Sort Of (siri TV)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sort Of merupakan sebuah sitkom televisyen Kanada, dikeluarkan di CBC Television pada tahun 2021. [1] Dicipta oleh Bilal Baig dan Fab Filippo, siri ini dibintangi sendiri oleh Baig sebagai Sabi Mehboob, milenium jantina bukan binari yang cuba mengimbangi peranannya sebagai anak kepada ibu bapa pendatang Pakistan, pelayan bar di kedai buku dan kafe LGBTQ, dan penjaga kepada anak-anak kecil pasangan profesional. [2]

Pada Februari 2022, siri ini telah diperbaharui untuk musim kedua. [3]

Pelakon[sunting | sunting sumber]

  • Bilal Baig as Sabi Mehboob
  • Grey Powell sebagai Paul Bauer
  • Kaya Kanashiro sebagai Violet Kaneko-Bauer
  • Aden Bedard sebagai Henry Kaneko-Bauer
  • Amanda Cordner sebagai 7ven
  • Grace Lynn Kung sebagai Bessy Kaneko
  • Ellora Patnaik sebagai Raffo Mehboob
  • Supinder Wraich sebagai Aqsa Mehboob
  • Gregory Ambrose Calderone sebagai Lewis

Produksi[sunting | sunting sumber]

Sort Of ditulis oleh Baig, Filippo, Jenn Engels, Nelu Handa dan Ian Iqbal Rashid, dan diarahkan oleh Filippo dan Renuka Jeyapalan. Ian Iqbal Rashid dan Jenn Engels juga merupakan penerbit eksekutif bersama. [4]

Kedai buku tempat Sabi bekerja telah diilhamkan oleh Toronto's Glad Day Bookshop, kedai buku dan kafe LGBTQ di kampung Church and Wellesley, walaupun adegan kedai buku dalam siri ini dirakamkan di ruang kosong di Queen Street West . [5]

Tayangan[sunting | sunting sumber]

Siri ini telah disiarkan di CBC Gem pada 5 Oktober 2021, sebelum tayangan perdana televisyennya pada 9 November. [6] Sebelum pelancaran CBC Gem, episod terpilih menerima tayangan pratonton dalam program Primetime di Festival Filem Antarabangsa Toronto 2021. [7] Di Amerika Syarikat, HBO Max mengambil siri ini dan ditayangkan pada 18 November 2021. [8] [9] Siri ini juga telah diambil oleh Sky Comedy di United Kingdom, Stan di Australia (tersedia dari 5 Oktober), dan M6 di Perancis. [10]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Rotten Tomatoes melaporkan penilaian kelulusan sebanyak 100% berdasarkan 8 ulasan dengan penilaian purata 8.8/10. [11]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Greg David, "CBC greenlights Sort Of, from creators Bilal Baig and Fab Filippo". TV, eh?, October 15, 2020.
  2. ^ "Entertainment news: New CBC comedy will star genderqueer playwright Bilal Baig as a gender-fluid millennial". Toronto Star, October 15, 2020.
  3. ^ Petski, Denise (February 25, 2022). "'Sort Of' Renewed For Season 2 By HBO Max & CBC". Deadline Hollywood. Dicapai pada February 25, 2022.
  4. ^ Kelly Townsend, "CBC greenlights LGBTQ comedy from Sienna Films". Playback, October 15, 2020.
  5. ^ "The Most Memorable Toronto locations filmed in CBC’s new series Sort Of". Toronto Life.
  6. ^ Victoria Ahearn, "CBC's fall-winter lineup includes Indigenous investigative drama 'The Red'". CityNews, June 2, 2021.
  7. ^ "Julia Child doc, Colin Kaepernick drama, CBC genderfluid dramedy join TIFF lineup". Victoria Times-Colonist, August 13, 2021.
  8. ^ Tapp, Tom (August 12, 2021). "HBO Max Teams With CBC On Comedy Series 'Sort Of'; Fall Premiere Set". Deadline Hollywood.
  9. ^ ""King Richard," "The Sex Lives of College Girls," "South Side," "Black and Missing," "8-Bit Christmas" and More Arrive on HBO Max This November" (Siaran akhbar). WarnerMedia. October 21, 2021.
  10. ^ Jordan Pinto, "Sky, Stan all in for CBC and HBO Max original Sort Of". Playback, August 18, 2021.
  11. ^ "Sort Of". Rotten Tomatoes. Dicapai pada 4 January 2022.