Web of Science

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Web of Science ( WoS ; sebelum ini dikenali sebagai Web of Knowledge ) merupakan platform capaian berbayar yang menyediakan (biasanya melalui internet ) akses kepada berbilang pangkalan data yang menyediakan data rujukan dan sitasi daripada jurnal akademik, prosiding persidangan dan dokumen lain dalam pelbagai disiplin akademik . Ia pada asalnya dihasilkan oleh Institute for Scientific Information. Ia kini dimiliki oleh Clarivate (sebelum ini perniagaan Harta Intelek dan Sains Thomson Reuters [1] ).

Latar belakang dan sejarah[sunting | sunting sumber]

Indeks sitasi dibina berdasarkan fakta bahawa sitasi dalam sains berfungsi sebagai perkaitan antara item penyelidikan yang serupa, dan membawa kepada pemadanan atau literatur saintifik yang berkaitan, seperti artikel jurnal, prosiding persidangan, abstrak, dan sebagainya. Di samping itu, literatur yang menunjukkan kesan terbesar dalam bidang tertentu, atau lebih daripada satu disiplin, boleh didapati dengan mudah melalui indeks sitasi. Sebagai contoh, pengaruh kertas boleh ditentukan dengan memautkan kepada semua kertas kerja yang telah memetiknya. Dengan cara ini, aliran semasa, corak, dan bidang penyelidikan yang baru muncul boleh dinilai.

Carian dan analisis[sunting | sunting sumber]

Web of Science digambarkan sebagai alat penyelidikan penyatuan yang membolehkan pengguna memperoleh, menganalisis dan menyebarkan maklumat pangkalan data tepat pada masanya. Ini dicapai kerana penciptaan perbendaharaan kata biasa, dipanggil ontologi, untuk istilah carian yang pelbagai dan data yang pelbagai. Selain itu, istilah carian menjana maklumat berkaitan merentas kategori.

Kandungan yang boleh diterima untuk Web of Science ditentukan oleh proses penilaian dan pemilihan berdasarkan kriteria berikut: kesan, pengaruh, ketepatan masa, semakan rakan sebaya dan perwakilan geografi. [2]

Web of Science menggunakan pelbagai keupayaan carian dan analisis. Pertama, pengindeksan sitasi digunakan, yang dipertingkatkan dengan keupayaan untuk mencari hasil merentas disiplin. Pengaruh, kesan, sejarah, dan metodologi idea boleh diikuti dari contoh pertama, notis, atau rujukannya hingga ke hari ini. Teknologi ini menunjukkan kekurangan dengan kaedah carian kata kunci -sahaja.

Kedua, trend dan corak halus yang relevan dengan literatur atau penyelidikan yang diminati, menjadi jelas. Aliran umum menunjukkan topik penting pada hari itu, serta sejarah yang berkaitan dengan kerja yang sedang dijalankan, dan bidang pengajian tertentu.

Ketiga, arah aliran boleh diwakili secara grafik . [2] [3]

Liputan[sunting | sunting sumber]

Fail:Web of Science Core Collection.png
Memasukkan pertanyaan carian di Web Sains.

Memperluaskan liputan Web of Science, pada November 2009 Thomson Reuters memperkenalkan Century of Social Sciences. Perkhidmatan ini mengandungi fail yang mengesan penyelidikan sains sosial seawal abad ke-20, [4] [5] dan Web of Science kini mempunyai liputan pengindeksan dari tahun 1900 hingga kini. [6] [7] Setakat 24 Februari 2017 , liputan pelbagai disiplin Web of Science merangkumi 12,000 jurnal berimpak tinggi dan 160,000 prosiding persidangan. [8] Pemilihan dibuat berdasarkan penilaian impak dan terdiri daripada jurnal akademik, merangkumi pelbagai disiplin akademik . Liputan termasuk: sains, sains sosial, seni dan kemanusiaan, serta merentasi disiplin. [6] [9] Walau bagaimanapun, Web of Science tidak mengindeks semua jurnal.

Terdapat korelasi yang signifikan dan positif antara faktor impak dan CiteScore . Walau bagaimanapun, analisis oleh Elsevier, yang mencipta metrik penilaian jurnal CiteScore, telah mengenal pasti 216 jurnal daripada 70 penerbit berada dalam 10 peratus teratas jurnal yang paling banyak disebut dalam kategori subjek mereka berdasarkan CiteScore sementara ia tidak memberi faktor impak. [10] Nampaknya faktor impak tidak memberikan liputan komprehensif dan tidak berat sebelah bagi jurnal berkualiti tinggi. Keputusan yang sama boleh diperhatikan dengan membandingkan faktor impak dengan SCImago Journal Rank .

Tambahan pula, sehingga 3 September 2014, jumlah kiraan fail Web of Science ialah 90 juta rekod, termasuk lebih satu bilion rujukan yang dipetik. Perkhidmatan sitasi ini secara purata mengindeks sekitar 65 juta item setiap tahun, dan ia digambarkan sebagai pangkalan data sitasi yang boleh diakses terbesar. [9]

Tajuk penerbitan bahasa asing diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris dan oleh itu tidak boleh ditemui dengan carian dalam bahasa asal. [11]

Pada 2018, Web of Science mula membenamkan sebahagian maklumat tentang status karya akses terbuka , menggunakan data Unpaywall . [12]

Selepas pencerobohan Rusia ke atas Ukraine 2022, pada 11 Mac 2022, Clarivate - yang memiliki Web of Science - mengumumkan bahawa ia akan menghentikan semua aktiviti komersial di Rusia dan segera menutup pejabat di sana. [13]

Laporan Sitasi Jurnal[sunting | sunting sumber]

Journal Citation Reports (JCR) merupakan penerbitan tahunan oleh Clarivate Analytics (sebelum ini oleh Thomson Reuters). Ia telah berintegrasi dengan Web of Science. Ia menyediakan maklumat mengenai jurnal akademik dalam bidang sains dan sains sosial, termasuk faktor impak. JCR pada asalnya diterbitkan sebagai sebahagian daripada Science Citation Index. Pada masa ini, JCR menerbitkan laporannya berdasarkan kutipan yang dikumpulkan dari Science Citation Index Expanded (SCIE) dan Social Science Citation Index (SSCI).[14][15][16][17]

Laporan Sitasi Jurnal atau Journal Citation Reports (JCR) merupakan penerbitan tahunan yang berintegrasi dengan Web of Science dan ia boleh diakses menerusi Web of Science-Core Collections. Ia menyediakan maklumat mengenai jurnal-jurnal akademik dalam sains semula jadi dan sosial, termasuk faktor impak. JCR pada asalnya diterbitkan sebagai sebahagian daripada Indeks Sitasi Sains atau Science Citation Index. Kini, JCR merupakan terdiri daripada sitasi yang dikumpulkan dari Science Citation Index Expanded dan Social Sciences Citation Index.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Acquisition of the Thomson Reuters Intellectual Property and Science Business by Onex and Baring Asia Completed" (Siaran akhbar). Dicapai pada 13 December 2017.
  2. ^ a b Overview and Description.
  3. ^ "Web of Knowledge > Real Facts > Quality and Quantity". Dicapai pada 2010-05-05.
  4. ^ "Thomson Reuters introduces century of social sciences".
  5. ^ Thomson Reuters introduces century of social sciences."
  6. ^ a b "Overview - Web of Science" (Overview of coverage gleaned from promotional language.). Thomson Reuters. 2010. Dicapai pada 2010-06-23.
  7. ^ Lee, Sul H. (2010). "Citation Indexing and ISI's Web of Science". The University of Oklahoma Libraries. Dicapai pada 2010-06-23.
  8. ^ Reuters, Thomson. "Web of Knowledge - Real Facts - IP & Science - Thomson Reuters". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-02-24. Dicapai pada 24 February 2017.
  9. ^ a b Bulleted fact sheet.
  10. ^ [1] Survey by Elsevier
  11. ^ "Some Searching Conventions". President and Fellows of Harvard College. December 3, 2009. Dicapai pada 2010-06-23.
  12. ^ Else, Holly (2018-08-15). "How Unpaywall is transforming open science". Nature. 560 (7718): 290–291. Bibcode:2018Natur.560..290E. doi:10.1038/d41586-018-05968-3. PMID 30111793.
  13. ^ Else, Holly (March 14, 2022). "Ukrainian researchers pressure journals to boycott Russian authors". Nature. 603 (7902): 559. Bibcode:2022Natur.603..559E. doi:10.1038/d41586-022-00718-y. PMID 35288680 Check |pmid= value (bantuan) – melalui www.nature.com.
  14. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Journal Citation Reports evolves tidak disediakan
  15. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Journal Citation Reports JCRhome tidak disediakan
  16. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Journal Citation Reports about tidak disediakan
  17. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Journal Citation Reports VenSep2009 tidak disediakan

Pautan luar[sunting | sunting sumber]