Sijil pengguna akhir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sijil pengguna akhir, atau End-user certificate, EUC, ialah sebuah dokumen yang digunakan dalam pemindahan antarabangsa, termasuklah penjualan dan bantuan dalam bentuk senjata, termasuk senjata dan peluru untuk mengesahkan bahawa pembeli adalah penerima akhir bahan dan tidak bercadang untuk memindahkan bahan tersebut ke yang lain. Dokumen EUC dikehendaki oleh pelbagai kerajaan untuk menyekat pergerakan bahan ketenteraan ke destinasi yang tidak diingini, seperti pergerakan ke bawah tangan sebuah kumpulan bukan negara yang berada di bawah sekatan antarabangsa atau domestik, kerajaan yang mempunyai rekod hak asasi manusia yang buruk atau negeri yang dianggap sebagai ancaman oleh pembekal asal lengan.

Isu[sunting | sunting sumber]

Terdapat beberapa masalah dengan pendokumentasian EUC sebagai cara untuk mencegah eksport senjata yang tidak diingini: EUC boleh dipalsukan atau dipalsukan. Mereka juga boleh didapati melalui pegawai yang korup dan oleh itu terdapat keperluan untuk meghasilkan dokumen EUC yang sukar untuk dipalsukan. [1] Masalah lain ialah dokumen EUC tidak menjamin bahawa penerima senjata akan benar-benar memenuhi janjinya untuk tidak memindahkan senjata yang diterima. EUC yang tidak disandarkan oleh pemantauan penggunaan akhir yang betul adalah lemah. [2]

Penyalahgunaan EUC telah berlaku di dalam sejarah perang. Pada tahun 1936 hingga 1938, senjata Jerman dibekalkan kepada kedua-dua pihak dalam Perang Saudara Sepanyol melalui Greece menggunakan sijil pengguna akhir Greek dan Mexico: lihat Pyrkal .

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bromley, Mark; Griffiths, Hugh (March 2010). "End-User Certificates: Improving Standards to Prevent Diversion" (PDF). Stockholm International Peace Research Institute. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada February 4, 2021. Dicapai pada February 4, 2021.
  2. ^ "Detecting and preventing firearms diversion through end-use monitoring: examples from the US (US Blue Lantern end-use monitoring program: firearms cases)". Arms trafficking, arms trade, and weapons ID docs. March 29, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada July 3, 2023.