Salib Sejati

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Lukisan penyaliban Yesus Kristus oleh Giotto.

Salib Sejati (Bahasa Latin: Vera Crux) adalah sisa-sisa salib yang diyakini sebagai salib digunakan untuk menghukum mati Yesus Kristus.[1] Hal ini dipercayai oleh seberapa mazhab gereja utama termasuk aliran Katolik, Ortodoks Timur dan Ortodoks Oriental.

Menurut sejarawan seperti Socrates Scholasticus, Helena (c. AD 250 – c. AD 330), ibu dari Kaisar Konstantinus I, berkelana ke Tanah Suci (menurut sejarawan tahun 326-28), mendirikan gereja dan bantuan untuk orang miskin. Setelah itu, menurut sejarawan seperti Gelasius dari Caesaria dan Eusebius dari Caesaria, ia menemukan tiga salib yang diyakini merupakan salib Yesus dan dua pencuri yang disalib bersamanya, Dismas dan Gestas, dan melalui mukjizat di antara ketiga salib tersebut Salib Sejati ditunjukkan.

Banyak gereja menyimpan artifak yang dituruti mereka diyakini sebagai sisa Salib Sejati. Kebenarannya tidak diterima oleh semua tradisi Kristian dan ketepatan penemuannya dipertanyakan oleh beberapa orang penganut.[2]

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Catatan kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sources for the legend of Helena and the invention of the True Cross are explored in detail in J.W. Drijvers, Helena Augusta, the Mother of Constantine the Great and the Legend of her Finding of the True Cross (Leiden, 1992).
  2. ^ Drijvers 1992.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]