Sprite

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

[[Fail: Sprite ialah minuman rasa lemon-lime berkarbonat yang dikeluarkan oleh Syarikat Coca-Cola (The Coca-Cola Company). Minuman ini dibuat pertama kali tahun 1961. Ini adalah respon Coca-Cola terhadap populariti 7 Up. Muncul dalam terutama perak, hijau dan biru atau botol telus hijau dengan label terutamanya hijau dan biru.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sprite diperkenalkan di Amerika Syarikat pada tahun 1961 untuk bersaing dengan 7 Up. Ini adalah salah faham umum bahawa nama itu diilhamkan oleh ilustrator Haddon Sundblom itu "Sprite Boy" watak, yang telah menjadi maskot Coca-Cola dalam kempen iklan tahun 1940-an dan 1950-an. Pada 1980-an, bertahun-tahun selepas pengenalan Sprite, Coca-Cola menekan pembotolan yang besar yang diedarkan 7 Up untuk menggantikan pesaing dengan produk Coca-Cola. Dalam sebahagian besar disebabkan oleh kekuatan yang lebih besar dari rangkaian Coca-Cola dari pembotolan Sprite akhirnya menjadi kedudukan pemimpin pasaran dalam kategori minuman ringan rasa lemon-lime pada tahun 1978.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.