Sanmon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Sanmon Tōfuku-ji (Harta Karun Negara Jepun)

Sebuah sanmon (Jepun: 三門 or 山門), juga dipanggil sangedatsumon (Jepun: 三解脱門, harfiahnya "pintu gerbang tiga pembebasan"), ialah pintu gerbang terpenting sebuah kuil Buddha Zen Jepun, dan merupakan sebahagian daripada Zen shichidō garan, kumpulan bangunan yang membentuk nadi kuil Buddha Zen.[1] Ia sering dijumpai di kuil-kuil denominasi lain juga. Kebanyakan sanmon ialah 2- atau 3-teluk nijūmon (sejenis pintu gerbang dua tingkat), tetapi nama itu sendiri tidak membayangkan sebarang seni bina tertentu.

Kedudukan, fungsi dan struktur[sunting | sunting sumber]

Sebuah sanmon dilihat melalui sōmonnya, (pintu luar)

Walaupun kepentingannya, sanmon bukanlah pintu gerbang pertama kuil, dan sebenarnya ia biasanya berdiri di antara sōmon (pintu gerbang luar) dan butsuden (secara harfiah "Dewan Buddha", iaitu dewan utama). Ia pernah disambungkan kepada struktur seperti serambi yang dipanggil kairō (Jepun: 廻廊), yang bagaimanapun beransur-ansur hilang semasa tempoh Muromachi, digantikan dengan sanrō (Jepun: 山廊), sebuah bangunan kecil yang terdapat di kedua-dua belah pintu pagar dan mengandungi tangga ke tingkat kedua pintu pagar.[2] (Kedua-dua sanrō jelas kelihatan dalam foto Tōfuku-ji di atas.)

Saiz sanmon ialah penunjuk status kuil Zen.[1] Secara struktur, sanmon kuil peringkat pertama sebagai Nanzen-ji di Kyoto ialah teluk 5x2 dua tingkat,[3] tiga pintu masuk gerbang (lihat gambar di bawah).[1] Tiga pintu gerbangnya dipanggil kūmon (Jepun: 空門, Hepburn: pintu gerbang kekosongan), musōmon (Jepun: 無相門, Hepburn: pintu gerbang tanpa bentuk) dan muganmon (Jepun: 無願門, Hepburn: gerbang tidak bertindak) dan melambangkan tiga pintu gerbang kepada pencerahan, atau satori.[1][4] Memasuki, jemaah haji boleh secara simbolik membebaskan diri daripada tiga nafsu ton (Jepun: , Hepburn: ketamakan), shin (Jepun: , Hepburn: hatred), dan chi (Jepun: , Hepburn: kebodohan).[5] Hakikatnya pintu gerbang mempunyai pintu masuk tetapi tiada pintu, dan oleh itu tidak boleh ditutup, menekankan fungsi simbolik semata-mata sebagai batas antara yang suci dan yang profan.

Sebuah kuil peringkat kedua akan mempunyai pintu masuk tunggal dua tingkat, 3x2-teluk, pintu masuk (lihat gambar di bawah). Cerita kedua kuil peringkat pertama atau kedua biasanya mengandungi patung Shakyamuni atau dewi Kannon, dan 16 Rakan, dan menganjurkan upacara keagamaan berkala.[1][2] Bahagian tepi "sanmon" dari dua pangkat pertama juga boleh menempatkan patung Niō, warden yang bertanggungjawab menangkis kejahatan.[1]

Sebuah kuil peringkat ketiga akan mempunyai satu tingkat, lx2-teluk, pintu masuk tunggal.[1]

Tiga peringkat sanmon[sunting | sunting sumber]

Kisah kedua sanmon[sunting | sunting sumber]

Beberapa imej cerita kedua "sanmon" Kōmyō-ji di Kamakura, Wilayah Kanagawa. Ia adalah mazhab Jōdo peringkat tinggi sanmon, yang terbesar di rantau Kantō.

Sanmon utama[sunting | sunting sumber]

Sanmon Chion-in (Harta Karun Negara Jepun)
Kes 1
Kes 2

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e f g JAANUS
  2. ^ a b Iwanami Nihonshi Jiten
  3. ^ Ruang antara dua tiang, ken (Jepun: ) dalam bahasa Jepun
  4. ^ Fowler
  5. ^ Zōjō-ji diakses pada 1 Mei 2009

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Fowler, Sherry (2007). "Review of "Daitokuji: The Visual Cultures of a Zen Monastery" by Gregory P. A. Levine" (PDF). Japanese Journal of Religious Studies (34/2).[pautan mati kekal]
  • "Sanmon" dari Japanese Art Net User System (JAANUS) kamus dalam talian diakses pada 2 Mei 2009
  • Iwanami Nihonshi Jiten (岩波日本史辞典), Versi CD-Rom. Iwanami Shoten, 1999-2001.

Templat:Unsur seni bina Jepun Templat:Kuil Buddha di Jepun