Swiss Bank Corporation

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Swiss Bank Corporation
Jenis/bentuk sahDiperoleh
IndustriPerbankan
Perkhidmatan kewangan
Pelaburan
PendahuluBankverein (1854–1872)
Basler Bankverein (1872–1895)
Basler & Zürcher Bankverein (1895)
Ditubuhkan1872 Sunting ini di Wikidata
Dibubarkan1998
NasibBergabung dengan Union Bank of Switzerland bagi membentuk UBS
PenggantiUBS
Ibu pejabatBasel, Switzerland
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Swiss Bank Corporation (SBC) ialah sebuah bank pelaburan dan syarikat perkhidmatan kewangan Switzerland. Sebelum penggabungannya, bank itu merupakan yang ketiga terbesar di Switzerland dengan lebih daripada CHF300 bilion aset dan CHF11.7 bilion ekuiti.[1][2][3]

Sepanjang 1990-an, SBC terlibat dalam inisiatif pertumbuhan yang besar, memindahkan tumpuannya daripada perbankan komersial tradisional ke perbankan pelaburan, dalam usaha untuk menyamai pesaingnya Credit Suisse yang lebih besar. Sebagai sebahagian daripada strategi ini, SBC memperoleh bank pelaburan berasaskan AS Dillon Read & Co. serta bank saudagar yang berpangkalan di London S.G. Warburg pada pertengahan 1990-an. SBC juga memperoleh Rakan Kongsi Brinson dan O'Connor & Associates yang berpangkalan di Chicago. Pengambilalihan ini membentuk asas untuk perniagaan perbankan pelaburan global.

Pada tahun 1998, SBC bergabung dengan Union Bank of Switzerland untuk membentuk UBS, bank terbesar di Eropah dan bank kedua terbesar di dunia. Logo syarikat, yang menampilkan tiga kunci, melambangkan "keyakinan, keselamatan, dan kebijaksanaan", telah diterima pakai oleh UBS selepas penggabungan 1998. Walaupun kombinasi kedua-dua bank itu dibebankan sebagai penggabungan sama, ia dengan pantas menjadi jelas bahawa dari perspektif pengurusan, ia merupakan SBC yang membeli UBS kerana hampir 80% dari kedudukan pengurusan tertinggi diisi oleh ahli waris Swiss Bank. Hari ini, apa yang SBC membentuk teras banyak perniagaan UBS, terutamanya UBS Investment Bank.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ UBS AG 1998 Annual Report
  2. ^ UBS AG. Funding Universe, Retrieved August 10, 2010
  3. ^ UBS History. Company website

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • "UBS criminals and criminal pedophiles. Profiles". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-01-06. Summary: Money laundering in SBC (since 1998 UBS AG) - and criminal pedophile club "Basel Animal Circle" (Data are insider information from Swiss juridical circles, 2014).