Vulva

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Vulva manusia enam wanita dewasa berbeza: Kiri atas: Vulva wanita Kaukasia dengan labia minora langsing. Pusat atas: Vulva wanita Kaukasia dengan rambut kemaluan semula jadi. Atas kanan: Vulva wanita Asia dengan rambut kemaluan semula jadi. Kiri bawah: Vulva wanita berketurunan Afrika (dengan tindikan hud kelentit). Bahagian tengah bawah: Vulva wanita Kaukasia dengan labia minora yang menonjol, berkembang kuat dan rambut kemaluan yang dipotong. Bawah kanan: Vulva wanita Kaukasia dengan rambut 'tiket'.

Vulva (berasal daripada bahasa Latin bagi "pembalut" atau "penutup") terdiri daripada organ seks wanita luar. Vulva termasuk mons pubis (atau mons veneris), labia majora, labia minora, kelentit, mentol vestibular, vestibul vulva, meatus kencing, bukaan faraj, selaput dara, dan kelenjar vestibular Bartholin dan Skene. Meatus urinari juga disertakan kerana ia membuka ke dalam vestibul vulva. Ciri-ciri lain vulva termasuk celah pudendal, kelenjar sebum, segi tiga urogenital (bahagian anterior perineum), dan bulu ari-ari. Vulva termasuk pintu masuk ke faraj yang menuju ke rahim, dan menyediakan lapisan ganda perlindungan untuk ini oleh lipatan labia luar dan dalam. Otot dasar pelvis menyokong struktur vulva. Otot segitiga urogenital lain juga memberi sokongan.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.