Swakepala

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Swakepala (Yunani: αὐτοκεφαλία, rumi: autokephalia, bahasa Inggeris: autocephaly) menerangkan kedudukan sesebuah aliran dalam agama Kristian yang tidak menetapkan uskup tertingginya melaporkan ke darjat lebih tinggi. Hal ini biasa dijumpai pada aliran-aliran gereja Ortodoks Timur dan Oriental.

Ikhtisar[sunting | sunting sumber]

Pada abad pertama Masihi, kedudukan gereja setempat diumumkan secara rasmi melalui kanun yang dimaktub dan ditetapkan suatu majlisi ekumenis. Oleh karena itu, terbentuklah pentarki, yakni sebuah model organisasi gereja di mana gereja universal atau sejagat dipimpin oleh para uskup agung (patriark) dari lima takhta uskup utama Empayar Rom iaitu Patriarkat Roma, Patriarkat Kustantiniyah, Patriarkat Iskandariah, Patriarkat Antakiah dan Patriarkat Yerusalem.[1] Selain itu, Gereja Lebanon yang sebelumnya merupakan bagian dari Patriarkat Antiokhia memperoleh status swakepala pada tahun 685 M oleh Paus Sergius I.[2][3] Gereja Siprus pun yang sebelumnya adalah bagian dari Patriarkat Antiokhia memperoleh status swakepala berdasarkan kanun VIII dari Konsili Efesus.[4]

Saat ini, hak untuk mendapatkan status swakepala merupakan isu yang diperdebatkan. Lawan utama pada perdebatan isu ini adalah Patriarkat Ekumenis Kustantiniyah yang mendakwa diri berhak prerogatif dengan Gereja Ortodoks Rusia yang menegaskan bahwa Gereja-gereja Ortodoks yang telah berstatus swakepala mempunyai hak yang sama untuk memberikan status swakepala kepada sebahagian daripadanya.[5][6] Pada era moden ini, isu mengenai status swakepala sebuah gereja sangat erat kaitannya dengan penentuan nasib sendiri dan kemerdekaan berpolitik suatu bangsa atau negara serta pernyataan diri suatu gereja mengenai status swakepalanya biasanya akan dengan masa tidak diakui yang panjang dan akhirnya menyebabkan perpecahan dari gereja induknya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Pentarchy" 2001.
  2. ^ Saint John Maron
  3. ^ No'man, Paul (1996). The Yesterday of the Maronite Church and it's Tomorrow (dalam bahasa Arab). Ghosta: Books.CS1 maint: ref=harv (link)
  4. ^ Schaff & Wace 1900, m/s. 234–235.
  5. ^ Sanderson 2005, m/s. 144.
  6. ^ Jillions, John (7 April 2016). "The Tomos of Autocephaly: Forty-Six Years Later". Orthodox Church in America. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 June 2016. Dicapai pada 16 June 2018.
Sumber
  • "Pentarchy". Encyclopædia Britannica. 2001. Dicapai pada 14 February 2010.
  • Sanderson, Charles Wegener (2005). Autocephaly as a Function of Institutional Stability and Organizational Change in the Eastern Orthodox Church (PhD diss.). College Park, Maryland: University of Maryland, College Park. hdl:1903/2340.
  • Schaff, Philip; Wace, Henry, penyunting (1900). A Select Library of the Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church. Series 2. 14: The Seven Ecumenical Councils. Peabody, Massachusetts: Hendrickson Publishers (diterbitkan 1995). ISBN 978-1-56563-130-4.