Wikipedia:Pengelasan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Klasifikasi digunakan pada halaman kategori untuk menunjukkan hierarki kategori. Sebagai contoh, Kategori:Kontraltos mempunyai klasifikasi ini:

Klasifikasi: Seni persembahan:

Genre: Opera: Penyanyi:

Mengikut jenis suara: Contraltos
juga: Muzik:

Genre: Opera: Penyanyi:

Mengikut jenis suara: Contraltos

Bagaimana anda membuat klasifikasi?[sunting sumber]

Cara termudah untuk membuat klasifikasi adalah dengan menggunakan templat jika ada yang sesuai. Lihat bahagian template di bawah. Sekiranya tidak ada templat yang berfungsi, anda boleh menambahkan klasifikasi dengan menyunting kategori secara manual untuk memasukkan pautan. Pengelasan untuk Contraltos dibuat dengan teks ini:

<div style="text-align:center;">'''Klasifikasi:'''[[:Kategori:Seni persembahan|Seni persembahan]]: [[:Kategori:Genre teater|Genre]]: [[:Kategori:Opera|Opera]]: [[:Kategori:Penyanyi Opera|Penyanyi]]: [[:Kategori:Penyanyi mengikut jenis suara|Mengikut jenis suara]]: '''Contraltos'''</div>
<div style="text-align:center;">''also:'' [[:Kategori:Muzik|Muzik]]: [[:Kategori:Muzik genre|Genre]]: [[:Kategori:Opera|Opera]]: [[:Kategori:Penyanyi Opera|Penyanyi]]: [[:Kategori:Penyanyi mengikut jenis suara|Mengikut jenis suara]]: '''Contraltos'''</div>

Ia kelihatan seperti ini:

Klasifikasi: Seni persembahan:

Genre: Opera: Penyanyi:

Mengikut jenis suara: Contraltos
also: Muzik:

Genre:

Opera: Penyanyi: Mengikut jenis suara: Contraltos


Catatan:

  • Klasifikasi harus berpusat di halaman (inilah yang dilakukan <div...>...</div di sekitarnya). * Klasifikasi terdapat di bahagian atas halaman kategori, sebelum ada {{Cat main}} dan templat dan kandungan lain.
  • "Klasifikasi:" harus berani.
  • Awalkan titik dua, seperti di [[:Kategori..., untuk menjadikan kategori muncul sebagai pautan. Sekiranya tidak muncul semasa anda melihat pratonton, anda akan lupa titik dua.
  • Keluarkan kata-kata yang berlebihan dari kategori (contohnya: "Penyanyi" dan bukan "Penyanyi Opera" dalam contoh ini), di mana ini tidak akan menimbulkan kekeliruan; perkataan pertama dari pautan yang ditunjukkan hendaklah ditulis dengan huruf besar. * Kategori terakhir, yang sedang diedit, juga harus berani.
  • Penting : Tentukan di mana untuk memulakan hierarki. Terdapat tempat permulaan semula jadi bagi kebanyakan hierarki. Anda tidak perlu pergi jauh ke Kategori:Klasifikasi topik utama. Pilih tahap tinggi yang tidak jauh berkaitan dengan kategori. Selalunya, tahap tinggi akan berada di bawah beberapa hierarki tahap tinggi yang berbeza. Ini adalah petunjuk yang baik untuk tempat permulaan semula jadi.


Bolehkah kategori mempunyai pelbagai klasifikasi?[sunting sumber]

Pelbagai klasifikasi boleh dilakukan. Senaraikan yang kedua di baris seterusnya. Sebaliknya mulakan baris dengan '' 'Klasifikasi:' '' type '' juga: ''. Anda tidak perlu menambahkan klasifikasi untuk setiap kemungkinan hierarki. Kadang kala, hierarki hanyalah penghubung antara hierarki yang berbeza.

Contoh: Kategori:Pelakon Afrika-Amerika adalah sebahagian daripada hierarki di bawah Kategori:Orang Amerika Afrika. Ini juga merupakan subkategori Kategori:Pelakon Amerika. Ini adalah salah satu dari hanya beberapa subkelompok di bawah pelakon Amerika (tidak semua etnik adalah subkategori pelakon Amerika), dan entri digandakan dalam kedua kategori. Ini kerana kategori ini hanya berkaitan. Daripada menunjukkan hubungan itu sebagai klasifikasi, lebih masuk akal untuk meletakkan pautan seperti Lihat juga:Kategori:Pelakon Amerika.

Pilihan lain, apabila kategori adalah subkategori dari beberapa kategori induk dengan tahap yang sama, semua subkategori itu sendiri dari "datuk nenek" tunggal, adalah menggunakan koma dan "dan" untuk menunjukkan semuanya dalam klasifikasi, dalam bentuk yang dipendekkan. Koma bersiri disyorkan, agar lebih jelas. Contoh:

Klasifikasi: Sukan: Individu, Dalaman, Ketepatan, dan Permainan bola: Sukan Isyarat
also: Permainan: Kemahiran fizikal, Kemahiran mental, Bola, dan Permainan pub: Sukan isyarat


Menggunakan templat untuk mengelaskan kategori[sunting sumber]

Terdapat beberapa templat untuk membantu mengklasifikasikan kategori (dan banyak lagi dalam perjalanan). Lebih mudah menggunakan templat daripada menyusunnya secara manual. Berikut adalah templat yang ada sekarang. Lihat halaman perbincangan untuk templat untuk contoh cara menggunakannya.

Templat yang digunakan dengan kategori orang mengikut kebangsaan
Templat yang digunakan dengan kategori pekerjaan
Templat yang digunakan dengan kategori pengguna Wikipedia
  • {{Usercat}} - untuk Pengguna Wikipedia dari kewarganegaraan atau wilayah tertentu.
  • {{Penggantian pengguna}} - Variasi Templat:Usercat dengan mesej tambahan.
  • {{Usercat-1}} - untuk Pengguna Wikipedia dari kewarganegaraan atau wilayah tertentu di wilayah yang lebih besar yang ditentukan.
  • {{UsercatUS}} - untuk Pengguna Wikipedia negeri atau wilayah tertentu di Amerika Syarikat. ; Templat yang digunakan dengan kategori Pengangkutan
  • {{Jambatan AS mengikut negeri}} - untuk jambatan yang terletak di negeri tertentu di Amerika Syarikat.

Templat:Wikipedia pengkategorian navbox