STAR Vijay

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Star Vijay)
STAR Vijay
RangkaianDisney Star
Pengaturcaraan
Format gambar1080i HDTV
Pemilikan
PemilikSTAR TV
Saluran kembarDisney India
Sejarah
Dilancarkan1 Januari 2000 24 tahun yang lalu

STAR Vijayadalah rangkaian televisyen berbayar hiburan umum berbahasa Tamil di India. Saluran ini dioperasikan oleh Disney Star, sebuah anak syarikat Disney India, dan berkantor pusat di Guindy, Chennai, Tamil Nadu, India.

Ia telah menjadi salah satu saluran televisyen Bahasa Tamil terkemuka di India. Dilancarkan sebagai sebahagian daripada rangkaian Star Network, saluran ini menawarkan pelbagai program yang menghibur, informatif, dan menginspirasi untuk penonton Tamil di seluruh dunia. Terkenal dengan produksi acara realiti yang berjaya, drama yang menyentuh, dan komedi yang menghibur, Star Vijay telah mendapat populariti yang meluas di kalangan penonton Tamil. Selain itu, saluran ini juga menawarkan berita terkini, program gaya hidup, dan pelbagai jenis program lain yang merangkumi kepelbagaian minat dan pilihan penonton. Dengan kualiti produksi yang tinggi dan kandungan yang inovatif, Star Vijay terus mengekalkan kedudukannya sebagai destinasi hiburan utama bagi komuniti Tamil di India dan di seluruh dunia.

Saluran ini boleh juga didapati di Sri Lanka,Malaysia, Singapura,Indonesia, Negara-negara di Timur Tengah, Amerika Syarikat,Kanada, United Kingdom, Australia, dan New Zealand.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

aluran ini pertama kali dilancarkan oleh N. P. V. Ramasamy Udayar pada 24 November 1994, dengan nama Golden Eagle Communication (GEC).[1][2]Grup United Breweries mengambil alih saluran tersebut pada tahun 1995 dan mengubah namanya menjadi Vijay TV.[3]Grup UTV membeli mayoritas saham dari Grup United Breweries pada tahun 1999 dengan harga ₹180 juta. Pada tahun 2001, Star India mengambil alih saluran tersebut dan mengubah mereknya menjadi Star Vijay. Star memperoleh 51 persen saham di Vijay TV dengan sisanya 49 persen dimiliki oleh UTV. Pada tahun 2004, UTV Software Communications menjual seluruh sahamnya sebesar 44 persen di Vijay TV kepada Star India dengan harga ₹31 crores.

Pada 25 Agustus 2016, saluran adiknya, Star Vijay Super, dilancarkan, yang menyiarkan filem-filem tanpa henti dan rancangan televisyen warisan, dan kemudian diubahsuai menjadi saluran filem penuh dengan tagline "Dhool Cinema Dhinam Dhinam".

Pada 25 Jun 2017, Star Vijay mengalami penyegaran logo dan brandingnya untuk seiring dengan saluran adiknya di bawah Star India dengan tagline "Edhilum Pudhumai Tamizhin Perumai". Saat ini, saluran ini dimiliki oleh Disney Star Asianet (sebelumnya dikenali sebagai Asianet Star Communications), sebuah anak syarikat Disney Star yang mengawal saluran-saluran berbahasa Malayalam, Kannada, dan Tamil dari syarikat tersebut.

Pada 4 Oktober 2020, saluran muzik bernama Star Vijay Music dilancarkan.

Pada 10 Oktober 2022, Star Vijay Music diubah namanya menjadi saluran televisyen hiburan yang ditujukan kepada golongan muda yang dikenali sebagai Star Vijay Takkar.

Pada 23 Oktober 2022, Star Vijay memodifikasi grafik udaranya dan memperkenalkan tagline baru "Maarum Pudhumai Maaradha Perumai". Ini mengadopsi rekaan semula saluran Star lainnya, dan paket grafik baru tersebut difokuskan pada budaya dan warisan Tamil dengan latar belakang kuning cerah. Ini direvitalisasi semasa musim Bigg Boss Tamil yang bertepatan dengan perayaan Diwali.

Rancangan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "From Booze To News". Outlook India.
  2. ^ "Why UTV bought Vijay TV". Indian Television.
  3. ^ G. C. SHEKHAR (February 15, 1996). "New satellite channels exploit public fixation in Tamil Nadu". India Today.