Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Ladang Bidor Tahan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Jenis Kebangsaan (T) Ladang Bidor Tahan
Lokasi
 Malaysia Ladang Bidor Tahan, 35500, Tiada,, Perak Darul Ridzwan
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah jenis kebangsaan Tamil, Sekolah kerajaan
Nombor sekolahTIADA
Kod sekolahABD0082
FaksBIDOR


Sekolah Jenis Kebangsaan (T) Ladang Bidor Tahan atau nama ringkasnya SJK(T) Ladang Bidor Tahan, merupakan sebuah Sekolah jenis kebangsaan Tamil yang terletak di Ladang Bidor Tahan.

Pada 2009, Sekolah Jenis Kebangsaan (T) Ladang Bidor Tahan memiliki 19 pelajar lelaki dan 27 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 46 orang. Ia mempunyai seramai 8 orang guru.2009

Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Ladang Bidor Tahan ialah sebuah sekolah rendah Tamil yang terletak di Bidor, negeri Perak. Ia mula beroperasi pada tahun 1946. Pengasas sekolah ini adalah Encik P. G. Gowling dan guru besar pertama adalah Encik Govindasamy.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1946 Encik P.G. Gowling, selaku pengurus ladang Estet Bidor mendapati masyarakat ladangnya buta huruf dan menghadapi masalah untuk berkomunikasi. Encik P.G. Gowling telah menyedari perkara ini dan untuk menyelesaikan masalah ini, beliau memulakan persekolahan awal di kuil ladang dengan hanya berbekalkan beberapa orang tenaga pengajar dari ladang itu sendiri.

Keadaan fizikal bangunan ini pada awalnya adalah kurang memuaskan. Bangunan sekolah pada masa itu didirikan dengan papan dan tidak mempunyai kemudahan elektrik dan air. Dari semasa ke semasa banyak perubahan telah dilakukan terhadap bangunan.

Kawasan tambahan seluas kira-kira 15 meter persegi juga diperolehi pada akhir tahun 1994. Bekalan elektrik telah disambung dan bangunan lama telah diperbaharui. Nama sekolah juga telah ditukarkan dari SJK(T) Bidor Estate. Pada tahun 2000 nama sekolah berubah sekali lagi kepada SJK (T) Ladang Bidor Tahan dan ia kekal sehingga sekarang.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Jenis Kebangsaan (T) Ladang Bidor Tahan
Ladang Bidor Tahan
35500, Tiada
Negeri Perak, Malaysia
Telefon = TIADA
Fax = BIDOR

Pautan luar[sunting | sunting sumber]