SISTEM POLITIK REPUBLIK AFRIKA TENGAH : DEMOKRASI YANG RAPUH

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Republik Afrika Tengah (CAR) telah mengalami sejarah politik yang huru-hara dengan ketidakstabilan, konflik dan cabaran tadbir urus yang berulang.

  CAR memperoleh kemerdekaan daripada Perancis pada tahun 1960, tetapi negara itu semenjak itu bergelut untuk mewujudkan tadbir urus demokrasi yang stabil. Ketidakstabilan politik, rampasan kuasa dan konflik bersenjata telah menjejaskan pembangunan institusi demokrasi dan menghalang kemajuan.

  Sistem politik dalam CAR adalah berdasarkan rangka kerja pelbagai parti. Negara telah menyaksikan kemunculan pelbagai parti politik dan gabungan mewakili pelbagai kepentingan dan ideologi. Bagaimanapun, keberkesanan parti-parti ini dalam mewakili aspirasi rakyat dan menyediakan persaingan politik yang bermakna telah dihadkan oleh kelemahan institusi dan cabaran sosio-ekonomi yang lebih luas.

  Presiden Republik Afrika Tengah ialah ketua negara dan mempunyai kuasa eksekutif yang penting. Presiden dipilih melalui undi popular, tetapi contoh sejarah penyelewengan dan kebimbangan terhadap ketelusan proses pilihan raya telah menimbulkan keraguan tentang keadilan pilihan raya. Kuasa presiden termasuk pelantikan pegawai kerajaan, penggubalan dasar dan pelaksanaan keputusan.

  CAR mempunyai badan perundangan dwikameral yang terdiri daripada Dewan Negara terdiri daripada wakil rakyat dan memegang kuasa perundangan utama. Walau bagaimanapun, keberkesanan badan perundangan telah dihalang oleh pemecahan politik, kapasiti terhad dan campur tangan luar.

  • CABARAN KEPADA DEMOKRASI

  CAR menghadapi pelbagai cabaran dalam membina dan mengekalkan demokrasi yang berfungsi. Cabaran ini termasuk institusi tadbir urus yang lemah, rasuah, keganasan politik, ketegangan etno-agama dan kehadiran kumpulan bersenjata. Faktor sedemikian telah menyumbang kepada ketidakstabilan politik, menghalang kedaulatan undang-undang dan menghalang kemajuan demokrasi.

  • PENGLIBATAN ANTARABANGSA

  Memandangkan kerapuhan sistem politik dalam CAR, masyarakat antarabangsa telah memainkan peranan penting dalam menyokong proses demokrasi dan usaha membina keamanan. Organisasi antarabangsa seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan badan serantau telah memberikan bantuan dalam proses pilihan raya, pembaharuan sektor keselamatan dan menggalakkan tadbir urus yang baik.

  • PROSPEK UNTUK DEMOKRASI

  Walaupun CAR menghadapi halangan yang ketara dalam menyatukan sistem demokrasinya, terdapat usaha baru-baru ini ke arah kestabilan dan pembaharuan demokrasi. Dialog nasional, semakan perlembagaan dan perjanjian damai bertujuan menangani perpecahan politik dan menggalakkan perdamaian. Walau bagaimanapun, komitmen yang berterusan daripada semua pihak berkepentingan adalah penting untuk mengatasi cabaran dan membina demokrasi yang berdaya tahan.


KESIMPULAN

  Sistem politik di Republik Afrika Tengah kekal rapuh dicirikan oleh ketidakstabilan sejarah, institusi yang lemah dan konflik yang berterusan. Membina demokrasi berfungsi memerlukan menangani defisit tadbir urus, menggalakkan keterangkuman dan memastikan kedaulatan undang-undang. Usaha berterusan dalam negara dan sokongan antarabangsa adalah penting untuk mengatasi cabaran dan memupuk sistem demokrasi yang dapat memenuhi kepentingan dan aspirasi rakyat Afrika Tengah dengan berkesan.