Sekolah Menengah Kebangsaan Jian Shan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sekolah Menengah Kebangsaan Jian Shan, Taipei, adalah sekolah menengah pertengahan yang terletak di Bandar Yingge, Taipei, Taiwan.

Gambaran keseluruhan sekolah[sunting | sunting sumber]

Sekolah ini didirikan pada September 1989, kawasan keseluruhan sekolah ini adalah 3.2 hektar, terdapat 450 orang pelajar, terbahagi kepada 3 tingkatan, kesemuanya mempunyai 15 kelas yang biasa, satu bilik sumber, dan satu kelas kanak-kanak. Mempunyai jumlah kakitangan sebanyak 60 orang.

Persatuan pelajar[sunting | sunting sumber]

Terdapat banyak persatuan pelajar di sekolah ini, Persatuan Wushu [1], Persatuan Gusti[2], Persatuan Menari pernah mendapat hadiah daripada pelbagai pertandingan.

Interaksi antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Sekolah tersebut mulai daripada tahun 2010 telah menjadi rakan kerjasama kepada AIESEC. Selalunya, terdapat mahasiswa daripada luar negara pergi ke sekolah tersebut untuk membantu sekolah tersebut untuk mengajar Inggeris dan budaya mereka.

Pada 2009, sekolah tersebut telah mengikuti Program Berdialog Dengan Asia Di Dalam Kelas, dan pelajar-pelajar telah berinteraksi dengan pelajar dari United Kingdom dan Korea Selatan.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]