Yumura Onsen (Hyogo)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Yumura Onsen

Yumura Onsen (湯村温泉) merupakan sebuah kampung kecil yang terletak di bandar Shin'onsen di Daerah Mikata, Wilayah Hyōgo, Jepun. Sehingga 2011, perbandaran Yumura mempunyai populasi 1,206, dan kawasan sekitarnya (dikenali sebagai Onsen) mempunyai jumlah penduduk 6,454.[1] Legenda tempatan menyatakan bahawa mata air panas (onsen) di bandar itu ditemui pada tahun 848 M oleh paderi Jikaku Daishi. Pekan itu dikatakan telah didiami sejak masa ini, dan kuil tempatan didakwa telah dibina tidak lama selepas penemuan mata air panas itu.

Berikut ialah salah satu geosites utama San'in Kaigan Global Geopark.

Iklim[sunting | sunting sumber]

Mata air "Arayu"
Ashiyu "Fureainoyu"

Seperti kebanyakan bandar di utara Prefektur Hyogo, Yumura mengalami cuaca bermusim yang berbeza. Musim panas biasanya sangat panas dan lembap (dengan purata suhu harian 23.3 °S), manakala musim sejuk membawa suhu sejuk (purata tinggi harian 5.3 °S) dan banyak salji.[1]

Kolam air panas[sunting | sunting sumber]

Nama 'Yumura' secara literal bermaksud 'kampung mata air panas', dan mata air panas memainkan peranan penting di bandar ini. Mata air panas Yumura mempunyai suhu yang luar biasa tinggi iaitu 98 °S dan menjana sebahagian besar pelancongan bandar ini. Pelancong berpusu-pusu ke mata air panas pada hujung minggu untuk merebus telur (onsen tamago), jagung dan ubi keledek dalam air mendidih dan menikmati berendam di mandian mata air panas. Pada masa lalu, penduduk bandar menggunakan mata air panas untuk kebanyakan masakan harian mereka. Walaupun kebanyakan orang tidak menggunakannya dengan kerap sekarang, ramai orang masih memasak buluh, sayur-sayuran dan herba gunung di dalam air mata air panas.

Bersiar-siar[sunting | sunting sumber]

Walaupun popularitinya dengan pelancong semakin merosot sejak akhir-akhir ini, bandar ini telah lama popular dengan pelancong dari kawasan Kansai tempatan. Yumura menjadi terkenal selepas ia menjadi latar untuk Yumechiyo-nikki (Diari Yumechiyo) – sebuah drama televisyen fiksyen yang dibintangi oleh Sayuri Yoshinaga sebagai geisha Yumechiyo, seorang Hiroshima survivor bom atom. Filem dan rancangan televisyen itu difilemkan di pelbagai lokasi dalam bandar, dan disiarkan pada tahun 1980-an.[2][3] Pada tahun 2001 bandar ini membuka pusat bandarnya yang baru diubah suai, yang termasuk patung Yumechiyo berhampiran bekas lokasi penggambaran. Sebuah muzium juga dibuka, dan pada masa ini memaparkan pelbagai alat peraga dan pakaian yang digunakan dalam persembahan, dan mereplikasi beberapa set yang lebih terkenal. Disebabkan persembahan itu, Yumura mempunyai hubungan dengan Hiroshima, dan rentetan kren kertas (sembazuru) yang dilipat oleh penduduk tempatan dan pelancong kerap dihantar ke Hiroshima.

Tempat persiaran tempatan yang lain termasuk Taman Negara San-in Kaigan (pantai ini pernah menjadi sebahagian daripada tanah besar Asia, dan mempunyai banyak pantai, gua dan formasi batu) dan Taman Tajima Bokujo (sebuah ladang taman di mana pengunjung boleh berinteraksi dengan haiwan dan pengalaman membuat masakan tradisional tempatan). Terdapat juga padang ski yang dibuka di Taman Bokujo semasa musim sejuk.[perlu rujukan]

Makanan[sunting | sunting sumber]

Kawasan onsen terkenal di negara ini dengan daging lembu Tajima. Daripada baka Tajima gyu (lembu Tajima) yang dipilih daging lembu Kobe lembu, daging lembu Tajima diproses daripada lembu hitam yang diternak di pergunungan sekitar Yumura Onsen, serta di banyak lagi. tempat di kawasan Tajima. Lembu hitam secara tradisinya dibiakkan dan diternak di Tajima, dan sering dijual sebelum diternak dan diproses sebagai daging lembu Kobe atau Matsusaka.[perlu rujukan]

Acara tahunan[sunting | sunting sumber]

  • Pesta Yumura Onsen - diadakan pada hari Ahad pertama pada bulan Jun, dan termasuk tarik tali 100 meter yang melibatkan seluruh bandar.
  • Perayaan daging lembu Tajima - diadakan pada hari Ahad keempat pada bulan September, dan menawarkan stik daging lembu Tajima percuma kepada pengunjung festival.
  • Pertandingan Sembunyikan - diadakan di bandar pada hari Ahad pada akhir Jun. Kira-kira 250 orang bersembunyi di bandar manakala 350 pesaing berlumba-lumba mencari seseorang untuk dibawa semula ke garisan permulaan.

Selain itu, bandar pelabuhan berdekatan Hamasaka (juga di bandar Shin’onsen) mengadakan festival tahunan Ketam Matsuba dan sotong kelip-kelip pada pertengahan September dan awal April.[perlu rujukan]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Shinonsen-cho Statistics Report 2011" (PDF) (dalam bahasa Jepun). Shin'onsen Town. Dicapai pada 20 Jun 2012.
  2. ^ "Yumechiyo-nikki (television show)". Internet Movie Database. 15 Januari 1984.
  3. ^ "Yumechiyo-nikki (filem)". Internet Movie Database. 8 Jun 1985.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Koordinat: 35°33′17.79″N 134°29′17.16″E / 35.5549417°N 134.4881000°E / 35.5549417; 134.4881000