Tribute to Sweet Charity

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tribute to Sweet Charity
Album studio oleh Sweet Charity
DikeluarkanSeptember 2001
Dirakam2000-2001
GenreSka, Rocksteady Reggae & Rock
WarnaBlack
LabelEMI
ProduserSweet Charity & EMI
Kronologi Sweet Charity
Tribute to Sweet Charity (2001) Skali-Skale (2002)

Tribute to Sweet Charity ialah album muzik pertama oleh Sweet Charity yang diterbitkan pada 2001 oleh EMI. Dikeluarkan pada 2001 dengan lagu utama bertajuk Blind Tribe Berita Gempa dan Gerhana Skacinta Jangan Lama-Lama sebagai lagu pertama, di bawah panji Pops dan EMI. Lagu Koffin Kanser Perjalanan yang menjadi single pertama tercipta dengan pantas. Album dalam format CD dan kaset ini menerima Double Platinum dan terjual sehingga 380,000 salinan (2 Platinum).

Senarai lagu[sunting | sunting sumber]

  1. Gerhana Skacinta Jangan Lama-Lama
  2. Koffin Kanser Perjalanan
  3. Blind Tribe Berita Gempa
  4. Flop Poppy Teratai
  5. Necrotic Chaos Penunggu
  6. A.C.A.B. Musibah
  7. Butterfingers (5) Tahun 2001
  8. Another Side (2) Lahirmu Bukan Untuk Dunia
  9. Cashmere Datang & Pergi
  10. Sil Khannaz Raja Kumbang
  11. Republic of Brickfields Dunia Perlumbaan
  12. Sweet Charity feat. The Charity Workers Hanya Rock N Roll

Ahli[sunting | sunting sumber]

Ramli Sarip - lead vocal

Rosli Mohalim - guitar

Razak Ahmad - bass

Rahman Sarbani - drum

Ahmad Jaffar - Keyboard & Vokalis kedua

Maklumat Mengenai Album Ini[sunting | sunting sumber]

  • Album debut Sweet Charity bertajuk "Tribute to Sweet Charity" akhirnya dikeluarkan pada September 2001 dan diedarkan di pasaran melalui label rekod Pops, di bawah EMI sebagai pengedar
  • 2001 adalah tahun Rock untuk muzik Malaysia. Tahun ini banyak band Ska muncul yang menjadi trend ketika itu. Pelopornya sudah tentu band Sweet Charity yang mengeluarkan album "Tribute to Sweet Charity" pada tahun 2001. Album pertama Tribute to Sweet Charity mendapat sambutan positif daripada orang ramai, kemudian muncul pula band-band lain yang membawakan muzik Sweet Charity.
  • Lagu-lagu dalam album "Sweet Charity" telah dicipta sejak tahun 1999, tepatnya ketika Ramli Sarip dan personel lain masih menjadi anggota RSZ Band (Rawabebek Strange Zone Band)
  • Pada mulanya, Sweet Charity menggemari lagu Koffin Kanser Perjalanan and Flop Poppy Teratai sebagai single utama, tetapi Pops selaku penerbit lebih mengutamakan lagu Blind Tribe Berita Gempa yang sebenarnya dibuat secara tiba-tiba dan diikuti dengan lagu Gerhana Skacinta Jangan Lama-Lama sebagai single kedua.
  • Ramli Sarip bertindak sebagai pemain untuk kedudukan pemain vocal dalam album "Tribute to Sweet Charity". Selepas Ramli Sarip meletak jawatan dari Sweet Charity, jawatan Ramli Sarip sebagai pemain vocal oleh Ramli Sarip, adik Ramli Sarip. Rahman Sarbani kemudiannya disahkan sebagai ahli tetap Sweet Charity
  • Sweet Charity memenangi 2 anugerah dalam bidang Rock di Anugerah Planet Muzik 2002. Penulis Lagu Terbaik untuk lagu "Blind Tribe Berita Gempa" dan Album Terbaik untuk album "Sweet Charity"
  • Pada 2009, album pertama Sweet Charity "Tribute to Sweet Charity" telah dimuatkan dalam 150 Album Malaysia Terbaik versi majalah Rolling Stone Malaysia, keluaran #32 Disember 2009
  • Terjual sehingga 380,000 salinan (2 Platinum)