Wikipedia:Penciptaan rencana bestari/Neologisme

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kelayakan
Sumber
Kandungan
Tamat

Terima kasih kerana menggunakan Rencana Bestari!

Neologisme adalah kata-kata dan istilah baru yang umumnya tidak muncul dalam mana-mana kamus. Perkataan tersebut boleh digunakan secara meluas dalam masyarakat tertentu. Protologisms adalah kata-kata yang belum digunakan secara meluas.

Apa maksud Kelayakan?
Jika topik telah menerima liputan dalam sumber yang boleh dipercayai yang bebas daripada subjek yang ketara, ia akan dianggap memenuhi kriteria pemasukan untuk rencana yang berdiri sendiri.


Ia mungkin akan memunculkan banyak fakta tentang istilah tertentu dan menunjukkan bukti penggunaannya di Internet atau bahkan dalam masyarakat yang lebih besar. Ia mungkin semula jadi, merasakan bahawa Wikipedia harus mempunyai halaman yang ditujukan untuk istilah baru ini, tetapi ini biasanya tidak berlaku. Terdapat beberapa sebab mengapa rencana mengenai (atau berjudul dengan) neologisme atau protologisme mungkin tidak sesuai untuk ensiklopedia:

  • Sebab pertama Wikipedia bukanlah sebuah kamus (Inggeris), jadi rencana yang hanya cuba untuk menerangkan neologisme atau protologisme tidak sesuai untuk Wikipedia.
  • Sebab lain adalah bahawa rencana mengenai neologisme atau protologisme sering cuba menjejaki penggunaan istilah seperti yang diperhatikan dalam komuniti yang menarik atau di internet - tanpa dapat mengaitkan tuntutan ini kepada sumber yang boleh dipercayai yang dapat disahkan dan subjek itu bebas. Tanpa sumber yang boleh dipercayai, neologisme atau protologisme tidak boleh diterima oleh Wikipedia. Ini benar walaupun terdapat banyak contoh istilah yang digunakan.

Dalam kebanyakan kes, rencana mengenai neologisme akan dihapuskan. Rencana tentang protologisme hampir selalu dipadam kerana mereka sering dicipta dalam usaha menggunakan Wikipedia untuk meningkatkan penggunaan istilah tersebut. Untuk tujuan ini, halaman pada neologisme tidak diterima oleh Rencana Bestari buat masa ini.

Tetapi, kriteria pemasukan Wiktionary berbeza dari Wikipedia, dan mungkin meliputi neologisme yang tidak dapat diterima oleh Wikipedia.
Sekiranya anda berminat untuk menulis artikel tentang neologism, anda mungkin ingin menyumbangkannya ke Wiktionary kami.

Wiktionary


Rencana Bestari ini sedang dalam perkembangan aktif.
klik di sini untuk memberi maklumbalas

Thank you.