The Kleptocrats

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Kleptocrats
PengarahSam Hobkinson & Havana Marking
Dihasilkan olehMike Lerner
Tarikh tayangan
  • 09 November 2018 (2018-11-09) (DOC NYC)
Masa tayangan
84 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris

The Kleptocrats (Kleptokrat) ialah sebuah filem dokumentari 2018 terbitan Mike Lerner dan arahan oleh Sam Hobkinson dan Havana Marking yang menyiasat kecurian $3 bilion dari 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Skandal ini memberi implikasi terhadap tokoh-tokoh terkenal seperti bekas Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak, anak tirinya, Riza Aziz, dan ahli perniagaan dalam buruan Jho Low.[1]

Filem ini ditayangkan di DOC NYC 2018.[2]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Sebahagian daripada wang itu didakwa disalurkan ke Red Granite Pictures, pesta ulang tahun mewah untuk Jho Low di Las Vegas, beberapa hartanah hartanah (penthouse di New York City dan Mansion di Los Angeles), kapal layar super (Equinimity), dan sebuah jet peribadi.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

The Kleptocrats mengandungi temu bual dengan wartawan penyiasat dari The New York Times, The Wall Street Journal, & The Hollywood Reporter yang menyiasat skandal seperti yang berlaku, serta tokoh yang menutup skandal itu, seperti adik Najib, Nazir, seorang ahli politik pembangkang Malaysia, seorang aktivis pelajar muda, dan seorang kartunis politik.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Movie Review: 'The Kleptocrats' Is a Compelling Dive Into the 1MDB Scandal". The Wire. Dicapai pada 2020-05-01.
  2. ^ Katsuda, Keno (November 7, 2018). "DOC NYC 2018 Women Directors: Meet Havan Marking - "The Kleptocrats"". Women and Hollywood. Dicapai pada July 14, 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]