Yonkou

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam One Piece, Yonkou (Jepun: 四皇, Hepburn: Yonkō, bermaksud Empat Maharaja), Empat Maharaja, yang membentuk salah satu daripada Tiga Kuasa Besar, adalah sekumpulan empat lanun yang dianggap sebagai kapten yang paling terkenal dan berkuasa di dunia. Pada masa ini, Maharaja ialah Shanks Berambut Merah, Blackbeard, Topi Jerami Luffy, dan Buggy Si Badut Bintang; Whitebeard, Big Mom, dan Kaidou ialah bekas ahli yang dikenali.

Empat Maharaja kebiasannya bukan sekutu, dan juga bukan musuh ketat antara satu sama lain. Sebaliknya, mereka berempat lebih suka kekal berautonomi dalam kebanyakan situasi. Maharaja telah menetap di separuh kedua Grand Line (dikenali sebagai "Dunia Baru"), mempunyai pengaruh dan kawalan yang mengagumkan ke atas berpuluh-puluh krew lanun lain serta memerintah pulau-pulau sendiri. Berbanding dengan individu dan kumpulan antagonis yang dihadapi oleh Lanun Topi Jerami pada awal siri ini, Maharaja bertindak sebagai ancaman yang jauh lebih besar semasa separuh kedua siri One Piece (terutamanya dalam Pulau Whole Cake dan Negara Wano, di mana Big Mom dan Kaidou bertindak sebagai antagonis utama).

Dalam klimaks Perang Kemuncak Marineford, Whitebeard menemui ajalnya menjelang kemuncak perang. Walaupun Kaidou ingin menyerang Whitebeard sebelum perang, dia dihalang oleh Shanks, yang kemudiannya tiba di Marineford dan berkeras untuk gencatan senjata. Bekas bawahan dan pembunuh Whitebeard, Blackbeard, kemudiannya merampas kedudukannya dalam tahun berikutnya selepas Perang Bayar Balik.

Dua tahun selepas perang di Marineford, berikutan peristiwa Pulau Whole Cake , Suratkhabar Berita Ekonomi Dunia merujuk kepada Monkey D. Luffy sebagai berdiri bersebelahan dengan Empat Maharaja sebagai "Maharaja Kelima" laut. Ini disebabkan oleh peristiwa dan temu bual yang dilakukan dengan Cavendish dan Bartolomeo, yang memaklumkan wartawan mengenai Armada Besar Topi Jerami seramai 5,640 orang. Kemudian, selepas kekalahan Kaidou dan Big Mom pada penghujung Serangan di Onigashima, Luffy dan Buggy telah diumumkan sebagai Maharaja baharu untuk menggantikan mereka.

Empat Maharaja[sunting | sunting sumber]

Shanks[sunting | sunting sumber]

Shanks "Berambut Merah",yang biasa dikenali sebagai "Rambut Merah", ialah ketua Lanun Rambut Merah dan salah seorang daripada Empat Maharaja yang memerintah Dunia Baru.

Berlayar dengan Lanun Roger sejak dia masih bayi, Shanks akan memulakan kerjaya lanunnya di kapal mereka sebagai perantis bersama Buggy, sebelum membentuk anak kapalnya sendiri selepas kematian Roger.

Dua belas tahun yang lalu, semasa beroperasi di East Blue, Shanks telah memberi inspirasi kepada budak kampung, Monkey D. Luffy untuk meneruskan perjalanan lanunnya sendiri, dengan itu bertanggungjawab menyebabkan budak itu menjadi penjahat terkenal seperti hari ini. Dia juga secara tidak sengaja memberikan Luffy Gomu Gomu no Mi untuk dimakan, malah mengorbankan lengan kirinya untuk menyelamatkan budak lelaki itu daripada dimakan oleh Raksasa Pantai di laut. Paling ketara, dia juga memiliki topi jerami yang pernah menjadi milik Gol D. Roger sendiri dan telah menjadi aksesori khas Luffy, setelah menghadiahkannya kepada budak lelaki itu sebagai sebahagian daripada janji untuk mereka bertemu lagi suatu hari nanti.

Sejak permulaan siri ini, Shanks telah menjadi watak latar belakang yang penting, biasanya ditunjukkan mengiringi reputasi Luffy yang semakin meningkat sebagai lanun. Dia lewat, tetapi masih sekutu penting semasa Marineford dan Negara Wano . Dia dan krewnya juga mempunyai peranan yang cukup besar dalam One Piece: Red, yang berpusat pada Uta, anak angkat Shanks.

Marshall D. Teach[sunting | sunting sumber]

Marshall D. Teach yang paling sering dirujuk oleh gelarannya Blackbeard, ialah kapten yang bertukar menjadi laksamana Lanun Blackbeard, dan salah seorang daripada Empat Maharaja.Dia juga satu-satunya orang yang dikenali dalam sejarah yang menggunakan kuasa dua Buah Syaitan.

Teach memulakan kerjaya lanunnya sebagai perantis Lanun Whitebeard, kemudian menjadi ahli Divisyen 2 anak kapal. Bagaimanapun, dia berpaling tadah selepas membunuh Thatch, komander bahagian ke-4, untuk mencuri Yami Yami no Mi.Sebelum lompat masa selama dua tahun, beliau secara ringkas memegang jawatan di kalangan Tujuh Dewa Laut selepas mengalahkan dan menyerahkan Ace kepada Marin,sebelum meletak jawatan sebaik pulang dari Impel Down dengan berbilang tahanan Tahap Enam untuk menguatkan anak kapalnya. Tindakannya menyebabkan dia dianggap sebagai sebahagian daripada Generasi Terburuk bersama dengan sebelas Supernova.Pembunuhannya terhadap Whitebeard pada Perang Kemuncak Marineford dan kemudiannya mencuri kuasa Gura Gura no Minya, serta kemenangannya dalam Perang Bayar Balik dan penaklukan majoriti wilayah Whitebeard semasa lompat masa, mengakibatkan pengakuannya sebagai salah seorang daripada Empat Maharaja. Beliau juga menjadikan pulau Hachinosu sebagai pangkalan operasinya selepas Insiden Pelabuhan Berbatu.

Dia pada mulanya tidak mempunyai hadiah:bagaimanapun, selepas meletak jawatan daripada Tujuh Dewa Laut, merekrut beberapa penjenayah berbahaya kepada anak kapalnya dari Impel Down, dan menjadi salah seorang daripada Empat Maharaja, dia menerima hadiah 2,247,600,00 Beli. Berikutan kejatuhan Kaidou dan Big Mom semasa Negara Wano, ganjarannya meningkat kepada 3,996,000,000 Beli.

Disebabkan peranan dan tindakannya mengenai peranan tersebut, dia boleh dianggap sebagai antagonis menyeluruh yang ghaib dalam Pulau Drum, antagonis kecil semasa Lobi Jaya dan Pasca Enies, antagonis tertier dalam Impel Down, salah satu daripada tiga antagonis utama dalam Marineford bersama Sengoku dan Sakazuki, antagonis utama dalam Perang Kemuncak Saga secara keseluruhan, dan salah satu antagonis utama dalam Saga terakhir. Memandangkan tindakannya membawa kepada kematian Portgas D. Ace dan lompat masa berikutnya, dia juga kini berkhidmat sebagai salah seorang antagonis utama untuk baki siri.

Monkey D. Luffy[sunting | sunting sumber]

Monkey D. Luffy, juga dikenali sebagai "Luffy Topi Jerami" dan biasanya sebagai "Topi Jerami",ialah pengasas dan kapten Lanun Topi Jerami yang semakin terkenal dan berkuasa, serta pejuang yang paling berkuasa. Dia berhasrat untuk mencari harta karun legenda yang ditinggalkan oleh mendiang Gol D. Roger dan dengan itu menjadi Raja Lanun,yang akan membantu memudahkan mimpinya yang tidak diketahui yang dia ceritakan hanya kepada Shanks, saudara-saudaranya, dan anak kapalnya.Dia percaya bahawa menjadi Raja Lanun bermakna mempunyai kebebasan paling banyak di dunia.

Dilahirkan di Kampung Foosha, Luffy ialah anak kepada Monkey D. Dragon, ketua Tentera Revolusi, dan cucu kepada wira Marin Monkey D. Garp, dan keluarga mereka membawa huruf awal dan Wasiat D.Pada usia 7 tahun, Luffy secara tidak sengaja memakan Gomu Gomu no Mi, yang menjadikan tubuhnya getah.Shanks juga memberikan Luffy topi jerami yang telah menjadi aksesori khas Luffy, setelah menghadiahkannya kepada budak lelaki itu sebagai sebahagian daripada janji untuk mereka bertemu semula suatu hari nanti selepas dia menjadi lanun yang hebat.Membesar di Pulau Dawn di bawah jagaan Curly Dadan,Luffy berkawan dan menjadi adik bersumpah kepada mendiang "Fire Fist" Portgas D. Ace dan Ketua Kakitangan Revolusi Sabo.

Luffy telah menentang banyak kuasa global di sekelilingnya, bermula dengan memerangi lanun paling berkuasa di East Blue dan bergerak ke pertempuran melawan Marin, Tujuh Dewa Laut, Cipher Pol, Bangsawan Dunia, dan juga Empat Maharaja Agung, muncul sebagai pemenang dalam majoriti pertempuran ini. Dia menceroboh dan secara tidak langsung menyebabkan pemusnahan Enies Lobby, melarikan diri dari Impel Down yang tidak dapat ditembusi, dan merupakan tokoh tumpuan dalam Perang Kemuncak Marineford. Dia juga telah mengalahkan atau berkawan dengan tujuh daripada sebelas Dewa Laut dahulu atau sekarang sebelum pembubaran organisasi. Tambahan pula, Luffy telah menyerang wilayah Empat Maharaja pada beberapa kali, dan akhirnya berjaya mengalahkan satu. Pencapaian dan warisan Luffy telah menyebabkan dia dilabelkan sebagai "Elemen Masa Depan Berbahaya" semasa dalam proses memperoleh reputasi sebagai "sembrono" dan, dalam beberapa kes, "tidak siuman," mendapat kemarahan Laksamana Armada Sakazuki, Markas Marin. , dan juga Kerajaan Dunia.

Luffy juga mempunyai kecenderungan untuk menarik pengikut dan tanpa rela telah dinamakan sebagai ketua Armada Besar Topi Jerami, yang terdiri daripada tujuh kru lanun yang bersumpah untuk datang membantunya bila-bila masa dia mahu. Selepas mengetahui perkara ini dan eksploitasinya terhadap Lanun Big Mom, akhbar melabelkannya sebagai "Maharaja Laut Kelima," walaupun ramai tokoh terkemuka pada mulanya menganggap ini sebagai keterlaluan. Walau bagaimanapun, selepas mengalahkan Kaidou semasa Serangan di Onigashima, Luffy secara rasmi diisytiharkan sebagai salah satu daripada Empat Maharaja oleh Kerajaan Dunia bersama-sama Buggy, menggantikan Kaidou dan Big Mom.

Luffy telah membuat kemajuan yang besar dalam hidupnya lanun, dengan ganjarannya mencerminkan fakta ini. Dia mendapat hadiah pertama 30,000,000 Beli kerana mengalahkan kapten lanun terkuat East Blue, yang kemudian meningkat kepada 100,000,000 Beli selepas mengalahkan Crocodile di Arabasta. Selepas pencerobohan anak kapalnya ke dalam dan melarikan diri dari Enies Lobby, hadiahnya meningkat kepada 300,000,000 belia. Hadiahnya yang besar apabila tiba di Kepulauan Sabaody menyebabkan Luffy, bersama-sama dengan Zoro termasuk dalam kalangan sebelas "Super Rookies," lanun yang pada masa yang sama mencapai Garis Merah dengan hadiah lebih 100,000,000 Beli sejurus sebelum Perang Kemuncak. Dia, sepuluh Super Rookies yang lain, dan Marshall D. Teach akan terus dirujuk sebagai "Generasi Terburuk.

Dua tahun selepas perang, dengan ganjarannya meningkat kepada 400,000,000 Beli, dia memasuki Dunia Baru dan mula mencabar Maharaja dan sekutu mereka secara langsung, dengan hadiahnya meningkat kepada 500,000,000 Beli selepas Dressrosa, dan kemudiannya hingga ke 1,500,000,000 Beli selepas pendedahan global bahawa dia adalah saudara Sabo dan kewujudan Armada Agung Topi Jerami menjadi umum, serta peristiwa Pulau Whole Cake . Selepas mengetuai Serangan ke atas Onigashima dan mengalahkan Kaidou juga dia menjadi ahli Empat Maharaja, limpah kurnianya meningkat kepada 3,000,000,000 Beli.

Dia adalah protagonis utama manga dan anime, One Piece.

Buggy Si Badut Bintang[sunting | sunting sumber]

Buggy Si Badut Bintang ialah kapten Lanun Buggy serta ketua bersama Buggy dan Gabungan Alvida dan bekas perantis Lanun Roger bersama Shanks. Tidak lama selepas Perang Kemuncak Marineford, beliau menjadi ahli Tujuh Dewa Laut dan ketua pertubuhan penghantaran lanun Penghantaran Buggy. Dia kemudiannya kehilangan gelaran Dewa Laut apabila sistem itu dimansuhkan tetapi kemudiannya diiktiraf sebagai salah satu daripada Empat Maharaja berikutan kejatuhan Kaidou dan Big Mom dan penciptaan Cross Guild, yang mana dia diiktiraf secara umum sebagai pemimpin.

Dia adalah antagonis utama Bandar Jingga dan boleh dianggap sebagai antagonis sekunder Loguetown. Dia telah menjadi watak yang sangat berulang dalam siri ini. Buggy juga merupakan watak utama dari Siri Muka Depan Buggy's Crew Pegembaraan Chronicles. Walaupun persaingannya dengan Luffy, dia buat sementara waktu menjadi salah satu sekutu utamanya semasa Impel Down dan Marineford.

Dia juga merupakan antagonis utama dalam kebanyakan episod "Boss Luffy Istimewa Sejarah". Dia juga bertindak sebagai pebantu kepada Luffy dalam episod khas 3H2Y, dan filem One Piece: Stampede.

Bekas Maharaja[sunting | sunting sumber]

Charlotte Linlin[sunting | sunting sumber]

Charlotte Linlin,lebih dikenali sebagai Big Mom,ialah kapten Lanun Big Mom dan dahulunya merupakan salah seorang daripada Empat Maharaja yang memerintah Dunia Baru, sebagai satu-satunya ahli wanita kumpulan itu.Dia juga merupakan ibu Keluarga Charlotte yang sangat besar,yang ramai anak-anaknya membentuk infrastruktur anak kapalnya.Dia juga pencipta bangsa unik makhluk yang dikenali sebagai Homies, yang kebanyakannya mendiami seluruh Totto Land, dan dengan gembira melayaninya. Big Mom mempunyai tiga homi istimewa, Napoleon, Prometheus, dan Zeus, tetapi tidak berpuas hati dengan kegagalan berterusan Zeus, Big Mom memutuskan untuk menafikannya dan menggantikannya dengan Homie baharu bernama Hera.

Big Mom memerintah Totto Land sebagai ratunya,berusaha untuk membentuknya menjadi utopia di mana semua kaum di dunia boleh hidup bersama dengan aman tanpa diskriminasi atau pengasingan.Pada zaman kanak-kanaknya, Linlin dibesarkan di Rumah Kambing biri-biri di bawah Carmel, yang kuasa Buah Iblisnya akhirnya diwarisi, sebelum mengasaskan krew lanunnya sendiri dengan Streusen selepas kematian Carmel.

Big Mom juga merupakan sebahagian daripada Lanun Rocks yang legenda sebagai salah seorang ahli terasnya. Selepas bertempur dengan rakan sesama Maharaja Kaidou (bekas anggota kru Rocks yang lain), dia membentuk Perikatan dengan Kaidou dan Lanun Binatang dengan niat untuk menakluk dunia.Walau bagaimanapun, ini tidak pernah menjadi kenyataan kerana pakatan mereka akan terus dikalahkan oleh Perikatan Ninja-Lanun-Mink-Samurai. Berikutan kekalahan di Negara Wano kepada Eustass Kid dan Trafalgar Law, Kertas Berita Ekonomi Dunia mengeluarkan senarai baharu Empat Maharaja, dengan dia tidak termasuk dalam kalangan mereka lagi.

Di Wano, kerana ditutup, reputasi Linlin sebahagian besarnya tidak diketahui, terutamanya dengan ancaman yang lebih segera, Kaidou, menduduki negara itu. Walau bagaimanapun, selepas Serangan ke atas Onigashima, kerana kuasa dan kebolehannya yang besar untuk melahirkan "Yōkai" (a.k.a. Homies) daripada mitos, dia telah diiktiraf dalam cerita rakyat negara mereka tentang acara itu sebagai "O-Lin the Great Yōkai".

Big Mom adalah yang terakhir daripada Empat Maharaja yang dinamakan; julukannya pertama kali didedahkan selepas Perang Kemuncak Marineford oleh Eustass Kid dan nama sebenarnya didedahkan oleh Pappag di Pulau Manusia Ikan. Dia ialah antagonis utama Pulau Whole Cake secara keseluruhan, antagonis kedua pada separuh kedua Negara Wano dan antagonis sekunder Negara Wano secara keseluruhan.

Kaido[sunting | sunting sumber]

Kaidou of the Beasts,terkenal sebagai "Makhluk Terkuat" di dunia ialah Gabenor Jeneral Lanun Binatang dan dahulunya salah seorang daripada Empat Maharaja yang memerintah Dunia Baru.Beliau juga merupakan bapa kepada Yamato.

Pernah menjadi askar kanak-kanak yang menjanjikan dalam perkhidmatan Kerajaan Vodka beberapa dekad yang lalu, Kaidou telah kerahan tenaga bukan atas kehendaknya oleh Marin tetapi berjaya melarikan diri dan memulakan kerjaya dalam lanun. Dia telah dijemput oleh Edward Newgate untuk menyertai Lanun Rocks yang legenda sebagai perantis, di mana dia bertemu dan berkawan dengan Charlotte Linlin. Semasa Insiden God Valley apabila Lanun Rocks menemui kejatuhan mereka, Linlin memberikan Kaidou buah Zoan Mitos yang jarang ditemui, Uo Uo no Mi, Model: Seiryu. Dia kemudiannya membentuk krewnya sendiri dan membinanya menjadi pasukan tentera yang kuat yang bertekad untuk mencabar Kerajaan Dunia.

Selepas dijemput ke Negara Wano oleh Kurozumi Higurashi, Kaidou bergabung dengan shogun Negara Wano, Kurozumi Orochi, dan menduduki Onigashima sebagai pangkalannya.Selepas percubaan gagal daripada Kozuki Oden dan Sembilan Samurai Merah untuk menggulingkannya, dia terus mengumpul kekuatan ketenteraan di Negara Wano selama 20 tahun sebelum memutuskan untuk melupuskan Orochi dan meneruskan rancangannya untuk Projek Onigashima Baharu.Rancangan itu tidak pernah menjadi kenyataan, bagaimanapun, kerana Onigashima telah diserbu oleh Perikatan Ninja-Lanun-Mink-Samurai pada malam yang sama dan Lanun Binatang akhirnya dikalahkan. Berikutan kekalahan Kaidou di tangan Luffy, Kertas Berita Ekonomi Dunia mengeluarkan senarai baharu Empat Maharaja, dengan Kaidou tidak lagi termasuk dalam kalangan mereka.Selepas kekalahannya, Kaidou kini dirujuk dalam cerita rakyat Wano yang menceritakan semula sebagai "Raja Naga Kaidou" (龍王カイドウ, Ryūō Kaidō).

Kaidou pertama kali dirujuk oleh Monkey D. Garp dalam Selepas-Enies Lobby apabila dia mendedahkan kewujudan Empat Maharaja, dan kemudiannya disebut secara langsung oleh Gecko Moria dalam Thriller Bark Arc, dengan karyanya. status sebagai salah satu daripada Empat Maharaja yang didedahkan selepas Lanun Topi Jerami mengalahkan Moria.Oleh itu, Kaidou ialah Maharaja ketiga yang disebut namanya dan yang terakhir membuat debutnya.Sebelum dia membuat debut secara peribadi, suaranya didengari dalam kilas balik yang Kozuki Momonosuke miliki ketika pertama kali muncul di Dressrosa.

Disebabkan tindakannya itu, dia boleh dianggap sebagai antagonis utama Dressrosa, dan antagonis utama Negara Wano.

Edward Newgate[sunting | sunting sumber]

Edward Newgate, lebih dikenali sebagai "Whitebeard", ialah kapten Lanun Whitebeard dan dikenali secara meluas sebagai "Lelaki Terkuat di Dunia" dan, selepas kematian Gol D. Roger, "Lelaki Paling Dekat dengan One Piece ".

Sebelum membentuk anak kapalnya sendiri, Newgate adalah anak yatim piatu yang berasal dari pulau Sphinx. Semasa memegang jawatan sebagai lanun, beliau adalah ahli terkenal Lanun Rocks dan kemudian dalam hidupnya menjadi sebahagian daripada Empat Maharaja yang memerintah Dunia Baru,sebelum kematiannya dalam Perang Sidang Kemuncak Marineford.

Pada zaman keemasannya, Whitebeard adalah saingan kepada Gol D. Roger, dan selepas kematian Roger, diiktiraf secara meluas sebagai lelaki terkuat di dunia, fakta yang dipuji dengan mempunyai ganjaran aktif tertinggi semasa hidup, dan ganjaran kedua tertinggi daripada mana-mana lanun. dalam sejarah.

Dia adalah sekutu Monkey D. Luffy dan tokoh utama keseluruhan semasa Marineford.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]