Skandinavia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Scandinavia)
Merah: Tiga negara Skandinavia mengikut takrifan paling ketat; Jingga: kemungkinan penggunan tambahan; Kuning: penggunaan maksimum yang menyamakan Skandinavia dengan negara-negara Nordik.

Skandinavia, dari segi geografi, merujuk kepada sebuah semenanjung yang terletak di utara Eropah, yang mengandungi negara-negara Norway dan Sweden. Dari segi budaya pula, konsep ini turut merangkumi negara Denmark memandangkan ketiga-tiganya mempunyai bahasa yang hampir serupa.[1] Kadangkala, negara Finland turut diterima di dalam konsep ini atas alasan perkongsian sejarah yang sama selain keakraban dari segi geografi dan politik.

Konsep yang mengandungi Iceland, Kepulauan Faroe dan Greenland, selain Skandinavia pula merujuk kepada rantau atau negara Nordik.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Scandinavia". Microsoft Encarta Online Encyclopedia. Microsoft Corporation. 1997–2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-10-28. Dicapai pada 2007-01-30. Scandinavia (ancient Scandia), name applied collectively to three countries of northern Europe—Norway and Sweden (which together form the Scandinavian Peninsula), and Denmark.CS1 maint: date format (link)