The Fiery Priest

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

The Fiery Priest (Korea: 열혈사제; Hanja: 熱血司祭; RR: Yeolhyeolsaje; lit. Hot Blooded Priest) adalah siri televisyen Korea Selatan 2019 yang dibintangi oleh Kim Nam-gil, Kim Sung-kyun, Lee Ha-nee, Go Joon dan Keum Sae-rok. Ia adalah drama pertama yang disiarkan di SBS pada hari Jumaat dan Sabtu bermula 15 Februari sehingga 20 April 2019.

The Fiery Priest
GenreKomedi
Jenayah
Aksi
Ditulis olehPark Jae-bum
PengarahMyoungwoo Lee
Dibintangi oleh
Kim Nam-gil
Kim Sung-kyun
Lee Ha-nee
Go Joon
Keum Sae-rok
Negara asalKorea Selatan
BahasaKorea
Bilangan episod20 (1 jam)/40 (30 minit)
Penerbitan
PenerbitAhn Jae-hyun
Shin Sang-yoon
Pemasangan kamera
Kamera utama
Tempoh siaran35 minit
Syarikat penerbitan
Samhwa Networks
Syarikat pengedaran
SBS
Penyiaran
Saluran asalSBS TV
Format gambar1080i (HDTV)
Format audioDolby Digital
Siaran asal15 Februari – 20 April 2019
Kronologi
Diikuti olehNokdu Flower

The Fiery Priest ialah drama minisiri dengan rating tertinggi yang disiarkan pada tahun 2019 dalam siaran awam menurut Nielsen korea. Drama ini merupakan satu kejayaan besar dan merupakan salah satu drama paling popular yang disiarkan pada tahun 2019. Kim Nam-gil memenangi pelbagai pujian untuk wataknya sebagai imam yang mempunyai isu pengurusan kemarahan. Drama komedi aksi itu juga menampilkan parodi daripada filem dan drama lain, terutamanya daripada Mr. Sunshine, Nameless Gangster: Rules of the Time, The Matrix, Reply 1988, Along with the Gods: The Two Worlds, The Scream Painting dan lain-lain.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Berikutan kematian misteri seorang paderi tua, seorang ejen EX NIS yang bertukar menjadi paderi (Kim Nam-gil) cuba membawa pesalah yang terlibat ke hadapan undang-undang. Perjalanan lucu dalam menumpaskan samseng dan pegawai rasuah di bandar adalah yang berikut. Perjalanan tidak begitu lancar apabila pendakwa raya korup bandar (Lee Ha-nee) enggan bekerjasama.