Suillus pungens

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Suillus pungens
Pengelasan saintifik
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
S. pungens
Nama binomial
Suillus pungens
'Suillus pungens'
Ciri-ciri mikologi:
 
Himenium berliang
 
Pileus berbentuk cembung
 
Tangkai terdedah
 
Cetakan spora berwarna perang
 
Ekologi: Mikoriza
 
Status sebagai makanan: Boleh dimakan

Suillus pungens, ialah satu spesies fungus dalam genus Suillus. Kandul spora fungus ini mempunyai topi cembung yang berlendir sehingga 14 cm (5.5 in) lebar. Cendawan ini dicirikan mengikut warna yang sangat berbeza yang berlaku dalan topi di seluruh perkembangan. Biasanya, topi muda keputih-putihan, kemudian menjadi zaitun kekelabuan kepada perang kemerahan atau satu gabungan berbelak warna-warna ini. Cendawan ini mempunyai satu batang bertitik sehingga 7 cm (2.8 in) panjang dan 2 cm (0.8 in) tebal. Di bahagian bawah pada topi ialah tisu yang mengandungi spora yang terdiri daripada minit tiub menegak disusun yang muncul sebagai satu permukaan liang yang bersudut dan kekuningan. Kehadiran titisan yang keruh pada permukaan liang individu muda, terutamanya dalam persekitaran yang lembap, ialah ciri-ciri spesies ini. S. pungens biasanya dapat dibezakan daripada spesies Suillus lain yang sama mengikut perbezaan dalam penyebaran, bau dan rasa. Cendawan ini dianggap boleh dimakan, tetapi tidak dihargai.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Smith and Thiers (1964), pp. 92–3.

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • Bessette AR, Bessette A, Roody WC. (2000). North American Boletes: A Color Guide to the Fleshy Pored Mushrooms. Syracuse, New York: Syracuse University Press. ISBN 0-8156-0588-9.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  • Smith AH, Thiers HD. (1964). A Contribution Toward a Monograph of North American Species of Suillus (Boletaceae). Ann Arbor, Michigan: Privately published.
  • Thiers HD. (1975). California Mushrooms—A Field Guide to the Boletes. New York, New York: Hafner Press. ISBN 978-0-02-853410-7.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.