Tinjauan Radio

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Survei Radio bermaksud satu kajian atau tinjauan pendengar radio bagi mengukur sejauh mana 'rating' sesebuah stesen darisegi demografik yang berbeza. Tinjauan yang diadakan adalah secara rambang berdasarkan populasi penduduk atau pendengar di sesuatu kawasan.

Di Malaysia, kajian ini menjadi satu nadi utama sesuatu stesen radio bagi menentukan dan mengukur sejauh mana pencapaian sesuatu stesen. Hasil tinjauan atau survei ini bakal digunakan untuk sesuatu stesen menilai dan mengukur kedudukan mereka.

Survei Radio di Malaysia diadakan selama dua kali setahun dan bagi tempoh akan datang, ianya akan diadakan pada bulan Ogos 2009. Hampir kesemua stesen bakal tampil dengan strategi masing-masing sebagai contoh, radio era, dengan riuh-rendah aznil dan din beramboi, radio hotf m, dengan wang tunainya, sina rfm, dengan konsertnya, suria fm , dengan menang wang tunai rm75,000 dengan hanya tahu tajuk lagu Lagu Berduit , radio muzik dengan hujan wangnya dan macam-macam lagi. Kesemua ini adalah kelengkapan senjata sesuatu stesen dalam menghadapi survei.