The Onion

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
The Onion
225px
JenisAkhbar satira
FormatLaman web
Diasaskan29 Ogos 1988; 31 tahun yang lalu (1988-08-29)
Madison, Wisconsin, Amerika Syarikat.[1]
Dihentikan penerbitan2013 (cetakan)
Ibu pejabatChicago, Illinois
PemilikG/O Media Inc.
PengasasTim Keck
Christopher Johnson
PenyuntingChad Nackers
Laman sesawangwww.theonion.com
sunting
Lihat pendokumenan templat ini

The Onion ("Bawang") adalah sebuah syarikat media digital Amerika Syarikat menghasilkan akhbar berjudul sama yang menampilkan kandungan berformat berita yang disampaikan dalam bentuk satira atau jenaka.

Kandungan berita dibuat-buat dalam laman ini disampaikan dengan nada dan bahasa yang serius. Hal ini kadangkala menyebabkan sesetengah pihak berkepentingan memetik seberapa laporan daripada ia sambil menyangka sebagai suatu sumber yang sah, masalah ini sering menimpa tidak sahaja tokoh penting yang menggunakan sumber ia membela diri, malah juga sesetengah agensi berita dunia sejauh Eropah,[2][3] Bangladesh,[4] Iran[5][6] dan China.[7][8]

Syarikat induk ia turut mengendalikan dua terbitan lain: The A.V. Club, sebuah terbitan serius melaporkan hal hiburan dan kebudayaan menampilkan ulasan dan wawancara orang ternama sejak 1993, dan ClickHole, sebuah laman diasaskan sejak 2014 meniru laman media umpan klik seumpama BuzzFeed dan Upworthy dengan tujuan menyatira kandungan sedemikian.[9]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan paste_20090722 tidak disediakan
  2. ^ "The Onion: 1000 – Corriere della Sera: 0". noiseFromAmeriKa. 23 March 2011. Dicapai pada 25 June 2015.
  3. ^ "Lars Von Trier med kontroversiell Danmark-reklame". adressa.no. 23 March 2011. Diarkib daripada yang asal pada 19 February 2013. Dicapai pada 25 June 2015.
  4. ^ "One giant slip in Bangladesh news". BBC News. 4 September 2009. Dicapai pada 25 May 2010.
  5. ^ Keating, Joshua (28 September 2012). "Iranian news agency falls for Onion story, plagiarizes it". Foreign Policy. Dicapai pada 28 September 2012.
  6. ^ Mackey, Robert (28 September 2012). "Iranian News Agency Plagiarizes The Onion". New York Times. Dicapai pada 28 September 2012.
  7. ^ Qian, Zhang (27 November 2012). "North Korea's top leader named The Onion's Sexiest Man Alive for 2012". The People's Daily. Diarkib daripada yang asal pada 27 November 2012. Dicapai pada 25 Jun 2015.
  8. ^ "Oops! China's Communist Party paper hails NKorea's Kim being named The Onion's 'sexiest man'". Yahoo! News. Associated Press. 27 November 2012. Dicapai pada 2 Jun 2015.
  9. ^ "Wow. Clickhole". Slate. 9 Jun 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]