industri hotel yang dikira dengan membahagikan jumlah pendapatan bilik hotel dengan jumlah bilik dan bilangan hari dalam tempoh yang diukur.[1][2] Walau bagaimanapun, jika pengiraan menggunakan pendapatan hotel secara keseluruhan berbanding pendapatan bilik tamu, ia sama dengan TRevPAR - ''Total Revenue Per Available Room'' (Jumlah Hasil Per Bilik Tersedia). TRevPAR adalah satu lagi metrik prestasi yang berkait rapat dengan industri hotel.

Oleh kerana RevPAR hanya pengukuran untuk satu titik dalam masa (katakan sehari, atau bulan atau tahun) ia paling kerap dibandingkan dengan kerangka waktu yang sama. Ia sering digunakan berbanding dengan pesaing di dalam pasaran, kawasan perdagangan, atau rantau pengiklanan atau set kompetitif yang dipilih sendiri seperti yang ditakrifkan oleh pemilik hotel atau pengurus, yang disebut sebagai Indeks RevPAR atau RGI (Indeks Penjanaan Pendapatan)[3]. Juga, perbandingan biasanya dianggap paling baik antara hotel dengan jenis yang sama, atau dengan pelanggan sasaran. (mis. servis penuh, mewah, penginapan lanjutan, ekonomi)

Beberapa syarikat data bersindiket menyusun maklumat RevPAR di seluruh pasaran menerusi tinjauan secara sukarela, dan memberikan maklumat butiran yang dikumpulkan kembali ke industri. Laporan STAR adalah satu laporan yang digunakan secara meluas, dan disediakan oleh Penyelidik Perjalanan Smith.

Kaveat lain:

  • Nombor RevPAR yang berjaya berbeza dari pasaran ke pasaran berdasarkan permintaan dan faktor lain.
  • Terbaik berbanding merentas seperti tempoh masa. Sebagai contoh, adalah wajar untuk membandingkan RevPAR pada hari Jumaat sahaja berbanding Jumaat lain.
  • Lebih baik berbanding tempoh masa bermusim yang sama. Sebagai contoh, membandingkan hasil dari minggu Krismas dengan tahun yang sama sebelumnya adalah lebih kredibel berbanding dengan minggu yang bukan bercuti.

Pengiraan[sunting | sunting sumber]

  • RevPAR adalah pendapatan bilik setiap bilik yang ada (inventori jumlah ruang),
  • Bilik Pendapatan adalah pendapatan yang dihasilkan oleh jualan bilik
  • Bilik disediakan seperti yang digunakan dalam pengiraan

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Mauri, AG (2012), Pengurusan Hasil Hotel: Prinsip dan Amalan, Pearson,
  2. ^ "Revenue Per Available Room - RevPAR". Investopedia. Dicapai pada 25 February 2015.
  3. ^ "In Uncertain Times, Focus On RevPAR Index As Well As RevPAR Growth". Duetto. Dicapai pada 9 September 2017.