Shichibukai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam One Piece, Shichibukai (七武海 Shichibukai, secara harfiah Tujuh Dewa Laut) adalah pilihan tujuh lanun yang kuat dan terkenal yang bersekutu dengan Kerajaan Dunia.. Secara kolektif, mereka membentuk salah satu daripada Tiga Kuasa Besar yang mengekalkan keseimbangan dunia

Selepas dua anggota (Crocodile dan Donquixote Doflamingo) telah melihat gelaran mereka dibatalkan kerana jenayah awam yang kejam, Laksamana Marin Fujitora mengetuai kempen untuk menghapuskan sistem Tujuh Dewa Laut. Beliau mencapai matlamat ini semasa Levely terbaharu, kerana majlis pemerintah mengundi untuk memansuhkan sistem; lima Dewa Laut yang tinggal pada masa itu serta-merta telah diaktifkan ganjaran dan menjadi musuh Kerajaan Dunia sekali lagi.

Anggota Sebelum Dibubarkan[sunting | sunting sumber]

Dracule Mihawk[sunting | sunting sumber]

Dracule "Mata Helang Mihawk ialah lanun terkenal di dunia yang bergelar "Pendekar Pedang Terkuat di Dunia".Dia adalah salah seorang daripada Tujuh Dewa Laut, yang pertama didedahkan dan diperkenalkan secara rasmi, sehingga pembubaran kumpulan itu.

Pada masa lalu, Mihawk dikenali sebagai "Pemburu Marin" dan mempunyai reputasi sebagai saingan Shanks, salah seorang daripada Empat Maharaja. Tempat tinggalnya ialah Pulau Kuraigana di mana dia berkhidmat semasa dua tahun sebagai tuan kepada Roronoa Zoro dalam latihan ilmu pedangnya.. Bersama bekas rakan sekerja Dewa Lautnya, Crocodile, Mihawk mewujudkan sebuah organisasi yang dikenali sebagai Cross Guild, dengan Buggy bertindak sebagai ketua tokoh organisasi. Vegapunk juga mengklon Mihawk sebagai salah seorang Seraphim, S-Hawk, untuk menggantikan Dewa Laut

Bartholomew Kuma[sunting | sunting sumber]

Bartholomew Kuma ialah bekas Dewa Laut, bekas raja Kerajaan Sorbet, dan seorang pegawai serta ahli pengasas Tentera Revolusi dengan kurniaan ganjaran 296,000,000 Beli. Menurut kedua-dua dirinya dan anak perempuannya Jewelry Bonney, dia adalah sebahagian daripada kaum istimewa.

Pernah ditakuti sebagai lanun yang sangat ganas, mendapat gelaran "Zaim", dia kini menjadi senjata manusia yang dipanggil "Pacifista", yang dibangunkan oleh saintis Vegapunk. Sebaik sahaja Vegapunk menyelesaikan pengubahsuaiannya pada Kuma, Dewa Laut telah ditukar menjadi cyborg Pacifista lengkap pertama, dengan PX-0 bersiri, dan meninggal dunia secara mental dalam proses itu.Selepas melindungi Thousand Sunny selama 2 tahun, Kuma menjadi hamba kepada sewa untuk Bangsawan Dunia sebagai hukuman sehingga rakan-rakan revolusionernya membebaskannya.Vegapunk juga mengklon Kuma sebagai S-Bear, salah satu Seraphim yang direka untuk menggantikan Dewa Laut.

Lanun Topi Jerami telah bertemu dengannya semasa Thriller Bark dan kemudian semasa Kepulauan Sabaody, di mana dia bertanggungjawab untuk memisahkan anak kapal. Dia juga seorang antagonis utama dalam Marineford di mana dia mengambil bahagian dalam Perang Kemuncak Marineford dan memihak kepada Marin, bersama-sama dengan kebanyakan Dewa Laut yang lain.

Boa Hancock[sunting | sunting sumber]

Permaisuri Lanun Boa Hancock ialah kapten Lanun Kuja dan merupakan satu-satunya Dewa Laut wanita sebelum pembubaran organisasi. Dia ialah permaisuri semasa, dikenali sebagai Puteri Ular, Amazon Lily dan memerintah suku Kuja bersama dua adik perempuan Gorgonnya, Boa Sandersonia dan Boa Marigold.

Diculik oleh Bangsawan Dunia semasa kecil bersama saudara perempuannya, dia diberi makan secara paksa Mero Mero no Mi dan dijadikan hamba selama bertahun-tahun. Dia dan adik-beradiknya melarikan diri dari Mary Geoise semasa pelarian besar-besaran yang dihasut oleh Fisher Tiger. Dia dikembalikan ke rumahnya dengan bantuan Gloriosa, Silvers Rayleigh dan Shakuyaku, di mana dia akhirnya akan menjadi permaisuri pulau itu, serta salah seorang daripada Tujuh Dewa Laut

Walaupun pada mulanya bermusuhan dengan Monkey D. Luffy, tindakan tidak mementingkan diri dan permusuhannya terhadap Naga Langit menyebabkan dia berkawan, dan akhirnya jatuh cinta, dengannya. Dia terus berkhidmat sebagai salah satu sekutu Luffy yang paling kuat, membantunya menyusup masuk ke Impel Down, berpihak kepadanya dalam Perang Sidang Kemuncak Marineford, memberikannya lokasi untuk berlatih selama dua tahun, dan kemudian membantunya bersatu semula dengan anak kapalnya dan menyokongnya. dia dari jauh.

Semasa bekerja dalam Tujuh Dewa Laut, dia menentang Kerajaan Dunia beberapa kali untuk menyokong Luffy, walaupun dia dapat mengekalkan gelarannya dengan berpura-pura tidak bersalah. Walau bagaimanapun, Dewa Laut telah dimansuhkan secara rasmi selepas Levely terbaru, menyebabkan dia kehilangan statusnya.Vegapunk dapat mengklonkan Hancock sebagai salah seorang Seraphim, S-Snake, untuk menggantikan Dewa Laut.

Dia pada mulanya berkhidmat sebagai antagonis utama Amazon Lily , sebelum menjadi sekutu utama untuk seluruh Perang Sidang Kemuncak, serta Kembali ke Sabaody .Dia juga bertindak sebagai sekutu Luffy semasa acara istimewa 3H2Y, Pengisi Cidre Guild, dan filem One Piece: Stampede.

Buggy Si Badut Bintang[sunting | sunting sumber]

Buggy Si Badut Bintang ialah kapten Lanun Buggy serta ketua bersama Buggy dan Gabungan Alvida dan bekas perantis Lanun Roger bersama Shanks. Tidak lama selepas Perang Kemuncak Marineford, beliau menjadi ahli Tujuh Dewa Laut dan ketua pertubuhan penghantaran lanun Penghantaran Buggy. Dia kemudiannya kehilangan gelaran Dewa Laut apabila sistem itu dimansuhkan tetapi kemudiannya diiktiraf sebagai salah satu daripada Empat Maharaja berikutan kejatuhan Kaidou dan Big Mom dan penciptaan Cross Guild, yang mana dia diiktiraf secara umum sebagai pemimpin.

Dia adalah antagonis utama Bandar Jingga dan boleh dianggap sebagai antagonis sekunder Loguetown. Dia telah menjadi watak yang sangat berulang dalam siri ini. Buggy juga merupakan watak utama dari Siri Muka Depan Buggy's Crew Pegembaraan Chronicles. Walaupun persaingannya dengan Luffy, dia buat sementara waktu menjadi salah satu sekutu utamanya semasa Impel Down dan Marineford.

Dia juga merupakan antagonis utama dalam kebanyakan episod "Boss Luffy Istimewa Sejarah". Dia juga bertindak sebagai pebantu kepada Luffy dalam episod khas 3H2Y, dan filem One Piece: Stampede.

Edward Weevil[sunting | sunting sumber]

Edward Weevil, atau "Whitebeard Jr.", ialah lanun yang mendakwa sebagai anak kandung Maharaja Edward "Whitebeard" Newgate yang kini telah meninggal dunia. Dia adalah anak kepada Cik Buckin, yang mengaku sebagai kekasih Newgate.Beliau berkhidmat sebagai salah seorang daripada Tujuh Dewa Laut, yang beliau sertai kadang kala semasa timeskip dua tahun, dan melakukannya sehingga pembubaran Dewa Laut.

Weevil pertama kali disebut oleh komodor Marin Brannew dalam perbincangan mengenai pangkat Dewa Laut semasa kepada beberapa pegawai Marin berpangkat tinggi, tetapi tidak dinamakan secara jelas sehingga selepas kekalahan Donquixote Doflamingo.

Bekas Anggota yang Dipecat atau letak Jawatan[sunting | sunting sumber]

Sir Crocodile[sunting | sunting sumber]

Raja Pasir" Sir Crocodile ialah bekas presiden sindiket jenayah misteri Baroque Works,yang dahulunya beroperasi di bawah nama kod "Mr. 0", dengan Nico Robin, sebelum ini dikenali sebagai "Miss All Sunday", beroperasi sebagai Naib Presiden dan rakan kongsinya. Beliau ialah antagonis utama Arabasta dan keseluruhan Saga Arabasta, dan watak sokongan dalam Impel Down dan Marineford.

Dia adalah salah satu musuh utama yang paling lama berlari dan paling penting dalam siri ini, kerana dia adalah musuh pertama yang menyebabkan Luffy kalah sepenuhnya. Dia pada asalnya diperkenalkan sebagai salah seorang daripada Tujuh Dewa Laut tetapi dia kemudiannya dilucutkan gelarannya selepas percubaan gagal untuk menguasai Arabasta dan dipenjarakan di penjara legenda Impel Down; ditempatkan di tingkat 6.

Crocodile telah dibebaskan oleh Luffy dari Impel Down sebagai pertukaran untuk membantu dalam menyelamatkan abangnya dan pergi ke Marineford untuk mengambil bahagian dalam Perang Kemuncak di sebelah Luffy dan Lanun Whitebeard. Selepas perang, dia dan bawahannya Daz Bonez memutuskan untuk pergi ke Dunia Baru, di mana Crocodile akan menubuhkan Cross Guild bersama bekas rakan sekerja Dewa Laut Dracule Mihawk, dengan seorang lagi bekas Dewa Laut dan ahli semasa Empat Maharaja, Buggy , bertindak sebagai ketua organisasi.

Gecko Moria[sunting | sunting sumber]

Gecko Moria ialah kapten Lanun Thriller Bark dan bekas ahli Tujuh Dewa Laut yang menetap di Thriller Bark, kapal terbesar di dunia. Hadiahnya ialah 320,000,000 Beli, yang dibekukan sehingga dia kehilangan jawatan Dewa Laut.

Pada masa mudanya, Moria berkhidmat sebagai kapten Lanun Gecko, sehingga sebahagian besar anggotanya terbunuh dalam pertempuran menentang Kaidou dari Empat Maharaja. Peristiwa traumatik ini menyebabkan Moria mencari kuasa melalui tentera zombi, yang dibina oleh bawahannya, Dr. Hogback.

Dia adalah antagonis utama Thriller Bark Saga yang mencuri bayang Brook dan pelbagai makhluk lain dengan kuasa Kage Kage no Mi. Beliau juga merupakan antagonis utama dalam Marineford di mana beliau mengambil bahagian dalam Perang Kemuncak Marineford dan memihak kepada Marin, bersama-sama dengan kebanyakan Dewa Laut yang lain.

Selepas tamat perang, dia telah dilucutkan gelarannya dan akan disingkirkan oleh Donquixote Doflamingo, tetapi dia berjaya melarikan diri. Vegapunk kemudiannya mengklon Moria sebagai salah seorang Seraphim untuk menggantikan Dewa Laut.

Trafalgar Law[sunting | sunting sumber]

Trafalgar D. Water Law, lebih dikenali sebagai Trafalgar Law (トラファルガー・ロー) dan dengan julukannya sebagai "Pakar Bedah Kematian", ialah seorang lanun dari North Blue dan kapten serta doktor Lanun Jantung.Dia adalah salah seorang daripada dua belas lanun yang dirujuk sebagai "Generasi Terburuk".Dia menjadi salah seorang daripada Tujuh Dewa Laut semasa lompat masa dua tahun tetapi jawatannya telah dibatalkan kerana bersekutu dengan Lanun Topi Jerami. Law, seperti banyak lanun lain, bermimpi untuk mencari One Piece, sementara juga ingin mengetahui tujuan Wasiat D.

Law ialah satu-satunya mangsa yang terselamat di Flevance, sebuah bandar yang penduduknya mengalami keadaan yang dikenali sebagai Amber Lead Syndrome. Kerana penyakit itu membawa maut dan kurang difahami, Flevance telah dimusnahkan oleh negara jiran kerana ketakutan, dengan Law hampir tidak dapat melarikan diri dengan hidup. Beliau kemudiannya menyertai Laniun Donquixote, di mana Donquixote Doflamingo berhasrat untuk menjadikan Law sebagai salah seorang pegawai eksekutifnya.Walau bagaimanapun, berkat usaha saudara Doflamingo, Rosinante, Law telah dibebaskan daripada pengaruh Lanun Donquixote dan menjadi lanun yang ditetapkan untuk menjatuhkan empayar Doflamingo.

Semasa Lompat Masa, hadiahnya meningkat daripada 200,000,000 Beli kepada 440,000,000 Beli sebelum ia dibekukan kerana kemasukannya ke dalam Tujuh Dewa Laut. Walau bagaimanapun, selepas gelarannya dibatalkan semasa peristiwa Dressrosa, ganjaran Law telah dikembalikan dan dinaikkan kepada 500,000,000 beli.Akhirnya, hadiahnya akan dinaikkan kepada 3,000,000,000 Beli untuk peranannya dalam menjatuhkan Big Mom Empat Maharaja bersama Eustass Kid semasa di Negara Wano.

Law bergabung tenaga dengan Lanun Topi Jerami untuk seketika semasa Kepuluan Sabaody dan kemudiannya menyelamatkan nyawa Luffy di penghujung Marineford. Dia adalah salah satu sekutu utama Lanun Topi Jerami semasa Dressrosa, Pulau Seluruh Kek dan Negara Wano. Dia juga bertindak sebagai sekutu Lanun Topi Jerami semasa filem One Piece: Stampede dan One Piece Filem: Red.

Donquixote Doflamingo[sunting | sunting sumber]

Donquixote Doflamingo digelar Syaitan Syurga ialah kapten Lanun Donquixote.Sebelum dipenjarakan, dia adalah ahli Tujuh Dewa Laut dengan kurniaan beku 340,000,000 Beli serta broker dunia kongsi gelap yang paling berpengaruh di bawah nama kod "Joker".Dia juga bekas Bangsawan Dunia, keturunan Keluarga Donquixote.

Dia adalah anak lelaki pertama mendiang Donquixote Homing dan abang kepada mendiang Rosinante kedua-duanya dia bunuh kerana merasa dikhianati oleh mereka. Doflamingo menjadi Raja Dressrosa selepas mengambil takhta daripada Riku Doldo III lapan tahun sebelum permulaan siri .Dia memerintah negara itu secara zalim sehingga dia dilucutkan jawatannya sebagai Dewa Laut dan raja selepas dia dikalahkan oleh Monkey D. Luffy berhampiran penghujung Dressrosa. Laksamana Fujitora menangkap Doflamingo, bersama kebanyakan anak kapalnya,dan mengurungnya di Impel Down Tingkat 6.Pada satu ketika, Vegapunk mengklon Doflamingo sebagai salah seorang Seraphim yang tujuannya adalah untuk menggantikan Dewa :Laut.

Dia adalah antagonis utama dalam Marineford di mana dia mengambil bahagian dalam Perang Kemuncak Marineford dan memihak kepada Marin, bersama-sama dengan kebanyakan Dewa Laut yang lain, dan antagonis utama dari Dressrosa sebagai keseluruhan, menjadi pendorong untuk keseluruhan peristiwa saga.

Jinbei[sunting | sunting sumber]

"Pahlawan Laut" Jinbe ialah jurumudi Lanun Topi Jerami dan salah seorang Pegawai Kanan Armada Besar Topi Jerami.Dia ialah ahli kesepuluh anak kapal dan yang kesembilan menyertai, berbuat demikian semasa Negara Wano.

Jinbe ialah lelaki ikan jerung paus dan mahir dalam Karate Manusia Ikan. Impiannya adalah untuk memenuhi keinginan bekas kaptennya Fisher Tiger untuk hidup bersama dan kesaksamaan antara manusia dan manusia ikan. Dia adalah ahli Lanun Matahari, akhirnya menjadi kapten kedua selepas kematian kapten asal mereka, Tiger.Dia akhirnya menjadi salah seorang daripada Tujuh Dewa Laut, walaupun dia meletak jawatan semasa Perang Kemuncak Marineford. Vegapunk kemudiannya mengklon Jinbe sebagai salah seorang Seraphim, S-Shark, untuk menggantikan Dewa Laut.

Sebelum dan di tengah-tengah perang tersebut, Jinbe berkawan dengan Monkey D. Luffy, dan dua tahun kemudian bersekutu dengannya dan anak kapalnya untuk menghalang rampasan kuasa Lanun Manusia Ikan Baharu terhadap Keluarga Diraja Neptun Kerajaan Ryugu. Luffy selepas itu menjemputnya untuk menyertai Lanun Topi Jerami, tetapi Jinbe menahannya sehingga memutuskan hubungan dengan Big Mom semasa Whole Cake Island. Selepas tinggal di Totto Land untuk melindungi Lanun Matahari daripada kemarahan Big Mom, Jinbe kembali ke Topi Jerami semasa Negara Wano, secara rasmi mengumumkan statusnya sebagai ahli kru.

Dia pertama kali mendapat habuan 76,000,000 Beli kerana dia menjadi ahli Lanun Matahari. Ia kemudiannya dinaikkan kepada 250,000,000 Beli selepas Jinbe menjadi kapten baru Lanun Matahari sebelum ia dibekukan selepas dia menyertai Tujuh Dewa Laut. Selepas meletakkan jawatannya sebagai Dewa Laut di Perang Kemuncak Marineford, hadiah beliau telah dikembalikan pada 438,000,000 Beli .Selepas Serangan Ke Atas Onigashima, ganjaranya meningkat kepada 1,100,000,000 Beli.

Marshall D. Teach[sunting | sunting sumber]

Marshall D. Teach yang paling sering dirujuk oleh gelarannya Blackbeard, ialah kapten yang bertukar menjadi laksamana Lanun Blackbeard, dan salah seorang daripada Empat Maharaja.Dia juga satu-satunya orang yang dikenali dalam sejarah yang menggunakan kuasa dua Buah Syaitan.

Teach memulakan kerjaya lanunnya sebagai perantis Lanun Whitebeard, kemudian menjadi ahli Divisyen 2 anak kapal. Bagaimanapun, dia berpaling tadah selepas membunuh Thatch, komander bahagian ke-4, untuk mencuri Yami Yami no Mi.Sebelum lompat masa selama dua tahun, beliau secara ringkas memegang jawatan di kalangan Tujuh Dewa Laut selepas mengalahkan dan menyerahkan Ace kepada Marin,sebelum meletak jawatan sebaik pulang dari Impel Down dengan berbilang tahanan Tahap Enam untuk menguatkan anak kapalnya. Tindakannya menyebabkan dia dianggap sebagai sebahagian daripada Generasi Terburuk bersama dengan sebelas Supernova.Pembunuhannya terhadap Whitebeard pada Perang Kemuncak Marineford dan kemudiannya mencuri kuasa Gura Gura no Minya, serta kemenangannya dalam Perang Bayar Balik dan penaklukan majoriti wilayah Whitebeard semasa lompat masa, mengakibatkan pengakuannya sebagai salah seorang daripada Empat Maharaja. Beliau juga menjadikan pulau Hachinosu sebagai pangkalan operasinya selepas Insiden Pelabuhan Berbatu.

Dia pada mulanya tidak mempunyai hadiah:bagaimanapun, selepas meletak jawatan daripada Tujuh Dewa Laut, merekrut beberapa penjenayah berbahaya kepada anak kapalnya dari Impel Down, dan menjadi salah seorang daripada Empat Maharaja, dia menerima hadiah 2,247,600,00 Beli. Berikutan kejatuhan Kaidou dan Big Mom semasa Negara Wano, ganjarannya meningkat kepada 3,996,000,000 Beli.

Disebabkan peranan dan tindakannya mengenai peranan tersebut, dia boleh dianggap sebagai antagonis menyeluruh yang ghaib dalam Pulau Drum, antagonis kecil semasa Lobi Jaya dan Pasca Enies, antagonis tertier dalam Impel Down, salah satu daripada tiga antagonis utama dalam Marineford bersama Sengoku dan Sakazuki, antagonis utama dalam Perang Kemuncak Saga secara keseluruhan, dan salah satu antagonis utama dalam Saga terakhir. Memandangkan tindakannya membawa kepada kematian Portgas D. Ace dan lompat masa berikutnya, dia juga kini berkhidmat sebagai salah seorang antagonis utama untuk baki siri.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]