Sergei Bulgakov

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sergei Bulgakov
Bulgakov pada tahun 1920-an
Kelahiran
Sergei Nikolayevich Bulgakov

28 July 1871
Meninggal dunia12 Julai 1944(1944-07-12) (umur 72)
Pusat pendidikanImperial Moscow University
EraFalsafah abad ke-20
FalsafahFalsafah Rusia
SekolahChristian philosophy
Sophiology
Kepentingan utama
Philosophy of religion

Sergei Nikolayevich Bulgakov (/bʊlˈɡɑːkəf/;[1] Rusia: Серге́й Никола́евич Булга́ков; 28 Julai [G.L.: 16 Julai] 1871 – 13 Julai 1944) ialah seorang ahli teologi Ortodoks, imam, ahli falsafah dan ahli ekonomi. Penulis dan biasiswa Ortodoks David Bentley Hart telah berkata bahawa Bulgakov adalah "ahli teologi sistematik terhebat pada abad kedua puluh."[2][3] Ayahanda Sergei Bulgakov juga berkhidmat sebagai ayahanda rohani dan pengakuan kepada Bonda Maria Skobtsova (yang dikanonkan sebagai santo. oleh Sinode Suci Patriarkat Ekumenikal pada 16 Januari 2004).[4]

Biografi[sunting | sunting sumber]

Kehidupan awal: 1871–1898[sunting | sunting sumber]

Sergei Nikolayevich Bulgakov dilahirkan pada 16 Julai 1871 dalam keluarga seorang paderi Ortodoks (Nikolai Bulgakov) di bandar Livny, Gabenor Oryol, di Rusia. Keluarga itu menghasilkan imam Ortodoks selama enam generasi, bermula pada abad keenam belas dengan moyang mereka Bulgak, seorang Tatar yang darinya nama keluarga beliau berasal.[5][6][7] Metropolitan Macarius Bulgakov (1816–1882), salah seorang ahli teologi Ortodoks Timur yang utama pada zamannya, dan salah seorang ahli sejarah gereja Rusia yang paling penting, adalah saudara jauh.[8]

Pada usia empat belas tahun, selepas tiga tahun di sekolah paroki tempatan, Bulgakov memasuki seminari di Oryol. Pada tahun 1888, bagaimanapun, Bulgakov berhenti dari seminari selepas kehilangan kepercayaannya. Bulgakov kemudiannya menyatakan bahawa keghairahan untuk keimamatan semakin berkurangan apabila dia semakin kecewa dengan Ortodoks kerana gurunya tidak dapat menjawab soalannya.[9] Selepas Bulgakov berhenti dari seminari, dia memasuki gimnasium sekular di Elets untuk mempersiapkan diri untuk fakulti undang-undang Universiti Imperial Moscow.

Pemikiran politik awal: 1890–1897[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1890, Bulgakov memasuki Universiti Imperial Moscow di mana beliau memilih untuk belajar ekonomi politik dan undang-undang. Seperti yang dia fikirkan bertahun-tahun kemudian, bagaimanapun, kesusasteraan dan falsafah adalah kecenderungan semula jadinya dan dia tidak berminat dalam undang-undang. Bulgakov hanya memilih untuk belajar undang-undang kerana ia kelihatan lebih cenderung untuk menyumbang kepada penebusan negaranya.[10] Selepas tamat pengajiannya pada tahun 1894, beliau memulakan pengajian siswazah di universiti dan mengajar selama dua tahun di Institut Komersial Moscow. Semasa pengajian siswazahnya, Bulgakov belajar dengan ahli ekonomi Alexander Chuprov. Pemikiran Bulgakov semasa pengajiannya dengan Chuprov secara amnya dilihat melalui kaca mata perdebatan Marxis-Populis. Dari perspektif ini, dia telah dilabelkan sebagai "Marxis yang sah."[10]

Pada tahun 1895, Bulgakov menerbitkan ulasan mengenai jilid ketiga Das Kapital Karl Marx yang belum selesai, dan mengarang sebuah esei pada tahun 1896, "Mengenai Keteraturan Fenomena Sosial." Pada tahun berikutnya, Bulgakov menerbitkan kajian "Mengenai Pasaran dalam Keadaan Pengeluaran Kapitalis." Tulisan-tulisan inilah yang pada asalnya menubuhkan Bulgakov sebagai wakil penting Marxisme di Rusia.

Dari Marxisme kepada Idealisme: 1898–1902[sunting | sunting sumber]

Pada 14 Januari 1898, sejurus sebelum memulakan ke Eropah Barat, Bulgakov berkahwin dengan Elena Tokmakova, dengan siapa dia mempunyai dua anak lelaki dan seorang anak perempuan.[11]

Pada tahun 1898 Bulgakov pergi ke Eropah Barat untuk memulakan penyelidikannya untuk disertasinya, Kapitalisme dan Pertanian, yang bertujuan untuk menguji aplikasi teori Marx tentang masyarakat kapitalis terhadap pertanian. Bulgakov meneliti keseluruhan sejarah pertanian Jerman, Amerika Syarikat, Ireland, Perancis, dan England. Tesis ini diakhiri dengan mengisytiharkan bahawa analisis Marx terhadap kapitalisme, yang dihadkan oleh ciri-ciri ekonomi Inggeris, tidak menyepadukan sistem ini dengan teori ekonomi pertanian, dan bukan akaun universal masyarakat kapitalis yang realistik.

Pada tahun 1900 Bulgakov membentangkan disertasi siap untuk peperiksaan. Peperiksaan inilah yang menyebabkan Bulgakov menjadi privatdozen di Universiti Kiev dan Profesor Ekonomi Politik di Institut Politeknik Kiev pada tahun 1901. Ia terbukti dalam kuliah seperti "Ivan Karamazov sebagai jenis falsafah" yang disampaikan di Kiev bahawa Bulgakov telah sudah menjauhkan diri daripada Marxisme. Pada masa Bulgakov mengajar tentang Dostoevsky, pengimbang kepada Marxisme pada abad ke-20 Rusia ialah Neo-Kantianisme. Walaupun Bulgakov banyak dipengaruhi oleh Neo-Kantianisme, Vladimir Soloviev, yang mula dibacanya pada tahun 1902, yang mempengaruhi Bulgakov untuk akhirnya menolak materialisme dan menerima idealisme. Idealisme Bulgakov akhirnya membawanya kembali ke Gereja Ortodoks Timur.

Pergolakan: 1903–1909[sunting | sunting sumber]

Karikatur 1907 yang menggambarkan Bulgakov sebagai ahli Duma Negeri

Bersama Petr Struve, Bulgakov menerbitkan jurnal Liberation dan bersamanya adalah pengasas organisasi politik haram Union of Liberation pada tahun 1903. Selepas Revolusi 1905, ahli-ahlinya membentuk Parti Demokratik Berperlembagaan (Kadet), yang memegang kerusi terbanyak dalam perhimpunan perwakilan, Dumas Pertama dan Kedua (1906–1907). Bulgakov tidak menyertai Kadet dan sebaliknya membentuk Kesatuan Politik Kristian, sebuah parti yang menyokong sosialisme Kristian. Walaupun beliau telah dipilih ke Duma Kedua pada tahun 1907 sebagai timbalan dari Kegubernuran Oryol, Bulgakov tidak mempunyai kesetiaan parti. Pada Jun 1907, Duma Kedua dibubarkan selepas hampir lima bulan bersidang.

Selepas pembubaran Duma Kedua, Bulgakov kehilangan semangat yang masih ada untuk penglibatan politik secara langsung. Satu lagi faktor utama dalam pemisahan akhirnya dari Kesatuan Pembebasan adalah arah yang semakin anti-Kristian yang diperjuangkan oleh wakil-wakil terkemuka politik liberal kiri.

Terdahulu, pada tahun 1905 Bulgakov, bersama-sama dengan Persaudaraan Perjuangan Kristian, uskup, imam, dan ramai lagi, menyokong seruan untuk sebuah majlis Gereja Ortodoks untuk menyokong pembaharuan sosial. Pada tahun 1906, sebuah suruhanjaya prakonsiliasi menyediakan enam jilid maklumat untuk majlis itu. Nicholas II menggagalkan majlis yang dirancang, tetapi maklumat itu akan digunakan apabila ia akhirnya bersidang sebelas tahun kemudian.

Di tengah-tengah kekacauan pada tahun 1905, Bulgakov berkenalan dengan Pavel Florensky (1882–1937), dengan siapa dia akan menjalin persahabatan yang berpanjangan. Bulgakov dan Florensky adalah antara ahli pengasas Persatuan Agama-Falsafah untuk mengenang Vladimir Soloviev, yang dianjurkan di Moscow pada akhir tahun 1905.

Semasa 1904–1909, tumpuannya beralih kepada perspektif Kristian yang jelas. Bulgakov juga mengubah sikapnya terhadap Nicholas II yang kontroversi. Dia percaya Nicholas II bertanggungjawab terhadap masalah sosial yang melanda Rusia. Walaupun Bulgakov tidak menghargai peningkatan radikalisasi golongan kiri di Rusia dan pengabaian Ortodoks Rusia mereka memihak kepada negara sekular semata-mata. Sebaliknya, ia menyebabkan dia menegakkan nilai tadbir urus yang positif oleh Nicholas II, walaupun dia terus membencinya, menuduhnya mempromosikan revolusi dan membawa kematian keluarga diraja. Bulgakov terus bergelut dengan makna kuasa politik ketika dia menulis Unfading Light.

Philosophers karya Mikhail Nesterov (1917), Pavel Florensky dan Sergei Bulgakov (kanan)

Pada musim panas 1909, anak lelaki Bulgakov berusia empat tahun Ivashechka, meninggal dunia. Semasa pengebumian, Bulgakov mempunyai pengalaman keagamaan yang mendalam yang umumnya dianggap sebagai langkah terakhirnya dalam perjalanannya kembali ke Ortodoks.[12] Bulgakov kemudiannya akan merenung makna kematian dalam karya-karyanya yang kemudian, termasuk Unfading Light.

Kehidupan sivik: 1918–1944[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1918, Bulgakov telah ditahbiskan menjadi imam, dan menjadi terkenal dalam kalangan gereja. Dia mengambil bahagian dalam All-Russia Sobor dari Gereja Ortodoks Rusia yang memilih patriark Tikhon dari Moscow. Bulgakov menolak Revolusi Oktober dan membalas dengan On the Feast of the Gods ("На пиру богов", 1918), sebuah buku yang serupa dengan Three Talks of Vladimir Solovyov.

Pada tahun 1918, Bulgakov berpindah untuk menyertai keluarganya di Crimea, di mana selama dua tahun dia mengajar ekonomi politik dan teologi di universiti di Simferopol. Apabila Bolshevik menawan Simferopol pada tahun 1920 mereka mengeluarkannya daripada jawatan mengajarnya.

Pada tahun 1922 kerajaan Soviet mengasingkan kira-kira 150 cendekiawan terkemuka di kapal yang dipanggil ahli falsafah, Bulgakov, Nikolai Berdyaev, dan Ivan Ilyin di antara mereka.

Pada tahun 1925 beliau membantu menubuhkan Institut Teologi Ortodoks St. Sergius (l'Institut de Théologie Orthodoxe Saint-Serge) di Paris, Perancis. Semasa tinggal di Paris, dia menyelesaikan dua trilogi dogmatik tentang Sofiologi — yang pertama, The Burning Bush (1926), The Friend of the Bridegroom (1927), Jacob’s Ladder (1929); yang kedua, The Lamb of God, The Comforter, The Bride of the Lamb (1939). Di dalam Pengantin Anak Domba itulah Bulgakov berhujah untuk apokatastasis. Bulgakov menyatakan bahawa manusia akan "akhirnya dibenarkan." Dia juga berhujah dalam buku ini untuk kejatuhan supramundane, mengatakan bahawa "sejarah empirikal bermula tepat dengan kejatuhan, yang merupakan premis permulaannya."[13]

Selepas penerbitan bukunya, Lamb of God, Bulgakov dituduh melakukan ajaran yang bertentangan dengan dogma Ortodoks oleh Metropolitan Sergius I of Moscow, pada tahun 1935, dan mengesyorkan pengecualiannya daripada Gereja sehingga dia meminda pandangannya yang "berbahaya". Synod Karlovtsy (iaitu, Gereja Ortodoks Rusia di Luar Rusia) turut menyertai kutukan ini. Metropolitan Evlogy menubuhkan sebuah jawatankuasa di Paris untuk menyiasat ortodoksi Bulgakov, yang mencapai kesimpulan awal bahawa pemikirannya bebas daripada ajaran sesat. Bagaimanapun, kesimpulan rasmi tidak pernah dicapai.

Beliau adalah ketua institut ini dan Profesor Teologi Dogmatik sehingga kematiannya akibat kanser tekak pada 12 Julai 1944. Karya terakhirnya dikhaskan untuk Apocalypse. Dia dikebumikan di Tanah Perkuburan Rusia Sainte-Geneviève-des-Bois di pinggir selatan Paris.

Karya terpilih[sunting | sunting sumber]

  • Bulgakov, Sergius (2002). The Lamb of God. Grand Rapids, MI: William B. Eerdmans Publishing Co. m/s. 531. ISBN 0-8028-2779-9.
  • Bulgakov, Sergius (2004). The Comforter. Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publish. Co. m/s. 398. ISBN 0-8028-2112-X.
  • Bulgakov, Sergius (2002). Bride of the Lamb. Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publish. Co. m/s. 531. ISBN 0-567-08871-5.
  • Bulgakov, Sergius (2009). The Burning Bush: On the Orthodox Veneration of the Mother of God. Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publish. Co. m/s. 191. ISBN 978-0-8028-4574-0.
  • Bulgakov, Sergius (2003). The Friend of the Bridegroom: On the Orthodox Veneration of the Forerunner. Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publish. Co. m/s. 190. ISBN 0-8028-4979-2.
  • Bulgakov, Sergius (1988). The Orthodox Church. Crestwood, NY: St. Vladimir's Seminary Press. m/s. 195. ISBN 0-88141-051-9.
  • Bulgakov, Sergius (1993). Sophia, the Wisdom of God: An Outline of Sophiology. Hudson, NY: Lindisfarne Press. m/s. 155. ISBN 978-0-940262-60-7.
  • Bulgakov, Sergius (1997). The Holy Grail and the Eucharist. Hudson, NY: Lindisfarne Books. m/s. 156. ISBN 0-940262-81-9.
  • Bulgakov, Sergius (2008). Churchly Joy: Orthodox Devotions for the Church Year. Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publish. Co. m/s. 147. ISBN 978-0-8028-4834-5.
  • Bulgakov, Sergius (2010). Jacob's ladder: on angels. Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publish. Co.
  • Bulgakov, Sergius (2011). Relics and Miracles. Two Theological Essays. Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publish. Co.
  • Bulgakov, Sergius (2012). Icons and The Name of God. Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publish. Co.
  • Bulgakov, Sergius (2012). Unfading Light. Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publish. Co.
  • Bulgakov, Sergei (1899). A Contribution to the Question of the Capitalist Evolution of Agriculture. Published in nos. 1–3 of the magazine Nachalo in January–March 1899.
  • Bulgakov, Sergei (1969). Father Sergius Bulgakov, 1871–1944: a collection of articles. London: Fellowship of St Alban and St Sergius, [1969]
  • Bulgakov, Sergei (2000). Philosophy of Economy. Yale University Press. ISBN 9780300079906.
  • Bulgakov, S. N. (1995). Apocatastasis and transfiguration : comprising his essay "On the question of the apocatastasis of the Fallen Spirits" (B. Jakim, Trans.). New Haven: Variable Press.
  • James Z. Pain, Nicolas (Ed.) (1976), Sergius Bulgakov. A Bulgakov Anthology. London.
  • Rowan Williams (Ed.) (1999), Sergii Bulgakov. Towards a Russian Political Theology. Edinburgh: T&T Clark Ltd.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Bulgakov". Collins English Dictionary.
  2. ^ "David Bentley Hart: 'Orthodoxy in America and America's Orthodoxies'". The Orthodox Christian Studies Center of Fordham University. 2 October 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 December 2022. At minute marker 32:51.
  3. ^ "The Genius of Sergei Bulgakov - David Bentley Hart". Love Unrelenting (YouTube channel). 19 June 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 January 2023.
  4. ^ "Synaxis of Saint Maria Skobtsova of Paris and Her Companions (+ 1945)". Orthodoxy Then and Now. 20 July 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 October 2022.
  5. ^ George Vernadsky, The Mongols and Russia, Yale University Press (1943), p. 384
  6. ^ Catherine Evtuhov, The Cross & the Sickle: Sergei Bulgakov and the Fate of Russian Religious Philosophy, Cornell University Press (1997), p. 23
  7. ^ Judith Deutsch Kornblatt & Richard F. Gustafson, Russian Religious Thought, Univ of Wisconsin Press (1996), p. 135
  8. ^ Rowan Williams, "General introduction" in Sergii Nikolaevich Bulgakov, Sergii Bulgakov: Towards a Russian Political Theology, A&C Black (1999), p. 3
  9. ^ Sergei Bulgakov, A Bulgakov Anthology, Wipf & Stock (2012), p. 3
  10. ^ See especially the biography of Bulgakov in Richard Kindersley, The First Russian Revisionists: A Study of "Legal Marxism" in Russia. Oxford: Clarendon Press, 1962; pp. 59–63.
  11. ^ Russian Religious Thought edited by Judith Deutsch Kornblatt and Richard F. Gustafson. Univ of Wisconsin Press (1996). p.135
  12. ^ Sergei Bulgakov, Unfading Light: Contemplations and Speculations, Eerdmans (2012), p. xxv
  13. ^ Bulgakov, Sergei (2001). "Evil". The Bride of the Lamb. Diterjemahkan oleh Jakim, Boris. Grand Rapids, Michigan: Wm. B. Eerdmans. m/s. 170–172. ISBN 9780802839152.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • R. Williams, Sergii Bulgakov: Towards a Russian Political Theology (1999) Continuum.
  • N. Zernov, The Russian Religious Renaissance of the Twentieth Century (1963)
  • L. Zander, God and the world (2 vols. 1948) [Russian text] (a survey of Bulgakov's thought)
  • Imperial Moscow University: 1755–1917: encyclopedic dictionary. Moscow: Russian political encyclopedia (ROSSPEN). A. Andreev, D. Tsygankov. 2010. m/s. 101–102. ISBN 978-5-8243-1429-8.
  • Paul Valliere, "Modern Russian Theology: Bukharev, Soloviev, Bulgakov : Orthodox theology in a new key." (2000) Edinburgh: T&T Clark.
  • Robert F. Slesinksi, "The Theology of Sergius Bulgakov" (2017) New York: St Vladimir's Seminary Press
  • Brandon Gallaher, "Freedom and Necessity in Modern Trinitarian Theology" Oxford 2016: Oxford University Press [on Sergii Bulgakov, Karl Barth, and Hans Urs von Balthasar]
  • Walter N. Sisto, "The Mother of God in the Theology of Sergius Bulgakov. The Soul of the World." (2017) London: Routledge.
  • Mikhail Sergeev, "Sophiology in Russian Orthodoxy: Solov'ev, Bulgakov, Losskii, and Berdiaev." (2006) Lewiston N.Y.: Edwin Mellen Press.
  • Catherine Evtuhov, "The cross and the sickle. Sergei Bulgakov and the fate of Russian religious philosophy." (1997) Ithaca etc.: Cornell University Press.
  • Sergij Bulgakov, "Bibliographie. Werke, Briefwechsel und Übersetzungen" (B. Hallensleben & R. Zwahlen Eds. Vol. 3). (2017) Münster: Aschendorff Verlag. (Bibliography with Russian titles and German translation.)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]