Tasik Besar Almaty

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tasik Besar Almaty ( Bahasa Kazakhstan: Үлкен Алматы көлі көлі</link> / Ülken Almaty kölı, Russian </link> / Bol'shoye Almatinskoye Ozero ) merupakan sebuah takungan alpine semula jadi yang terletak di pergunungan Trans-Ili Alatau, 15 km selatan dari pusat bandar Almaty di Kazakhstan . [1] Tasik ini berketinggian 2,511 meter dari aras laut.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Lembangan tasik mempunyai asal tektonik dengan bentuk kompleks dan cerun umum ke utara. Panjang tasik ini adalah 1.6 km dan dari 0.75 hingga 1 km lebar. Garis pantai ialah 3 km, kedalaman 30–40 m, isipadu jisim air adalah kira-kira 14 juta m³. Paras air maksimum adalah pada bulan Ogos, minimum adalah pada bulan Februari. Turun naik aras mencapai 20 m. Pinggir tasik adalah mendadak dan curam.

Dari selatan, tasik mengalir ke sungai besar Almaty. Ia adalah sebahagian daripada Taman Negara Ile-Alatau . [2]

Pelancongan[sunting | sunting sumber]

Tasik ini merupakan sumber utama belakan air minuman bagi rantau ini. Orang ramai boleh mengakses tasik dengan menaiki kereta (kira-kira 1 jam memandu dari pusat bandar), berbasikal atau mendaki (kira-kira perjalanan setengah hari). Tasik ini terletak 15 km dari pusat bandar. Akses ke tasik memerlukan bayaran yuran untuk memasuki taman negara (~450KZT pada Oktober 2019). Purata suhu air tasik ialah 8-10 C, dan berenang adalah dilarang kerana tasik merupakan sumber air minuman utama bagi Almaty.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Official tourism website of Kazakhstan". visitkazakhstan.kz.
  2. ^ "Information about Almaty, Kazakhstan". www.almaty-kazakhstan.net.