Segi empat sama Lo Shu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Luòshū 洛書.
Perwakilan segi empat sama Lo Shu moden sebagai segi empat sama Lo Shu

Segi empat sama Lo Shu (Cina ringkas: 洛书Cina tradisional: 洛書pinyin: luò shū; juga ditulis 雒書; secara harfiah: Luo (Sungai) Book/Scroll) atau Tatarajah Sembilan Dewan (Cina ringkas: 九宫图Cina tradisional: 九宮圖pinyin: jiǔ gōng tú), adalah segi empat sama ajaib unik dari ketiga-tiga urutan. Lo Shu adalah sebahagian dari legasi tradisi matematik dan ramalan (Yi Jing 易經) terkuno China, dan adalah suatu lambang penting dalam Feng Shui (風水), seni ramalan berkenaan dengan peletakan benda berkaitan dengan aliran qi (氣) 'tenaga semulajadi'.

Lagenda Cina berkenaan Maharaja Yu (夏禹) prasejarah memberitahukan Lo Shu, sering berhubungan dengan tokoh Ho Tu (河圖) dan 8 trigrams. Sewaktu zaman silam China adalah suatu deluge besar: orang memberi korban kepada salah seorang dewa dari sungai banjir, sungai Lo (洛水), untuk cuba menyenangkan kemarahannya. Seekor kura-kura ajaib bermuncul dari air dengan corak Lo Shu yang menghairankan dan secara berkeputusan tidak biasa (untuk sebuah kulit kura-kura) pada kulitnya: titik-titik bulat memberikan perwakilan unit (bes 1) (angka kiasan) integer satu hingga sembilan diatur dalam jaring-jaring tiga kali tiga.

Segi emapt sama Lo Shu pada belakang seekor kura-kura kecil (di tengah-tengah), dikelilingi oleh tanda-tanda Zodiak Cina dan Lapan trigram, kesemuanya dijalankan oleh seekor kura-kura besar (yang, agaknya, berdiri untuk kuda Naga yang telah terdahulunya mendedahkan trigram kepada Fu Xi). Sebuah reka bentuk Tibet.

Nombor ganjil dan genap bersilih ganti dalam di pinggiran corak Lo Shu; 4 nombor genap berada di empat sudut, dan 5 nombor ganjil (melebihi bilangan nombor genap sebanyak satu) membentuk sebuah pangkah di tengah-tengah segi empat sama. Jumlah dalah setiap 3 barisan, dalam setiapnya dari 3 tiang, dan dalam kedua-dua pepenjuru, adalah kesemunya 15 (lima belas adalah bilangan hari dalam tiap 24 kitaran tahun suria Cina). Sejak 5 berada dalam sel tengah, jumlah mana-mana dua sel lain yang secara lanjut melalui 5 dari setiap sama lain adalah 10 (contohnya, sudut berhadapan menambah ke 10, bilangan Ho Tu (河圖)).

Lo Shu kadangkala berhubung secara numerologi dengan Ba Gua 八卦 "8 trigrams", yang dapat diatur di 8 sel luar, mengingatkan tatrajah trigram bulatan. Oleh kerana utara diletak di bawah peta di China, 3x3 segi empat sama ajaib mengadakan nombor 1 di bawah dan 9 di atas digunakan dalam lebuh suka pada putaran/pencerminan lain. Seperti dilihat di urutan "Langit Kemudian", 1 dan 9 berkorespon dengan ☵ Kǎn 水 "Air" dan ☲ Lí 火 "Api" secara tertentu. Dalam urutan "Langit Terdahulu", mereka akan berkorespon dengan ☷ Kūn 地 "Bumi" dan ☰ Qián 天 "Langit" secara tertentu. Seperti Ho Tu (河圖), segi empat sama Lo Shu, pegabungan dengan 8 trigrams, adalah kadang-kadang digunakan sebagai suatu perwakilan mandala penting dalam ramalan Feng Shui (風水).

Pautan luar[sunting | sunting sumber]