Sankin-kōtai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sankin-kōtai
Nama Jepun
Kana: さんきんこうたい
Kyūjitai: 參覲交代, 參勤交代, 參覲交替 or 參勤交替
Shinjitai: 参覲交代, 参勤交代, 参覲交替 or 参勤交替
"Kehadiran beramai-ramai Daimyo di Istana Edo pada Hari Perayaan" dari Tokugawa Seiseiroku, Muzium Negara Sejarah Jepun

Sankin-kōtai ( Jepun: 参覲交代/参覲交替, kini ditulis sebagai Jepun: 参勤交代/参勤交替, lit.'kehadiran silih berganti') ialah dasar Keshogunan Tokugawa semasa kebanyakan zaman Edo dalam sejarah Jepun.[1] Tujuannya adalah untuk mengukuhkan kawalan pusat ke atas daimyō (tuanan feudal utama). Ia memerlukan tuan-tuan feudal, daimyō untuk hidup bersilih ganti selama setahun dalam domain mereka dan di Edo, ibu negara.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Toyotomi Hideyoshi sebelum ini telah mewujudkan amalan yang sama iaitu menghendaki tuan-tuan feudalnya untuk mengekalkan isteri dan waris mereka di Istana Osaka atau kawasan berhampiran sebagai tebusan untuk memastikan kesetiaan mereka. Selepas Pertempuran Sekigahara dan penubuhan Keshogunan Tokugawa, amalan ini diteruskan di ibu kota baru Edo sebagai adat. Ia telah diwajibkan untuk daimyōs tozama pada tahun 1635, dan untuk daimyōs fudai dari tahun 1642. Selain daripada tempoh lapan tahun di bawah pemerintahan Tokugawa Yoshimune, undang-undang itu kekal berkuat kuasa sehingga 1862.[2]

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Pelancong dan peniaga melihat rombongan (panel keenam) daripada "Folding Screen Depicting Scenes of the Attendance of Daimyōs at Edo Castle", Muzium Negara Sejarah Jepun

Butirannya telah berubah sepanjang 26 dekad pemerintahan Tokugawa, tetapi secara amnya, keperluan daimyō bagi setiap han bergerak secara berkala antara Edo dan wilayahnya biasanya menghabiskan tahun silih berganti di setiap tempat. Isteri dan waris-waris daimyō dikehendaki kekal di Edo sebagai tebusan semasa dia tiada. Perbelanjaan yang diperlukan untuk mengekalkan kediaman mewah di kedua-dua tempat, dan untuk perarakan ke dan dari Edo, memberi tekanan kewangan kepada daimyo, menjadikan mereka tidak dapat berperang. Perjalanan daimyo yang kerap menggalakkan pembinaan jalan raya dan pembinaan rumah penginapan serta kemudahan di sepanjang laluan, menjana aktiviti ekonomi.

Terdapat beberapa pengecualian untuk daimyō fudai tertentu di sekitar Edo, yang dibenarkan untuk bergilir-gilir kehadiran mereka di Edo setiap enam bulan. Dispensasi sementara yang luar biasa juga kadang-kadang diberikan kerana penyakit atau keadaan peringan yang melampau.[2]

Pada dasarnya, sankin-kōtai adalah perkhidmatan ketenteraan kepada shōgun. Setiap daimyō dikehendaki menyediakan sejumlah askar (samurai) mengikut penilaian kokudaka domainnya. Askar-askar ini mengiringi daimyō dalam perarakan ke dan dari Edo.

Dengan beratus-ratus daimyō memasuki atau meninggalkan Edo setiap tahun, perarakan (Jepun: 大名行列, Hepburn: daimyō-gyōretsu) hampir setiap hari berlaku di ibu kota shogunal. Laluan utama ke wilayah adalah kaidō . Penginapan khas, honjin (Jepun: 本陣) , tersedia untuk daimyō semasa perjalanan mereka.

Tokoh sankin-kōtai menonjol dalam beberapa cetakan blok kayu ukiyo-e zaman Edo, serta dalam teater popular seperti kabuki dan bunraku.

Amalan yang serupa[sunting | sunting sumber]

Raja Louis XIV dari Perancis memulakan amalan yang sama apabila istananya siap di Versailles, memerlukan bangsawan Perancis, khususnya Noblesse d'épée purba ("bangsawan pedang") menghabiskan enam bulan setiap tahun di istana, untuk sebab yang serupa dengan shōgun Jepun. Para bangsawan diharapkan untuk membantu raja dalam tugas harian dan fungsi negara dan peribadinya, termasuk jamuan makan, pesta, dan, untuk yang istimewa, bangun dari dan naik ke tempat tidur, mandi, dan pergi ke gereja.

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jansen, Marius B. (2000). The Making of Modern Japan, pp. 127–141.
  2. ^ a b Beasley, William G (1972). The Meiji Restoration. Stamford University Press. m/s. 17–18. ISBN 0804708150.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Sankin-kōtai di Wikimedia Commons