Sistem siar raya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sebuah sistem siar raya (bahasa Inggeris: public address system[1]) adalah sebuah sistem elektronik terdiri daripada mikrofon, penguat, pembesar suara dan peralatan yang berkaitan. Ia meningkatkan jumlah (kelantangan) jelas suara manusia, alat muzik, atau sumber akustik mahupun muzik dan bunyi dirakam yang lain. Sistem ini digunakan di mana-mana tempat yang memerlukan agar seseorang penyiar atau penghibur dapat didengari pada jarak atau di kawasan yang besar. Penggunaan yang biasa termasuk stadium sukan, kenderaan dan kemudahan pengangkutan umum serta acara muzik langsung mahupun terakam. Sistem PA mungkin termasuk beberapa mikrofon atau sumber bunyi lain, mencampurkan konsol untuk menggabungkan dan mengubah beberapa sumber, dan beberapa penguat dan pembesar suara untuk jumlah kuat atau pengedaran yang lebih luas.

Sistem siar raya mudah sering digunakan di tempat-tempat kecil seperti auditorium sekolah, gereja dan bar kecil. Sistem siar raya dengan banyak pembesar suara pula digunakan secara meluas untuk membuat pengumuman di depan lokasi dan bangunan awam, institusi dan komersial seperti sekolah, stadium serta kapal dan pesawat kelas penumpang. Sistem interkom yang dipasang di banyak bangunan mempunyai kedua-dua pembesar suara di seluruh unit bangunan serta mikrofon di banyak bilik agar penghuni boleh membuat dan membalas pengumuman.

Sistem kecil[sunting | sunting sumber]

Sistem siar raya yang digunakan dalam sesebuah sekolah

Sistem siar raya yang paling mudah, dan kecil terdiri daripada mikrofon, penguat dan satu atau lebih pembesar suara. Sistem jenis ini sering menggunakan 50 hingga 200 watt kuasa dan sering digunakan di tempat-tempat kecil seperti auditorium sekolah, gereja, dan kedai kopi. Sistem siar raya ini boleh menjangkau ke seluruh bangunan sama ada ia bersaiz  restoran, kedai, sekolah rendah atau bangunan pejabat. Sumber suara seperti pemain cakera padat atau radio mungkin akan dihubungkan agar muzik dimainkan melalui sistem. Sistem bateri 12 volt atau lebih kecil mungkin dipasang di dalam kenderaan seperti bas pelancong atau bas sekolah, jadi pemandu pelancong dan/atau pemandu boleh bercakap kepada semua penumpang. Sistem jenis mudah alih ini mungkin akan dikuasakan oleh bateri dan/atau pemasangan sistem kepada soket dinding elektrik. Ia mungkin juga digunakan untuk berucap kepada kelompok yang lebih kecil seperti sewaktu sesi taklimat atau mesyuarat mumpulan. Sistem janaan bateri boleh digunakan oleh pemandu yang bercakap kepada pelanggan semasa lawatan berjalan.

Sistem besar[sunting | sunting sumber]

Sistem siar raya berskala besar yang terdiri daripada penguat, pengadun (mixer) dan penghala (router) untuk sebuah lapangan terbang antarabangsa

Beberapa sistem PA mempunyai pembesar suara yang menampung lebih dari satu bangunan, menjangkau seluruh kampus kolej, pejabat atau tapak industri, mahupun seluruh luar kompleks (contohnya stadium olahraga). Sistem yang lebih besar juga boleh digunakan sebagai sistem siaran amaran dalam keadaan darurat.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 'sistem siar raya' - Kamus Bahasa Inggeris. Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka. Dicapai pada 23 Disember 2017.