Titik peratusan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Titik peratusan atau titik peratus ialah unit untuk beza aritmetik antara dua peratusan. Sebagai contoh, naik daripada 40 peratus kepada 44 peratus ialah peningkatan sebanyak 4 mata peratusan (walaupun ia adalah peningkatan 10 peratus dalam kuantiti yang diukur, jika jumlah keseluruhannya tetap sama).[1] Dalam teks bertulis, unit (mata peratusan) biasanya sama ada ditulis,[2] atau disingkatkan sebagai pp, p.p., atau %pt. untuk mengelakkan kekeliruan dengan peningkatan atau penurunan peratusan dalam kuantiti sebenar. Selepas kejadian pertama, sesetengah penulis menyingkat dengan hanya menggunakan "titik" atau "banyak titik".

Perbezaan antara peratusan dan mata peratusan[sunting | sunting sumber]

Pertimbangkan contoh hipotetikal berikut: Pada tahun 1980, 50 peratus daripada penduduk merokok, dan pada tahun 1990 hanya 40 peratus daripada penduduk yang merokok. Oleh itu, seseorang boleh mengatakan bahawa dari tahun 1980 hingga 1990, kelaziman merokok berkurangan sebanyak 10 mata peratusan (atau sebanyak 10 peratus daripada populasi) atau sebanyak 20 peratus apabila bercakap tentang perokok sahaja – peratusan menunjukkan bahagian yang berkadar. daripada jumlah keseluruhan.

Perbezaan mata peratusan adalah satu cara untuk menyatakan risiko atau kebarangkalian. Pertimbangkan ubat yang menyembuhkan penyakit tertentu dalam 70 peratus daripada semua kes, manakala tanpa ubat, penyakit itu sembuh secara spontan hanya dalam 50 peratus kes. Dadah mengurangkan risiko mutlak sebanyak 20 mata peratusan. Alternatif mungkin lebih bermakna kepada pengguna statistik, seperti salingan, juga dikenali sebagai bilangan perlu rawatan (NNT). Dalam kes ini, transformasi timbal balik bagi perbezaan mata peratusan ialah 1/(20pp) = 1/0.20 = 5. Oleh itu, jika 5 pesakit dirawat dengan ubat itu, seseorang boleh menjangkakan untuk menyembuhkan satu pesakit lebih daripada yang akan berlaku dalam ketiadaan dadah.

Untuk pengukuran yang melibatkan peratusan sebagai satu unit, seperti, pertumbuhan, kadar hasil, atau pecahan lenting, sisihan statistik dan statistik perihalan yang berkaitan, termasuk sisihan piawai dan ralat punca min kuasa dua, hasilnya hendaklah dinyatakan dalam unit mata peratusan dan bukannya peratusan. Tersilap menggunakan peratusan kerana unit untuk sisihan piawai mengelirukan, kerana peratusan juga digunakan sebagai unit untuk sisihan piawai relatif iaitu sisihan piawai dibahagikan dengan nilai purata (pekali ubahan).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Brechner, Robert (2008). Contemporary Mathematics for Business and Consumers, Brief Edition. Cengage Learning. m/s. 190. ISBN 9781111805500. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 May 2015. Dicapai pada 28 April 2024.
  2. ^ Wickham, Kathleen (2003). Math Tools for Journalists. Cengage Learning. m/s. 30. ISBN 9780972993746. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Mei 2015. Dicapai pada 28 April 2024.