Sekolah Kebangsaan Long Sebangan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Kebangsaan Long Sebangan
Lokasi
D/A Pejabat Pelajaran Daerah Kecil Lawas, 98850, Lawas,, Sarawak Bumi Kenyalang
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolahTIADA
Kod sekolahYBB5210
FaksTIADA


Sekolah Kebangsaan Long Sebangang atau nama ringkasnya SK Long Sebangang, merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di D/A Pejabat Pelajaran Daerah Kecil Lawas.

Jarak SK. Long Sebangang dari Pejabat Pendidikan Daerah Lawas ialah 11.5 KM dan mengambil masa sekitar 15 minit untuk sampai ke SKLS kerana jalannya sekarang sepenuhnya berturap.

Sekolah ini memiliki 6 unit kuarters. Setiap kuarters mempunyai 3 bilik yang selesa. Selain mendapat liputan internet, sekolah ini juga mendapat air yang bersih dari sumber semulajadi iaitu empangan.

Sekolah ini memiliki sekitar 120 hingga 150 orang murid mengikut tahun dan 16 orang guru serta 7 orang Ahli Kumpulan Pelaksana. Namun saban tahun, sekolah ini banyak kehilangan guru kerana berpindah ke stesen baharu atau kembali ke tempat asal untuk berkhidmat di sana pula. Oleh itu, sekolah ini sangat memerlukan guru baharu yang berjiwa pendidik untuk mengisi kekosongan yang ada.

Meskipun hadir dalam berlain bangsa dan agama, namun kehidupan di SK. Long Sebangang sangat harmoni dan menyeronokkan. Saban tahun sekolah ini akan merayakan Hari Pranatal pada bulan December dan Sambutan Raya pada bulan Syawal bersama-sama dengan murid-murid dan semua staf.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Kebangsaan Long Sebangang
D/A Pejabat Pelajaran Daerah Kecil Lawas
98850, Lawas
Sarawak, Malaysia
Telefon = 0194871217 (Guru Besar bermula 2024 hingga sekarang)
Fax = TIADA

Pautan luar[sunting | sunting sumber]