The Cloud

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Cloud
Poster
PengarahGregor Schnitzler
DibintangiPaula Kalenberg
Franz Dinda
Hans-Laurin Beyerling
Carina Wiese
Gabriela Maria Schmeide
Disunting olehAlexander Dittner
Muzik olehStefan Hansen
Diedarkan olehClasart Film/Munich
Tarikh tayangan
25 Oktober 2006
Masa tayangan
108 min.
NegaraJerman
BahasaBahasa Jerman

The Cloud (asal Die Wolke) merupakan sebuah filem Jerman 2006 dan diadaptasikan dari novel hasil karya Gudrun Pausewang. Filem ini diarahkan oleh Gregor Schnitzler.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Peristiwa stesen tenaga nuklear pecah di tenggara Frankfurt telah mengejutkan negara. Awan yang telah tercemar oleh radioaktif menyelubungi pekan kecil Schlitz, tidak jauh dari Bad Hersfeld. Penduduk tempatan hidup dalam kegelisahan dan tumbuhan musnah kerana terdedah dengan radiasi. Dalam masa yang singkat 38,000 orang telah terbunuh. Penduduk tempatan mula berpusu-pusu keluar dari pekan kecil itu termasuklah remaja 16 tahun Hannah (lakonan Paula Kalenberg) dan teman lelakinya, Elmar (Franz Dinda).

Hannah dan adik lelakinya, Uli (Hans-Laurin Beyerling) menunggang basikal untuk berlindung di rumah ibu saudaranya, Helga. Malang berlaku apabila yang Uli dilanggar oleh sebuah kereta sewaktu menyeberangi jalan. Mayat Uli dibuang di dalam ladang jagung oleh seorang pemandu yang melalui jalan tersebut dan membawa Hannah ke melarikan diri. Elmar berjaya untuk melarikan diri tetapi Hannah terdedah dengan radiasi dan menyebabkan keguguran rambut. Elmar sering mengunjungi Hannah yang ditempatkan di sebuah unit pengawalan ketat. Sebulan berada dalam pengawalan, Hannah dijemput oleh ibu saudaranya dan Helga (Gabriela Maria Schmeide) memberitahu bahawa ibu Hannah telah mati.

Di Hamburg, Hannah meneruskan pengajiannya. Elmar mendapati beliau juga terdedah dengan radiasi. Elmar kecewa dan tidak mahu Hannah mengetahui keadaan dirinya sekarang sehingga menipu Hannah bahawa beliau akan mengikuti ibu bapanya ke Amerika. Namun, ketika melawat rakannya di hospital, barulah Hannah mengetahui keadaan Elmar.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Penghargaan[sunting | sunting sumber]

  1. Pencalonan untuk German Film Awards 2007 bagi kategori "Best Children's and Youth Film"
  2. Bayerischer Filmpreis 2006 – Bester Jugendfilm Bavarian Film Awards 2006 - Best Youth Film
  3. New Faces Award 2006 (Paula Kalenberg) New Faces Award 2006 (Paula Kalenberg)
  4. New Faces Award 2006 (Franz Dinda) New Faces Award 2006 (Franz Dinda)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]