True Beauty (siri TV Korea Selatan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

True Beauty (Bahasa Korea :여신 강림; Hanja : 女神 降臨; RR : Yeosin-gangnim ; [alpha bawah 1] lit. The Advent of a Goddess) adalah sebuah siri televisyen Korea Selatan yang dibintangi oleh Moon Ga-young, Cha Eun-woo, Hwang In-yeop, dan Park Yoo-na. Berdasarkan dari nama webtoon Line yang sama terbitan Yaongyi, ia berpusat pada seorang gadis sekolah menengah yang, setelah dibuli dan didiskriminasi kerana dianggap hodoh, menguasai seni solekan untuk mengubah dirinya menjadi "dewi" yang cantik. [1] [2] [3] [4] Tayangan perdana di tvN pada 9 Disember 2020 dan disiarkan setiap hari Rabu dan Khamis jam 22:30 ( KST ). [5]

True Beauty
GenreRomantik
Komedi
Cinta
Berdasarkan daripada
True Beauty oleh
Yaongyi[6]
PenciptaStudio Dragon
tvN
Production Plan
Ditulis olehLee Si-eun
PengarahKim Sang-hyeop [ko]
Dibintangi oleh
Lagu pembukaanMilky Way by Park Se-joon & Na Sang-jin
Negara asalKorea Selatan
BahasaKorea
Bilangan episod16 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifKim Young-gyu
Song Jin-seon
PenerbitMoon Seok-hwan
Oh Kwang-hee
Tempoh siaran73 minit
Syarikat penerbitan
Syarikat pengedaran
tvN
Penyiaran
Saluran asaltvN
Format audioDolby Digital
Siaran asal09 Disember 2020 (2020-12-09) – present (present)
Pautan luar
Laman sesawang

 

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Pelajar sekolah menengah berusia 18 tahun, Im Ju-kyung ( Moon Ga-young ), yang mempunyai kompleks rendah diri mengenai penampilannya, selalu didiskriminasi oleh keluarganya dan dibuli oleh rakan sebayanya kerana dianggap hodoh. Dia mula belajar menggunakan solekan dengan menonton video tutorial solek di Internet. Ketika dia menguasai seni itu sebelum pindah ke sekolah barunya, penampilan baru dia adalah sangat transformatif kerana dia cepat menjadi terkenal dan teman sebayanya memanggilnya "dewi". [7] [8] [9]

Walaupun popularitinya baru, Ju-kyung masih menganggap dirinya hodoh dan ketakutannya yang paling besar ialah rakan-rakannya akan melihat wajahnya yang sebenar. Sayangnya ini menjadi kenyataan apabila rakan sekelasnya Lee Su-ho (Cha Eun-woo) yang tampan, yang sebelumnya pernah terserempak dengan wajah tanpa solekan buat beberapa kali, telah mengenalinya lebih dari solekan Ju-kyung. [8] Su-ho sangat popular di kalangan pelajar perempuan di sekolah, tetapi dia benci kerana sentiasa menjadi perhatian. Dia mempunyai ketakutannya sendiri, dan dia menyimpan rahsia gelap - kejadian tragis di masa lalu - yang telah menghantui dia sejak sekian lama. Dia dan bekas rakan baiknya Han Seo-jun (Hwang In-yeop) telah menjauhkan diri dari satu sama lain kerana kejadian ini. Ju-kyung dan rakan yang terasing Su-ho dan Seo-jun segera menjalin hubungan yang tidak mungkin ketika mereka membongkar rahsia, berkongsi rasa sakit, membesar bersama dan mencari keselesaan antara satu sama lain.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Utama[sunting | sunting sumber]

  • Moon Ga-young sebagai Im Ju-kyung [10]
    • Lee Go-eun sebagai Ju-kyung muda
Seorang pelajar Kelas 2-5 di Sekolah Menengah Saebom yang menguasai seni solek dan mengubah dirinya menjadi "dewi". Sejak kecil, Ju-kyung selalu didiskriminasi oleh keluarganya dan dibuli oleh rakan sebayanya kerana dianggap hodoh. Ini menyebabkan dia mempunyai rasa rendah diri mengenai penampilannya dan, lebih buruk lagi, memikirkan untuk bunuh diri . Akhirnya, dia mula belajar menggunakan solekan dengan menonton video tutorial di Internet. Ketika dia menguasai seni itu sebelum pindah ke Sekolah Menengah Saebom, penampilan barunya ternyata sangat transformatif kerana dengan cepat dia menjadi terkenal dan teman sebayanya memanggilnya "dewi". Dia berusaha sedaya upaya untuk menyembunyikan penampilan sebenarnya dari semua orang tetapi rakan sekelasnya Su-ho, yang sebelumnya pernah terserempak dengan wajah tanpa solekan beberapa kali, kemudian mengenalinya disebalik solekannya. Berbeza dengan kebanyakan gadis, Ju-kyung tertarik membaca buku komik seram dan mendengar muzik heavy metal .
Seorang pelajar Kelas 2-5 di Sekolah Menengah Saebom; Bekas sahabat Seo-jun. Su-ho sangat terkenal dengan penampilannya yang tampan tetapi menyimpan rahsia gelap dari masa lalu. Su-ho sepertinya memiliki semuanya - penampilan, markah bagus, wang dan kemahiran bola keranjang yang sangat baik dan kemahiran jiu-jitsu Brazil - tetapi keluarganya yang porak-peranda dan kejadian tragis setahun yang lalu menjadikannya seorang remaja lelaki yang tidak berhati perut yang menjadi benci kerana sentiasa mendapat perhatian. Dia pertama kali bertemu Ju-kyung di puncak bangunan tinggi, ketika dia sedang berfikir mahu bunuh diri, dan menghalangnya melompat dari bangunan. Dia berkongsi kecenderungan Ju-kyung untuk buku-buku komik seram, dan kadang-kadang dia bertemu dengannya di dalam kedai buku komik yang mereka berdua kerap pergi. Dia bertemu Ju-kyung yang sudah mengubah penampilan di Sekolah Tinggi Saebom dan tidak lama kemudian mengenalinya disebalik solekannya.
  • Hwang In-yeop sebagai Han Seo-jun [12]
Seorang pelajar Kelas 2-5 di Sekolah Menengah Saebom; Bekas kawan baik Su-ho. Seo-jun adalah pelajar tampan dan sama-sama popular di Sekolah Menengah Saebom yang, walaupun merupakan "budak jahat" yang berwajah tegas, adalah seorang yang baik dan penyayang, terutama bagi ibu dan adiknya. Sebagai penyanyi berbakat, dia adalah bekas pelatih idola tetapi kejadian tragis setahun yang lalu menyebabkan dia meninggalkan cita-citanya yang mahu menjadi artis dan memutuskan persahabatannya dengan Su-ho, sejak itu persahabatan mereka berdua menjadi dingin dan sentiasa bermusuh.
  • Park Yoo-na sebagai Kang Su-jin [13]
Seorang pelajar Kelas 2-5 di Sekolah Menengah Saebom; Kawan rapat Ju-kyung di sekolah menengah dan teman masa kecil Su-ho. Su-jin adalah kecantikan semula jadi dan gadis pintar yang berasal dari keluarga kaya. Dia baik dan ramah, dan menjadi kawan rapat dengan Ju-kyung di Sekolah Tinggi Saebom. Walaupun menjadi pelajar atasan, dia mengalami luka emosi kerana dia dipaksa oleh ibu bapanya untuk cemerlang di sekolah, sehingga dia didera oleh bapanya kerana hanya menduduki tempat kedua di peringkat sekolah.

Pelakon sokongan[sunting | sunting sumber]

Keluarga Lim Ju-kyung[sunting | sunting sumber]

Memegang peranan ibu yang berpengaruh dalam keluarga Lim. Hyun-sook adalah seorang yang amat berdisiplin dan tegas kepada semua anak beliau dan kepada suaminya yang tidak berguna. Beliau sangat bias kepada anak sulung dan anak bongsunya, Hee-kyung and Ju-young, berbanding Ju-kyung. Beliau juga memiliki sebuah kedai kosmetik & kecantikan bernama Pandora yang popular di kalangan golongan wanita berumur.
suami Hyun-sook. Jae-pil seorang lelaki yang tampan namun tidak produktif berbanding isteri beliau. Beliau telah kalah sejumlah besar wang kepada pelaburan yang meragukan yang membuatkan seluruh keluarga beliau terpaksa berpindah semula ke rumah lama mereka, yang membuatkan Hyun-sook marah.
  • Lim Se-mi sebagai Lim Hee-kyung[15]
    • Park Seo-kyung sebagai Hee-kyung muda (Ep. 1).
kakak sulung Ju-kyung; pekerja di Move Entertainment. Hee-kyung sentiasa disayangi oleh keluarganya kerana kecantikannya dan selalu dibandingkan dengan Ju-kyung. Dia tertarik dengan Han Joon-woo dan berbeza dari kebanyakan wanita, dia sangat berterus-terang dalam perhubungan yang membuatkan dia sangat berani meluahkan perasaan kepada Joon-woo.
  • Kim Min-gi sebagai Lim Ju-young
    • Park Ju-hwan sebagai Ju-young muda (Ep. 1)
adik lelaki Ju-kyung. Seorang budak nakal, Ju-young selalu memaksa Ju-kyung untuk menolong dia dengan mengugut untuk mendedahkan muka sebenar Ju-kyung di sekolah. Dia menyimpan perasaan terhadap Han Go-woon, yang menyebabkan dia cuba untuk menggoda Go-woon.

Keluarga Lee Su-ho[sunting | sunting sumber]

CEO dalam Move Entertainment; bapa Su-ho. Joo-heon adalah seorang pelakon popular yang mudah mencari perempuan lain selepas kematian isterinya, yang membuatkan Su-ho marah. Dia berkelakuan tidak adil kepada artis-artis di bawah naungan syarikatnya, terutama sekali Se-yeon, yang membuatkan beliau menjadi sasaran kemarahan Seo-jun dan Su-ho.
kakak sulung Su-ho yang merupakan seorang jurumekap popular yang diidolakan Ju-kyung.

Keluarga Han Seo-jun[sunting | sunting sumber]

  • Yeo Joo-ha sebagai Han Go-woon
Seorang pelajar di Sekolah Menengah Saebom; adik perempuan Seo-jun. Go-woon mempunyai bakat menyanyi yang hebat, namun dia dibuli oleh ahli-ahli lain dalam kelab muzik sekolah kerana terpilih untuk mengetuai koir walaupun dilihat tidak cantik.
  • Park Hyun-jung sebagai Lee Mi-hyang
ibu Seo-jun dan kawan Hyun-sook.

Keluarga Kang Soo-jin[sunting | sunting sumber]

bapa Soo-jin yang kasar; seorang profesor and doktor bertugas di sebuah kolej perubatan.
  • Yoo Dam-yeon sebagai Kim Ji-yeon
ibu Soo-jin.

Sekolah Menengah Saebom[sunting | sunting sumber]

penasihat kelas untuk Kelas 2-5 dan guru sastera di Sekolah Menengah Saebom. Joon-woo tertarik dengan Hee-kyung kerana kecantikan dan sikap berterus-terang Hee-kyung.
seorang pelajar di Kelas 2-5 di Sekolah Menengah Saebom; kawan baik dan rakan sekelas Ju-kyung dan Su-jin; teman wanita Tae-hoon.
seorang pelajar di Kelas 2-5 di Sekolah Menengah Saebom; teman lelaki Soo-ah.
  • Lee Sang-jin sebagai Ahn Hyun-gyu[18]
seorang pelajar Kelas 2-5 di Sekolah Menengah Saebom.
  • Han Yi-young sebagai Ha Ji-young
seorang pelajar Kelas 2-5 di Sekolah Menengah Saebom.
  • Lee Woo-je sebagai Kim Cho-rong
seorang pelajar di Sekolah Menengah Saebom; kawan Seo-jun. Cho-rong berpura-pura menjadi gangster meskipun perangai sebenar dia adalah seorang penakut.
  • Kim Hyun-ji sebagai Kim Si-hyun
seorang pelajar di Sekolah Menengah Saebom.

Sekolah Menengah Yongpa[sunting | sunting sumber]

seorang pelajar di Sekolah Menengah Yongpa. Dia adalah seorang pembuli yang berkenalan dengan Seo-jun.
seorang pelajar di Sekolah Menengah Yongpa. Sae-mi cantik namun angkuh yang sentiasa mendapat perhatian dari lelaki-lelaki dan memandang rendah terhadap mereka yang tidak secantik beliau. Sebelum Ju-kyung berpindah ke Saebom, dia membuli Ju-kyung dan menyumbang kepada rasa rendah diri Ju-kyung yang semakin memburuk dan rasa ingin bunuh diri.
  • Oh Yoo-jin sebagai Joo Hye-min
seorang pelajar di Sekolah Menengah Yongpa. Hye-min adalah satu-satunya kawan yang Ju-kyung boleh berbual semasa di Yongpa.

Lain-lain[sunting | sunting sumber]

  • Im Hyun-sung [ko] sebagai pemilik Prince Comics, kedai buku komik yang Ju-kyung dan Su-ho selalu pergi.

Penampilan khas[sunting | sunting sumber]

seorang pakar pemakanan yang tampan yang bekerja di kantik Sekolah Menengah Yongpa di mana Ju-kyung menyimpan perasaan terhadap beliau (Ep. 1)
kawan kepada Su-ho dan Seo-jun yang sudah mati. Se-yeon merupakan ahli kumpulan dalam kumpulan penyanyi boy group di bawah naungan Move Entertainment. Seorang mangsa kepada online shaming dan fake scandals, dia bunuh diri dengan melompat dari bangunan tinggi. Kematian dia yang tragik menjadi punca kepada keretakan persahabatan antara Seo-jun dan Su-ho, permusuhan Seo-jun terhadap bapa Su-ho dan kehidupan Su-ho yang penuh rasa serba salah. (Eps. 1, 4-5, 11-12)
  • Ok Joo-ri sebagai jiran (Ep. 1)
  • Cha Young-ok [ko] sebagai jiran (Ep. 1-2)
  • Lee Jae-eun sebagai pembantu rumah Su-ho (Ep. 3)
  • Song Hoon as a history teacher (Ep. 3)
  • Uhm Tae-yoon as a customer (Ep. 3)
  • Kim Jeong-hak [ko] as Joo-heon's associate (Ep. 3)
  • Jang Young-hyun as a guy at the convenience store (Ep. 3)
  • Moon Hak-jin [ko] as a guy at the convenience store (Ep. 3)
  • Ham Tae-gyun as a guy at the convenience store (Ep. 3)
  • Kim Hye-yoon[21] as Eun Dan-oh (Ep. 4)
Baek Kyung's classmate and fiancée; Ha-ru's girlfriend.[a]
Dan-oh's classmate and fiancé.[a]
A baseball star playing for Seonil High School who has a crush on Ju-kyung and asks her out. (Ep. 7)

Episod[sunting | sunting sumber]

Produksi[sunting | sunting sumber]

Pada bulan Julai 2019, diumumkan bahawa sebuah webtoon dari platform Line berjudul <i id="mwwA">True Beauty</i> akan disesuaikan menjadi siri televisyen. [25] Pada bulan Ogos 2020, pasukan produksi mengesahkan pelakon Moon Ga-young, Cha Eun-woo dan Hwang In-yeop dalam peranan utama. [26] Sesi pertama pembacaan skrip diadakan pada Oktober 2020. [27] [28] Penggambaran dihentikan buat sementara waktu pada akhir Disember 2020 setelah Kim Byung-chun [ko] diuji positif untuk COVID-19 . [29] Gambar-gambar pertama yang diambil semasa penggambaran dilancarkan pada 10 November 2020, satu bulan sebelum tayangan perdana siri ini. [30] Siri ini tersedia untuk streaming melalui Viu dan Rakuten Viki . [31]

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

여신강림 dan 女神降臨
EP oleh
TempatKorea Selatan Edit the value on Wikidata
GenreKomedi romantik Edit the value on Wikidata
BahasaBahasa Korea Edit the value on Wikidata
Kronologi
Tale of the Nine Tailed (en) Terjemah Edit the value on Wikidata 여신강림 dan 女神降臨 Edit the value on Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini


Bahagian 1[sunting | sunting sumber]

No.TajukMasa


Bahagian 2[sunting | sunting sumber]

No.TajukMasa


Bahagian 3[sunting | sunting sumber]

Released on 7 Januari 2021 (2021-01-07)[32]
No.TajukArtistMasa
1."Happy Ending"Car, the Garden3:03
2."Happy Ending" (Inst.) 3:03
Jumlah masa: 6:06


Bahagian 4[sunting | sunting sumber]

Released on 13 Januari 2021 (2021-01-13)[33]
No.TajukArtistMasa
1."I'm Missing You"Sunjae3:03
2."I'm Missing You" (Inst.) 3:03
Jumlah masa: 6:06


Bahagian 5[sunting | sunting sumber]

Released on 14 Januari 2021 (2021-01-14)[34]
No.TajukArtistMasa
1."Starlight" (그리움) Chani (SF9)4:24
2."Starlight" (Inst.) 4:24
Jumlah masa: 8:48


Bahagian 6[sunting | sunting sumber]

Released on 21 Januari 2021 (2021-01-21)[35]
No.TajukArtistMasa
1."Fall in You"Ha Sung-woon (Hotshot)3:46
2."Fall in You" (Inst.) 3:46
Jumlah masa: 7:32


Bahagian 7[sunting | sunting sumber]

Released on 28 Januari 2021 (2021-01-28)[36]
No.TajukArtistMasa
1."Before Today Is Over" (오늘이 지나기 전에) Hyojin (ONF)2:36
2."Before Today Is Over" (Inst.) 2:36
Jumlah masa: 5:12


Kadar tontonan[sunting | sunting sumber]

Penonton setiap episod (ribu)
MusimNombor episod
1234567891011121314151617
1108310001162117810951086115497313611120121611071215TBDTBDTBDTBD
Sumber: [perlu rujukan]
Penilaian penonton TV purata
Ep. Tarikh siaran asal Bahagian khalayak purata



</br> (AGB Nielsen) [37]
Di seluruh negara Seoul
1 9 Disember 2020 3.573% (2nd) 4.056% (2nd)
2 10 Disember 2020 3.626% (1st) 3.963% (1st)
3 16 Disember 2020 3.813% (2nd) 4.711% (2nd)
4 17 Disember 2020 3.586% (1st) 3.824% (1st)
5 23 Disember 2020 3.859% (2nd) 4.293% (2nd)
6 24 Disember 2020 3.333% (1st) 3.724% (1st)
7 6 Januari 2021 3.892% (2nd) 4.198% (2nd)
8 7 Januari 2021 2.909% (1st) 3.003% (1st)
9 13 Januari 2021 4.265% (2nd) 4.938% (2nd)
10 14 Januari 2021 3.411% (1st) 3.870% (1st)
11 20 Januari 2021 3.850% (2nd) 4.303% (2nd)
12 21 Januari 2021 3.418% (1st) 4.069% (1st)
13 27 Januari 2021 4.000% (2nd) 4.547% (2nd)
14 28 Januari 2021
15 3 Februari 2021
16 4 Februari 2021
Rata-rata
  • In the table above, nombor biru mewakili penilaian terendah dan nombor merah mewakili penilaian tertinggi.
  • This drama airs on a cable channel/pay TV which normally has a relatively smaller audience compared to free-to-air TV/public broadcasters (KBS, SBS, MBC dan EBS ).
  • No episode aired on December 30 and 31 due to the broadcast of a special year-end holiday program.[49]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b The character appears in a short crossover scene alluding Director Kim Sang-hyeop's previous work Extraordinary You (2019) where the character originally appears.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lee, Gyu-lee (December 3, 2020). "'True Beauty' stars feel pressure to satisfy fans with TV adaptation of web comic". The Korea Times. Diarkibkan daripada yang asal pada December 27, 2020. Dicapai pada December 27, 2020.
  2. ^ Kwak, Yeon-soo (December 16, 2020). "K-dramas based on webtoons hailed by TV viewers". The Korea Times. Diarkibkan daripada yang asal pada December 27, 2020. Dicapai pada December 27, 2020.
  3. ^ Lee, Jung-hyun (August 12, 2020). 문가영-차은우, tvN '여신강림' 주연 [Moon Ga-Young and Cha Eun-Woo, starring tvN 'Goddess Advent']. Yonhap (dalam bahasa Korea). Dicapai pada October 20, 2020.
  4. ^ "기획 의도: 여신강림이란?" [Purpose of the Program: What is "True Beauty"?]. tvN (dalam bahasa Korea). Diarkibkan daripada yang asal pada December 27, 2020. Dicapai pada December 27, 2020.
  5. ^ "True Beauty". Korea JoongAng Daily. December 2, 2020. Dicapai pada December 7, 2020.
  6. ^ Osaki, Tomohiro (May 5, 2019). "South Korea's booming 'webtoons' put Japan's print manga on notice". The Japan Times. Dicapai pada October 20, 2020.
  7. ^ "기획 의도: 여신강림이란?" [Purpose of the Program: What is "True Beauty"?]. tvN (dalam bahasa Korea). Diarkibkan daripada yang asal pada December 27, 2020. Dicapai pada December 27, 2020.
  8. ^ a b Lee, Gyu-lee (December 3, 2020). "'True Beauty' stars feel pressure to satisfy fans with TV adaptation of web comic". The Korea Times. Diarkibkan daripada yang asal pada December 27, 2020. Dicapai pada December 27, 2020.
  9. ^ Kwak, Yeon-soo (December 16, 2020). "K-dramas based on webtoons hailed by TV viewers". The Korea Times. Diarkibkan daripada yang asal pada December 27, 2020. Dicapai pada December 27, 2020.
  10. ^ Kim, Jinseok (June 23, 2020). [단독]문가영, tvN 드라마 '여신강림' 주인공 [[Exclusive] Moon Ga-young, the main character of the tvN drama 'Goddess Advent']. Naver (dalam bahasa Korea). Sports Daily. Dicapai pada October 20, 2020.
  11. ^ Kim, Jinseok (April 23, 2020). [단독]차은우, 드라마 '여신강림' 주인공 [[Exclusive] Cha Eun-woo, the main character of the drama 'Goddess Advent']. Naver (dalam bahasa Korea). Sports Daily. Dicapai pada October 20, 2020.
  12. ^ Moon, Ji-yeon (July 14, 2020). [단독] '웹드계★' 황인엽, tvN '여신강림' 주인공 전격 발탁 [[Exclusive] Hwang In-yeop is selected as the main character in tvN 'Goddess Advent']. Naver (dalam bahasa Korea). Sports Chosun. Dicapai pada October 20, 2020.
  13. ^ Moon, Ji-yeon (August 14, 2020). [공식] 박유나, tvN '여신강림' 합류..문가영X차은우와 호흡 [[Official] Park Yoo-na joins tvN 'Goddess Advent'... Breathing with Moon Ga-young x Cha Eun-woo]. Chosun Ilbo. Dicapai pada October 18, 2020.
  14. ^ Kim, Joon-seok (September 1, 2020). 박호산, tvN 새 드라마 '여신강림' 출연 확정…문가영과 '부녀 케미' 기대 [Park Ho-san confirmed to appear on tvN's new drama'The Goddess Advent'… Expectations of Ga-young Moon and 'Woman Chemie']. Chosun Ilbo (dalam bahasa Korea). Dicapai pada October 20, 2020.
  15. ^ "Lim Se-mi to Star in "True Beauty" as Lim Hee-kyeong". HanCinema. August 13, 2020. Dicapai pada October 14, 2020.
  16. ^ "Jung Joon-ho to Make Special Appearance in "True Beauty"". HanCinema. September 2, 2020. Dicapai pada October 14, 2020.
  17. ^ Moon, Ji-yeon (September 16, 2020). [공식] 강민아 tvN '여신강림' 합류..문가영과 절친 호흡 [[Official] Kang Min-ah joins tvN 'Goddess Advent'.. Moon Ga-young and best friend breath]. Chosun Ilbo (dalam bahasa Korea). Dicapai pada October 20, 2020.
  18. ^ Ho, Sung jung (September 2, 2020). 이상진, '여신강림' 캐스팅 첫 드라마 데뷔..차은우 친구+모태솔로 [공식] [Lee Sang-jin, 'Goddess Advent' casting first drama debut.. Cha Eun-woo friend + mother-in-law [Official]]. OSEN (dalam bahasa Korea). Chosun Ilbo. Dicapai pada October 20, 2020.
  19. ^ Lee, Ji-hyun (September 3, 2020). [공식]신재휘, tvN '여신강림' 출연 확정…황인엽과 톰과 제리 케미 [[Official] Shin Jae-hui confirmed to appear on tvN'Goddess Advent'… Hwang In-yeop and Tom and Jerry Chemie]. Chosun Ilbo (dalam bahasa Korea). Dicapai pada October 20, 2020.
  20. ^ Ha, Soo-junh (September 9, 2020). 전혜원, '여심강림' 출연 확정..문가영 괴롭히는 용파고 여신役 [공식] [Jeon Hye-won confirmed to appear in 'Goddess Advent'...]. OSEN (dalam bahasa Korea). Chosun Ilbo. Dicapai pada October 20, 2020.
  21. ^ a b c Kim, Ga-Young (30 November 2020). "[단독] 김혜윤·이재욱·이태리, '여신강림' 총출동…'어하루' 의리" [[Exclusive] Kim Hye-yoon, Lee Jae-wook, Italy,'Goddess Advent']. E-daily (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 30 November 2020.
  22. ^ Lee, Song-hee. "[단독] SF9 찬희, tvN '여신강림' 특별 출연…연기돌 활약 이어간다" [[Exclusive] SF9 Chanhee, special appearance on tvN'Goddess Advent'… Continue acting as an actor]. X-Sports News (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2020-10-16.
  23. ^ Lee Seung-gil (January 5, 2021). "정건주, 김혜윤·이재욱·이태리 이어 '여신강림' 특별출연…'어하루' 의리" [Jung Kun-ju, Kim Hye-yoon, Lee Jae-wook, and Italy, followed by a special appearance in'The Goddess Advent'… 'Oh day' loyalty]. Mydaily (dalam bahasa Korea). Naver. Dicapai pada January 5, 2021.
  24. ^ Park Soo-in (January 22, 2021). "여신강림' 측 "김영대 특별출연, 2월 초 방송"(공식입장)" ["Goddess Advent" side "Kim Young-dae special appearance, broadcast in early February" (official position)]. Newsen (dalam bahasa Korea). Dicapai pada January 22, 2021.
  25. ^ ""True Beauty" Gets Virtual Casting Following Drama Confirmation". HanCinema. July 2, 2019. Dicapai pada October 14, 2020.
  26. ^ Park, Phanseok (August 12, 2020). '여신강림' 문가영X차은우X황인엽, 웹툰 찢은 비주얼..2020년 하반기 방송[공식] ['Goddess Advent' Moon Ga-young x Cha Eun-woo x Hwang In-yeop, webtoon ripped visuals.. 2nd half of 2020 broadcast [Official]]. Daum (dalam bahasa Korea). OSEN. Dicapai pada October 20, 2020.
  27. ^ "Cha Eun-woo Releases Charm at Script Reading". HanCinema. October 13, 2020. Dicapai pada October 14, 2020.
  28. ^ Sun, Mi-kyung (October 12, 2020). '여신강림' 문가영x차은우x황인엽, 첫 대본리딩..유쾌+청량 케미 예고 ['Goddess Advent' Moon Ga-young x Cha Eun-woo x Hwang In-yeop, the first script reading.. pleasant + refreshing chemistry preview]. Daum (dalam bahasa Korea). OSEN. Dicapai pada October 20, 2020.
  29. ^ Schwartz, William (December 22, 2020). "Kim Byung-choon of "True Beauty" Tests Positive for COVID-19". HanCinema. Dicapai pada December 29, 2020.
  30. ^ ""True Beauty", Moon Ga-young's First Stills". HanCinema (dalam bahasa Inggeris). November 10, 2020. Dicapai pada November 13, 2020.
  31. ^ Bjornson, Greta (December 16, 2020). "Where to Watch the K-Drama 'True Beauty' in the US". Decider. Dicapai pada December 29, 2020.
  32. ^ "여신강림 OST Part 3" [True Beauty OST Part 3]. Melon. Dicapai pada 7 January 2021.
  33. ^ "여신강림 OST Part 4" [True Beauty OST Part 4]. Melon. Dicapai pada 13 January 2021.
  34. ^ "여신강림 OST Part 5" [True Beauty OST Part 5]. Melon. Dicapai pada 14 January 2021.
  35. ^ "여신강림 OST Part 6" [True Beauty OST Part 6]. Melon. Dicapai pada 21 January 2021.
  36. ^ "여신강림 OST Part 7" [True Beauty OST Part 7]. Melon. Dicapai pada 28 January 2021.
  37. ^ "Nielsen Korea Cable Daily -TOP 10 LIST FOR TV PROGRAMS". AGB Nielsen Media Research. Dicapai pada January 22, 2021.

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]