Sumail

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sumail
Syed Sumail Hassan
upright={{{upright}}}
Sumail tahun 2017
Maklumat peribadi
Kelahiran (1999-02-13) 13 Februari 1999 (umur 25)
Karachi, Pakistan
WarganegaraPakistan, orang Pakistan
Maklumat kerjaya
LigaDota Pro Circuit
Sejarah kerjaya
2014–2019Evil Geniuses
Sorotan kerjaya dan anugerah

Syed Sumail Hassan (Urdu: سمیل حسان‎  ; lahir 13 Februari 1999), lebih dikenali dengan nama cembungnya sebagai Sumail, ialah pemain Dota 2 profesional berkebangsaan Pakistan dan berkewarganegaraan Amerika bagi Team Secret. Dia telah bermain dalam lima lelaran The International dan salah satu lelar berjaya memenanginya di tahun 2015 sebagai bahagian daripada pasukan e-sukan Evil Geniuses .

Kerjaya Sumail sebagai pemain video profesional bermula saat dia menandatangani kontrak kepada Evil Geniuses pada 2015. Pada tahun yang sama, dia dan pasukan itu memenangi The International 2015, yang menganugerahkannya lebih daripada satu juta dolar dalam bentuk hadiah wang. Berbeda dari tahun awal performanya, empat tahun setelahnya performa bersama pasukan e-sukan, kadang mengalami peningkatan atau penurunan dalam perlawanan kejohanan.

Pada akhir tahun 2019, Sumail meninggalkan EG bagi bermain sekejap dengan abangnya di Quincy Crew sebelum menandatangani kontrak dengan OG pada 2020. Dia juga pernah bermain bagi pasukan Team Liquid dan Team Secret.