The Kathmandu Post

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Kathmandu Post
The-kathmandu-post-big-logo.png
JenisLebar sehelai
FormatCetak, dalam talian
BahasaInggeris
Ibu pejabatKathmandu
NegaraNepal
Edaran95.000[1]
PenerbitKantipur Publications
Ketua penyuntingSanjeev Satgainya[2]
Laman sesawangkathmandupost.com

The Kathmandu Post ialah sebuah akhbar harian utama yang diterbitkan di Nepal. Ditubuhkan pada Februari 1993 oleh Shyam Goenka,[3] akhbar ini ialah salah satu akhbar berbahasa Inggeris terbesar di negara itu.[4][5] Akhbar itu secara bebas[6] dan diterbitkan oleh Kantipur Publications, pemilik akhbar terlaris di Nepal, akhbar berbahasa Nepal Kantipur.[7] Post ialah ahli Asia News Network, sebuah perikatan dari sembilan belas akhbar Asia.[8] Kathmandu Post ialah akhbar harian lebar sehelai berbahasa Inggeris milik swasta pertama di Nepal, dan merupakan akhbar berbahasa Inggeris dengan penjualan terbesar, dengan peredaran harian sebanyak 95.000 salinan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Kathmandu Post" (dalam bahasa Inggeris). Kantipur Media Group. Dicapai pada 18 Disember 2019.
  2. ^ "Sanjeev Satgainya appointed new editor of The Kathmandu Post Sanjeev Satgainya appointed new editor of The Kathmandu Post" (dalam bahasa Inggeris). The Kathmandu Post. Dicapai pada 21 Mac 2020.
  3. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-07-02. Dicapai pada 2020-12-10.
  4. ^ Mayhew, Bradley; Everist, Richard; Brown, Lindsay; Finlay, Hugh; Vivequin, Wanda (2003). Lonely Planet Nepal. Lonely Planet (dalam bahasa Inggeris). m/s. 57. ISBN 1-74059-422-3. Dicapai pada 12 Ogos 2008.
  5. ^ Reed, David; McConnachie, James (2002). The Rough Guide to Nepal. Rough Guides (dalam bahasa Inggeris). m/s. 53. ISBN 1-85828-899-1. Dicapai pada 12 Oktober 2008.
  6. ^ "Pro-royal candidates sweep Nepal poll". The Sunday Times (dalam bahasa Inggeris). 10 Februari 2002. Dicapai pada 12 Ogos 2008.[pautan mati]
  7. ^ "Nepal's largest newspaper office attacked by ex-communist rebels' union". International Herald Tribune (dalam bahasa Inggeris). Associated Press. 1 Oktober 2007. Dicapai pada 12 Ogos 2008.[pautan mati]
  8. ^ "Pakistan's 'The Nation' joins Asia News Network". The Jakarta Post (dalam bahasa Inggeris). 18 Jun 2008. Dicapai pada 12 Ogos 2008.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Laman sesawang rasmi (dalam bahasa Inggeris)