SISTEM POLITIK DI MYANMAR : ERA AUTORITARIANISME DAN PERJUANGAN DEMOKRATIK

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

PENGENALAN

 Myanmar atau Burma mempunyai sejarah politik yang kompleks yang berhadapan dengan tempoh pemerintahan tentera, konflik etnik, dan perjuangan berterusan untuk demokrasi.


I. PENGUASAAN TENTERA DAN PERATURAN AUTORITARIAN:

Selama beberapa dekad, Myanmar ditadbir oleh junta tentera yang memegang kuasa mutlak. Tentera yang dikenali sebagai Tatmadaw mengawal institusi kerajaan utama dan menindas pembangkang politik. Tempoh ini dicirikan oleh kebebasan awam yang terhad, pelanggaran hak asasi manusia yang meluas dan kekurangan institusi demokrasi.


II. PERALIHAN KEPADA PERATURAN SEPARUH AWAM:

 Pada 2011, Myanmar memulakan peralihan ke arah kerajaan separa awam. Perlembagaan baru telah diterima pakai yang memperkenalkan sistem politik hibrid. Tentera mengekalkan pengaruh penting melalui kerusi simpanan di parlimen, kawalan ke atas kementerian utama dan peruntukan perlembagaan yang memberikannya kuasa veto ke atas pindaan perlembagaan.


III. DEMOKRASI BERBILANG PARTI DAN PARTI POLITIK:

 Myanmar telah menyaksikan kemunculan pelbagai parti politik sejak peralihan. Liga Kebangsaan untuk Demokrasi (NLD) yang diketuai oleh Aung San Suu Kyi menjadi terkenal dan memenangi kemenangan besar dalam Pilihan Raya Umum 2015. Bagaimanapun, landskap politik kekal kompleks dengan pelbagai parti berasaskan etnik dan kumpulan politik lain bersaing untuk mendapatkan perwakilan dan pengaruh.


IV. CABARAN KEPADA DEMOKRASI:

 Di sebalik reformasi politik, Myanmar terus menghadapi cabaran dalam laluannya ke arah demokrasi. Pengaruh tentera dan kawalannya ke atas institusi utama termasuk pasukan keselamatan dan mengehadkan kuasa kerajaan awam. Konflik etnik khususnya di wilayah seperti Rakhine dan Shan telah merumitkan lagi proses demokrasi dan menimbulkan kebimbangan mengenai pencabulan hak asasi manusia.


V. KEMUNDURAN DEMOKRAT DAN PERKEMBANGAN TERKINI:

 Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Myanmar telah mengalami kemunduran kepada kemajuan demokrasinya. Pada Februari 2021, tentera melakukan rampasan kuasa, menahan Aung San Suu Kyi dan pemimpin politik lain. Tatmadaw mengambil alih kawalan, mencetuskan protes meluas dan tindakan keras oleh pasukan keselamatan. Peristiwa ini telah menimbulkan kebimbangan yang ketara tentang penghakisan hak demokrasi dan masa depan demokrasi di Myanmar.


VI. SAMBUTAN ANTARABANGSA DAN SERUAN UNTUK PEMULIHAN DEMOKRASI:

 Masyarakat antarabangsa telah mengecam rampasan kuasa tentera dan menggesa pemulihan demokrasi di Myanmar. Sekatan, tekanan diplomatik dan usaha untuk menyokong aktivis pro-demokrasi telah dilaksanakan. Pertubuhan serantau seperti Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN) telah memainkan peranan dalam memudahkan dialog dan mencari penyelesaian kepada krisis politik.


VII. PROSPEK UNTUK KEMAJUAN DEMOKRATIK:

 Laluan menuju demokrasi di Myanmar masih tidak pasti. Penentangan rakyat, tekanan antarabangsa dan keazaman gerakan pro-demokrasi dalam negara memberikan harapan untuk kembali kepada pemerintahan awam. Walau bagaimanapun, untuk mencapai demokrasi yang stabil dan inklusif memerlukan menangani cabaran yang berakar dalam pengaruh ketenteraan, konflik etnik dan memastikan penghormatan terhadap hak asasi manusia.


KESIMPULAN

 Sistem politik di Myanmar telah mengalami perubahan yang ketara daripada pemerintahan tentera kepada kerajaan separuh awam dan kini rampasan kuasa tentera. Perjuangan untuk demokrasi dan perlindungan hak asasi manusia terus mentakrifkan landskap politik Myanmar. Memulihkan demokrasi dan mencapai kestabilan yang berkekalan akan memerlukan usaha bersepadu untuk menangani cabaran institusi, menggalakkan keterangkuman dan memastikan penyertaan bermakna semua pihak berkepentingan. Sokongan masyarakat antarabangsa, ditambah dengan daya tahan rakyat Myanmar adalah penting dalam mengemudi laluan ke arah masa depan yang demokratik dan sejahtera.