Adikuasa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Presiden Ronald Reagan dan Setiausaha Agung Mikhail Gorbachev, ketua-ketua kuasa hebat saingan Perang Dingin, bertemu di Geneva, Switzerland pada November 1985

Negara adikuasa ialah negara mempunyai kedudukan dominan yang dicirikan oleh keupayaannya untuk mengenakan pengaruh atau kuasa projek pada skala global. Ini dilakukan melalui gabungan kekuatan ekonomi, ketenteraan, teknologi dan budaya serta pengaruh kuasa diplomatik dan lunak. Secara tradisinya, adikuasa berada di antara kuasa besar.

Istilah ini pertama kali digunakan selepas Perang-Perang Dunia terhadap Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet. Selama Perang Dingin, Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet mendominasi urusan dunia. Pada akhir Perang Dingin dengan terbubarnya Kesatuan Soviet pada tahun 1991, hanya Amerika Syarikat yang menjadi kuasa besar.[1][2][3] Alice Lyman Miller mendefinisikan sebuah kuasa besar sebagai "sebuah negara yang mempunyai kemampuan untuk memproyeksikan kuasa dan pengaruh yang mendominasi di mana saja di dunia, dan kadang-kadang, di lebih dari satu wilayah di dunia pada satu masa, dan dengan demikian mungkin dapat mencapai status hegemoni global".[4] Beberapa negara mempunyai potensi untuk menjadi kuasa besar; China kini dianggap sebagai kuasa besar ekonomi, tetapi pada masa ini tidak mempunyai beberapa faktor termasuk kekuatan ketenteraan dan kuasa untuk diiktiraf secara meluas sebagai kuasa besar global.[5][6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bremer, Ian (May 28, 2015). "These Are the 5 Reasons Why the U.S. Remains the World's Only Superpower". Cite journal requires |journal= (bantuan)
  2. ^ Kim Richard Nossal. "Lonely Superpower or Unapologetic Hyperpower? Analyzing American Power in the post–Cold War Era". Biennial meeting, South African Political Studies Association, 29 June-2 July 1999. http://post.queensu.ca/~nossalk/papers/hyperpower.htm. Diperolehi 2007-02-28.
  3. ^ From Colony to Superpower: U.S. Foreign Relations since 1776 (Published 2008), by Professor George C. Herring (Professor of History at Kentucky University)
  4. ^ Miller, Lyman. "www.stanford.edu". stanford.edu. Dicapai pada 2010-08-27.
  5. ^ Champion, Marc; Leung, Adrian (30 August 2018). "Does China Have What It Takes to Be a Superpower?". Bloomberg.com.
  6. ^ Marcus, Jonathan (25 August 2019). "Is the US still Asia's only military superpower?". BBC News. Dicapai pada 2019-09-30.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]