Volvo Trucks

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Volvo Trucks
Jenis/bentuk sahTruck manufacturer, perusahaan Sunting ini di Wikidata
IndustriIndustri automotif Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan1928 Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatGothenburg, Sweden
Kawasan perkhidmatanseluruh dunia Sunting ini di Wikidata
KeluaranLori Sunting ini di Wikidata
PemilikVolvo Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukVolvo Sunting ini di Wikidata
Anak syarikatRenault Trucks, Mack Trucks, Volvo Truck Latvia Sunting ini di Wikidata
Tapak webvolvotrucks.com
Facebook: VolvoTrucks Twitter: VolvoTrucks Instagram: volvotrucks Youtube: UCkKEthtUQHmBqIYZTHyfXoA Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
A 2013 model Volvo FH16. The Volvo FH series was introduced in 1993 and is Volvo Trucks' most commercially successful truck.
Volvo FM500 in Taiwan

Volvo Trucks (Svensk: Volvo Lastvagnar) (digayakan sebagai VOLVO) ialah pengilang trak global yang berpusat di Gothenburg, Sweden, yang dimiliki oleh AB Volvo. Pada tahun 2016, ia merupakan pengeluar trak tugas berat kedua terbesar di dunia.

Volvo Group telah disusun semula pada 1 Januari 2012[1] dan sebagai sebahagian daripada proses itu, Volvo Trucks berhenti menjadi sebuah syarikat yang berasingan dan bukannya dimasukkan ke dalam Volvo Group Trucks, dengan jenama trak lain Volvo, Renault Trucks, Mack Trucks dan UD Trucks.

Trak Volvo yang pertama melancarkan jalur pengeluaran pada tahun 1928, dan pada tahun 2016 Volvo Trucks menggunakan lebih dari 52.000 orang di seluruh dunia. Dengan ibu pejabat global di Gothenburg, Sweden, Volvo mengeluarkan dan memasang lori-lorinya di lapan unit pemasangan milik penuh dan sembilan kilang yang dimiliki oleh kepentingan tempatan.[2] Trak Volvo menghasilkan dan menjual lebih 190,000 unit setiap tahun.

Pada tahun 2017, syarikat China Geely membeli bahagian 14% daripada Volvo Trucks.[3]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Volvo LV63 Truck 1929
Volvo L495 Titan Truck 1965
Volvo F88-49T Trak 1970

Apabila Volvo mengeluarkan kereta pertamanya pada tahun 1927, trak pertama sudah ada di meja lukisan. Pada awal 1928, siri LV 1 telah dibentangkan kepada orang ramai. Walaupun mengikut piawaian moden ia hanyalah trak, kejayaan segera dan 500 unit dijual sebelum musim panas. Ia mempunyai enjin 2.0L 4 silinder yang dinilai pada 28 hp (21 kW).[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]